Miért kelet a „vár-negyed“?

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2020.12.23. 15:00
Honecker bosszúja Tiszernyőben is büntet

Szlovákiában a keleti régióból nyugatra költöztették a két modern kétszintes szerelvényt. Zsolnára eközben eddig már tíz modern Panter érkezett. Kassa és Eperjes környéke pedig csak vár, és vár az új vonatokra. 

A történet december 13-án kezdődött, az új menetrend bevezetésével. Kiderült, hogy a Poprád–Kassa–Tiszacsernyő, valamint a Héthárs–Eperjes–Kassa vonalról eltűntek a kétszintes 671-es sorozatú Škoda szerelvények. Az új SZVÖR szerint már papíron sem (az előző menetrendben is sokszor kimaradt az emeletes vonat, holott annak kellett volna közlekednie) közlekedik a keleti régiókban a közkedvelt, egyetlen valamire való szerelvény. A 671-esekre ugyanis a zsolnai vasúti csomópont teljeskörű átépítése miatt van szükség (elkerülhetők a mozdonyos szerelvényeknél alkalmazott körüljárások). Igen, ez van, megint csak a keleti régió húzza a rövidebbet. Ezúttal nem is csupán a magyarlakta területről vették el a modern szerelvényeket, hanem például Sáros és Szepesség vidékéről is.

A keleti régióban az egyik felújított kocsi a Bdteer sorozatú (fotók: ZSSK)

Az esetet a szlovák sajtó is firtatta, ennek nyomán és a közösségi felháborodásra az Új Szó is megírta. Az ügy egészen minisztériumi szintre jutott, a szlovák közlekedési tárca vezetője videóüzenetben magyarázta a szerelvényköltöztetések okát. Merthogy több költöztetés is történt decemberben. A Poprád–Késmárk–Palocsa vonalról is átcsoportosították a Delfineket (840-es sorozat), mivel a ZSSK-nak ezekre a Pozsony és Révkomárom közötti szakaszon van szüksége, miután az ÖBB-vel átvette a vonalon a szolgáltatást. A Tátraalján és a Pieninek vidékén a ZSSK a Mravec (Hangya) motorvonatokat használja jelenleg. Azt hozzá kell tenni, hogy ezek is felújított motorvonatok, van bennük többcélú tér is, zárt rendszerű WC, wifi, konnektorok, sőt a középső részük alacsonypadlós. Így talán az ott élők keserűsége nem olyan magasfokú, mint a még keletebbre fekvő régiók utasaié.

A Hangya becenévre hallgató motorvonatot Zólyomban építették át

A ZSSK is magyarázni kezdte a bizonyítványát, én ezt is közlöm, mert szükség van megnézni az érem másik oldalát is. A vasúttársaság állítása szerint a két 671-est valóban átköltöztették Zsolnára, a fentebb említett okokból. Helyükre Zsolnáról két olyan szerelvényt küldtek, amelyek ugyancsak megfelelnek a kor jelenlegi követelményeinek, tehát van wifi, konnektorok, USB csatlakozók, felújított kocsikról van szó, bár igaz, hogy nem kétszintesek. Sőt az elmúlt menetrendi idöszakhoz képest valamivel még több is a modern szerelvény a keleti régiókban: Kelet-Szlovákiában a regionális vonatok ötvenöt százaléka van új, vagy modernizált kocsikból kiállítva, ezek 2000 után épültek, sőt a harminc százalékuk 2010 után lett forgalomba állítva. A Kassa–Tiszacsernyő vonalon munkanapokon a vonatok ötvennyolc százaléka modern kocsikból áll, ez nyolc százalékkal több, mint a tavalyi menetrendi időszakban. A hétvégi időszakot is figyelembe véve összességében a vonatok hetvenöt százaléka modern kocsikból áll. A Kassa–Eperjes–Héthárs vonalon pedig két százalékkal több a modern szerelvények aránya munkanapokon (negyven százalék). A ZSSK új vonatokat is ígér a keleti országrészbe, ezekre azonban még várni kell, amit a keleti régió már annyira megszokott. Várni kell, majd eljön Godot is. A jelenlegi tervek szerint 2021-ben a Magas-Tátrába érkeznek új vonatok, és 2022 folyamán harmincöt felújított Bdteer kocsi jön majd. 2022 júliusában pedig megérkezik annak a tizenhét új építésű kocsinak is az első példánya, amit az említett régiókban közlekedtet a ZSSK. Sőt kilenc villamos motorvonat beszerzésére is írtak ki beszerzést nemrég, ennek a leszállítását 2023-ra tervezik.

Zsolnára viszont sorra érkeznek az új Panter szerelvények, mert ők megérdemlik

Sőt, kelet és kelet között is van különbség, mivel míg Kassától délkelet felé mehet „Honecker bosszúja” is, vagy a jó öreg Pantográf, addig északkeleti irányba, Homonnára (jobbára nem magyarok lakta vidék) a gyorsított személyvonatok mindegyike modern kocsikból kiállított vonat (861-esek, vagy Bdteer, Bdmpeer kocsik). Ez tehát a helyzet északi szomszédunknál, tervek és elképzelések vannak, de ahogy halad az ember nyugatról kelet felé, úgy látszik a helyzet romlása. Persze, mondhatjuk, hogy javul a helyzet, meg, hogy már csak néhány évet kell várni, és új vonatok járnak majd a keleti végeken is, de miért jut keletre mindig utoljára a jóból?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek