Mikor repül a 320neo? Az Airbus szerint hamarosan
Amint ez várható volt, az Airbus reagált az A320neo első repülésének csúszásáról szóló hírekre. A közlés viszonylag rövid volt: a gyártó a földi próbák utolsó szakaszánál tart és készül a nagyon várt első repülésre, amelynek pontos dátumát a szóvivő ismét korainak tartotta megjelölni. Ha az eddigi hivatalos közlemények érvényesek, akkor érvényes továbbra is az az ígéret, miszerint a szűzfelszállást a harmadik negyedévben, vagyis szeptember végéig végrehajtják.
Mint ezt az iho/repülés is közreadta, iparági források szerint a hajtómű okozhat késést a programban, márpedig az A320neo-t elsősorban és leginkább épp az új hajtóművek különböztetik meg a most gyártásban lévő, ceóként (current engines option) emlegetett 320-as gépcsaládtól, és a típus sikere is leginkább a gazdaságosabb, alacsonyabb fogyasztású hajtóműveken múlik. Hogy pontosan mi a probléma, ha van probléma, a Pratt & Whitney féle hajtóművekkel, arról a hajtómű gyártója eddig semmit nem nyilatkozott, nem válaszolt a kérdésekre.
Legújabban olyan pletykák járják, hogy nem is olyasfajta hibáról van szó, mint ami egy hasonló hajtómű felrobbanásakor a CSeries programjának száznapos leállását okozta, akkor ugyanis a kisnyomású kompresszor egyik fokozatának kenési problémája okozta a bajt. Most viszont a Reuters szerint a 320neo GTF-hajtóműve a csirke-próbát nem állta, vagyis amikor a hajtómű elülső nagy átmérőjű ventilátor-fokozatát „bombázzák” kilőtt csirkével és így tesztelik, mennyire képes a lapátsor ellenállni a nem is olyan ritka madárütközéseknek. A P&W ezt a közlést sem óhajtotta kommentálni.
Az új típus szűzfelszállásához egyrészt az európai és az amerikai hatóságok bólintása kell, másrészt a jó időt is ki kell várni, teszi hozzá a hírügynökség.
Mindeközben az Airbus újabb 320-as üzletek hírével ellensúlyozza a neo körüli enyhe bizonytalanságot. A vásárlásokban többszörösen érintett Lufthansa-csoport felügyelő bizottsága rábólintott tíz 320-as beszerzésére az Eurowings számára, amely a csoport egyik low-cost vállalata, és egyre komolyabb szerep hárul rá, amint maga a Lufthansa igyekszik „leadni” európai, de Frankfurton és Münchenen kívüli hálózatát a csoport diszkont-modellben működő cégeinek. Egyébként a most még a Lufthansa állományában repülő 320-asokból is kap majd az Eurowings: a társaságnak korábban voltak ilyen gépei a flottájában, de ma csak CRJ-kkel, regionális utasszállítókkal repül.
Az ugyancsak a Lufthansa-csoporthoz tartozó Swiss tizenöt hasonló (bár nyilván egészen másképp berendezett) géppel gyarapítja az eddigi keskenytörzsű Airbus-flottáját, és további tíz gépre jelentett be opciós lekötést. A másik fontos különbség, hogy az Eurowings most gyártásban lévő ceókat kap, a Swiss viszont az új neo változatból vásárol, és ezekkel gyakorlatilag teljesen megújítja a keskenytörzsű gépparkját, a neo rendelésállománya pedig ezzel immár eléri a 3250 példányt.
Ugyancsak fontos, bár csöppet sem meglepő fejlemény, hogy az easyJet is rendelt, a jelenleg üzemeltetett 225 Airbus-keskenytörzsűhöz még 27-et, amelyekkel a low-cost társaság teljes rendelésállománya a 320-as gépcsalád különféle tagjaiból 415 gépre nőtt.
A társaság Európában a típus legnagyobb üzemeltetője. Az, hogy a mostani rendelés „hagyományos” 320-asokat tartalmaz, azt valószínűsíti, hogy a hálózat megerősítéséhez hamarabb kell még további új gépeket beállítani, mint ahogy az easy az új hajtóművekkel repülő neo-változathoz hozzájuthat.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!