Mentővonatot vett át a Stadlertől az Osztrák Szövetségi Vasutak
Testre szabott innováció a Sankt Pölten-i síneken: a nyilvánosság elé gurult a svájci vasútijármű-gyártó többfunkciós, környezetbarát, Servicejet fantázianevű tűzoltó- és mentővonata.
Tizennyolc esetvonatot rendelt az ÖBB a Stadlertől. Az Alsó-Ausztria szövetségi tartomány fővárosának vontatási telepén bemutatkozó, hibrid hajtásrendszerű, felsővezeték alatt, továbbá dízelmotorral és akkumulátorról is működő, három egységből álló szerelvény, a rettungstriebzug (mentőmotorvonat) Servicejet névleges teljesítménye – 15 kV, 16,70 Hz alatt – négyezer lóerő, a dízelmotor 1060 lóerős, az akkumulátor pakk 280 kWh-s. A tűzoltó- és mentővonat középső egysége negyvenezer liter vizet és 1200 liter habkoncentrátumot képes szállítani. A négy, a tetőn elhelyezett jetventilátor működés közben megvédi a személyzetet és az evakuált személyeket a füsttől és a magas hőmérséklettől (plusz a vezetőfülkét külön vízpermetező-rendszer hűti); a vonatot ugyanis elsősorban az alagúttüzek megfékezésére szerezték be, ezért az osztrák alagútportálok közelében lesz a bázisuk. A levegőt szűrőrendszer tisztítja meg, az enyhe túlnyomás pedig megakadályozza, hogy a füst bejusson a szerelvénybe.
A háromegységes, 68 méteres Servicejet engedélyezett maximális sebessége 160 kilométer per óra. Képes a füsttel elárasztott alagútban a tűz fészkéig eljutni, a tüzet megfékezni, képzett személyzete révén a sérülteket ellátni és a veszélyzónából kimenekíteni. Szélsőséges esetben több mint háromszáz embernek van elég hely a három kocsiban – a mentés és a tűzoltás mellett bizonyos karbantartási feladatokra is használható vonat teljes hosszában átjárható.
A járművet két különböző oltórendszerrel látták el: egy nagynyomású (száz bar) rendszer finom, az alagutat hűtő, benedvesítő permetködöt generál, míg a normál, tíz bar nyomású rendszer a hagyományos tűzoltásra szolgál. Az esetvonat elejére, a tetőre szerelt fecskendők külön-külön vezérelhetők a vezetőfülkéből.
A Servicejeteket az ÖBB-Infrastruktur AG száz százalékos tulajdonában lévő Rail Equipment GmbH szerezte be. Az első mentővonatot a Grác és Klagenfurt közötti Koralm vasúton épített, 32,9 kilométeres Koralm-alagúthoz telepítik.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!