Menetrendváltás Ausztriában

Fritz Gergely   ·   2012.10.30. 19:00
oebb_kk

Az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) december 9-én életbe lépő új menetrendje már elérhető a társaság honlapján, a menetrendi kereső adatbázisa frissült, a menetrendváltást követő utazások már tervezhetők (a honlapon felhívják a felhasználók figyelmét, hogy kiegészítések, kisebb módosítások még lehetnek). A menetrendváltás idén számos változást hoz az osztrák vasúti közlekedésben. Megnyílik az új, nagysebességű Bécs–Sankt Pölten vonal és részlegesen üzembe helyezik az osztrák főváros központi főpályaudvarát (Wien Hauptbahnhof) – olvasható az ÖBB sajtóközleményében.

Railjettel Ausztria nyugati része közelebb kerül Bécshez<br>A képre kattinva fotógalériánkat tekinthetik meg<br>(forrás: oebb.at)

A nagysebességű Bécs–Sankt Pölten közötti vasútvonal megnyitása átrajzolja a két város közötti vasúti közlekedést. Mint arról korábban beszámoltunk, az új vonalon először tudják kihasználni a railjet-szerelvények maximális, 230 kilométer per órás sebességüket. Ez azt jelenti, hogy railjettel Bécs és Salzburg között 23 perccel, Bécs–Linz viszonylatban 19 perccel, Bécs–Sankt Pölten között pedig 16 perccel csökken a menetidő. A Bécs és Sankt Pölten közötti menettartam 25 perc lesz a kötött pályán, autópályán ezt kétszer ennyi idő alatt lehetne megtenni.

A regionális expresszek menetrendje is módosul. Bécs–Sankt Pölten–Loosdorf–Melk–Pöchlarn–Ybbs között 19 perccel csökken a menettartam. Az új Rex200 expresszjáratok ugyanis 200 kilométer per órás sebességgel fognak közlekedni. Ez különösen az Alsó-Ausztriából Bécsbe ingázók eljutását fogja megkönnyíteni.

Graz–Salzburg között bevezetik a kétórás ütemes menetrendet. Mindkét irányba öt közvetlen járat indul majd, ezen felül további két eljutási lehetőség lesz, átszállással.

Pozsonyligetfaluba indul hamarosan az expressz a bécsi Déli pályaudvarról. Az ideiglenes állomás a menetrendváltással megszűnik<br>(fotó: a szerző)

A menetrendváltás fontos eseménye, hogy december 9-től a bécsi főpályaudvar első négy vágányát átadják a forgalomnak. Az új menetrendi időszak hajnalán, 04.56-kor begördül a Bécs Hirschstetten–Bécs Meidling viszonylatú járat az osztrák főváros főpályaudvarára, amellyel új időszámítás kezdődik a bécsi vasúti közlekedésben.

A bécsi főpályaudvar 2012 augusztus végén. Az építkezés még javában folyik<br>(fotó: a szerző)

A bécsi főpályaudvar tervei a 19. század második felére nyúlnak vissza. Az osztrák fővárosban folyamatosan visszatérő tervek voltak egy, a városközpontból is könnyen megközelíthető központi főpályaudvar megépítésére. Az óriásprojekttel kapcsolatos konkrét tervek 2003 és 2006 között készültek el, ezt követően az építkezés is elindult. A projekt részleteiről számos információ áll a nagyközönség rendelkezésére. A hauptbahnhof-wien.at oldalon szöveges beszámolókkal és gazdag képanyaggal mutatják be az építkezés menetét. Közel két éve, 2010 novemberében kilátó is épült az építési terület mellett. A bahnorama (azaz vasút-panoráma) nevű magaslatból a főpályaudvart és környékét lehet megtekinteni. A bahnorama mellett ismeretterjesztő kiállítás nyílt. Itt bővebben meg lehet ismerni a bécsi pályaudvarok történetét, az érdeklődők kisfilmet tekinthetnek meg, amelyben a tervezők, a kivitelezők és az ÖBB vezetői beszélnek a főpályaudvar építésének előkészítéséről, és a környék megújulásáról. A kisfilmből kiderül: ez a projekt több mint egy főpályaudvar felépítése. Egy új városnegyed létesül ezzel, lakóparkkal, irodákkal, játszóterekkel és iskolákkal. A tervezők szavai szerint „egy város épül a városban”. A főpályaudvar környéke 2019-re készül el teljesen.

A főpályaudvar belső terének látványterve<br>(forrás: hauptbahnhof-wien.at)

A főpályaudvar megnyitásával a jelenlegi provizórium, a bécsi Déli pályaudvar (Südbahnhof) megmaradt keleti oldala (Ostseite) bezárja kapuit. Azok a járatok, amelyek eddig oda érkeztek és onnan indultak, december 9-től a főpályaudvaron át fognak közlekedni. Ezáltal új viszonylatok is létrejönnek. A december 8-ig a Déli pályaudvar és Pozsonyligetfalu (Bratislava-Petržalka) között ingázó expresszek helyett Pozsonyligetfalu–Bécs–Sopron–Sopronkeresztúr (Deutschkreutz) viszonylatú járatok lesznek. Az eddig Bruck an der Leitha–Bécs-Déli között közlekedő vonatok Bruck an der Leitha és Bécs Hütteldorf között fognak ingázni. A Bécsújhelyet (Wiener Neustadt) Stockerauval összekötő gyorsvasúti járatok pedig Bécsújhely–Pottendorf-Landegg–Bécs Hirschstetten között járnak majd.

A főpályaudvar 2012 júliusában. A szerelvények néhány héttel később már az új nyomvonalon haladtak<br>(fotó: Oliver Kahr)

A főpályaudvar megnyitásával változik a gyorsvasút megállóhelyének elnevezése is: a jelenlegi Südtiroler Platz december 9-től Wien Hauptbahnhofra módosul, a Wien Südbahnhof (Déli pályaudvar) pedig Wien Quartier Belvedere (a szomszédos Belvedere kastély miatt) névre változik. A távolsági forgalomban közlekedő szerelvények továbbra is meg fognak állni a meidlingi pályaudvaron. A nyugati országrészből érkező távolsági vonatok még nem közlekednek a főpályaudvarig, a budapesti railjetek pedig 2015-ig a mostani gyakorlathoz hasonlóan áthaladnak, és Meidlingban valamint a Nyugati pályaudvaron (Westbahnhof) állnak meg.

A nemzetközi forgalomban is lesznek fontosabb változások. Bővül a kínálat a Bécs–Bregenz–Zürich vonalon. December 9-től négy railjet közlekedik majd Bécs és Zürich között, Zürichből Bécsbe pedig öt járat indul. Megszűnik a Bécs–Sopron–Zágráb viszonylatú nemzetközi intercity, továbbá Villach–Zágráb között egy nemzetközi vonatpár is. A több évig is eltartó csehországi vágányzárak miatt két Linz és Prága közötti járat nem indul. Helyettük Felső-Ausztria (Oberösterreich) közlekedését is segíteni fogja a Linz és a dél-csehországi České Budějovice (Budweis) közötti kétórás ütemes menetrend bevezetése. A kétórás ütemben két közvetlen járat fog indulni Linzből Prágába és három a cseh fővárosból Linzbe.

Kérdés, hogy a megváltozó struktúrában az ÖBB Talentjei mellett a MÁV-Start motorvonatait is láthatjuk-e Ausztriában<br>(fotó: Tevan Imre)

Az osztrák menetrendváltásnak egy fontos magyar vonatkozása is van. A korábbi hírek szerint a közvetlen Bécs–Győr viszonylatú eurégió járatokat már nem tartalmazná az új menetrend, helyettük Bécs és Hegyeshalom között mozdonyvontatású szerelvények közölekedtek volna. Az ügyben megkerestük az ÖBB-t, válaszukban kifejtették: a Győr és Bécs közötti eurégió-összeköttetés teljesen nem szűnik meg, azonban a jelenlegi rendszer módosul. A kihasználtabb hajnali és reggeli vonatok továbbra is Bécs és Győr között járnak majd, a nap további részében – eltérően a mostani gyakorlattól – csak railjettel lehet eljutni átszállás nélkül Győrből az osztrák fővárosba és vissza.

Az első eurégió 6.35-kor fogja elhagyni a bécsi főpályaudvart Győr felé, ezt követően 8.36-kor indul még egy közvetlen járat Bécsből. A többi eurégió már Bruck an der Leithából indul Győrbe kétóránként, ezekhez csatlakoznak a Bécs főpályaudvarról 10-től 20 óráig minden páros óra 32 perckor Bruck irányába közlekedő szerelvények. Két eltérés lesz: 16.36-kor Bécs főpályaudvar–Hegyeshalom viszonylatú járat indul, a magyar határállomáson négy perces átszállás lesz Győr felé. Este lesz egy ütemen kívüli vonat, 19.32-kor indul Bécsből Bruck felé, ahol át lehet szállni a győri járatra.

A MÁV-Start Talent motorvonata a szári bevágásnál. A szerelvények a Győr–Bécs járatok továbbításában is kivették részüket<br>(fotó: Lakatos Emil)

Győrből Bécsbe csak egy közvetlen eurégió lesz hajnalban, 4.48-as indulással. Ezután 5.48-kor és 6.48-kor csak Hegyeshalomig lesz személyvonat, onnan lehet továbbutazni a Bécsbe közlekedő eurégióval. Ezután reggel 7-től 19 óráig minden páratlan óra 48 perckor indul eurégió Győrből Bruck an der Leitha felé, ahol át lehet szállni a Bécs irányába közlekedő járatra. Este Győrből is lesz egy ütemen kívüli vonat, 18.48-kor startol a megyeszékhelyről Hegyeshalomba ahonnan csak Bruckig lehet utazni, itt egy második átszállással lehet eljutni Bécsig.

Kapcsolódó hírek