Mit tehet az utas vágányzárban?
Tetszik, nem tetszik, a pályát fel kell újítani. Különösképp igaz ez Budapest egyik legforgalmasabb elővárosi vonalának belső szakaszára, ahol a Nyugati pályaudvarról kiindulva a vonatok kellemes, városnéző tempóban döcögnek Zuglóig. A Városliget elágazásig tartó ív teljes átépítése zajlik, kigyomlálandó a már-már megkövesedett lassújeleket.
Az említett vonalnak (100a belső, városi szakasza) a menetrendje szinte tökéletesnek mondható. Alaphelyzetben óránként két-két ceglédi zónázó (Kőbánya-Kispesttől Monorig Ferihegy kivételével nem áll meg), két-két, mindenhol megálló monori ingavonat halad el irányonként, és órás ütemben követik egymást a mindenhol megálló lajosmizsei vonatok is. Az átépítés miatt azonban korlátozni kellett a forgalmat, a Nyugatiból csak kőbánya-kispesti átszállással lehet eljutni jűnius 22-július 11. között Vecsésre vagy épp Ócsára. Hogy miért épp nyáron álltak neki a munkának? AZ ingavonatok terhelése ilyenkor jóval kisebb, iskolai szünet van, és a legtöbb dolgozó is nyáron veszi ki a szabadságát.
A kurtításokon (lajosmizsei, monori személyvonatok Kőbánya-Kispestig járnak) kívül a menetrend azonban lényegében nem változott, magával hozva az átszállások időnkénti kényelmetlenségét is. Mivel Kőbánya-Kispest–Kőbánya alsó–Zugló–Nyugati pályaudvar útvonalon közvetlen budapesti tömegközlekedési járat nem közlekedik, az esztergomi vonal felújításához hasonlóan a MÁV-Start ez alkalommal sem kötött egyezséget a BKK-val a vasúti bérletek buszon, villamoson, metrón felhasználásáról.
Vegyük hát górcső alá a csatlakozásokat. A vágányzári menetrend kihirdetésekor a Start Klubkártya-tulajdonosok és a vasúti bérletesek pótjegy nélkül utazhattak a záhonyi sebesvonatokon és a szegedi intercityk nem helyjegyes szakaszában, ezt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium időközben (június 28-án) a csak Budapest-bérlettel utazókra is kiterjesztette – a vágányzár végéig –, Budapest-Nyugati pályaudvar és Kőbánya-Kispest között egyetlen vonatra sem kell a menetjegyen felül külön jegyet váltani. Az átszállási lehetőségek így is korlátozottak, gyakran igen hosszú a várakozási idő Kőbánya-Kispesten.
A 100a vonal Monor–Ferihegy közti szakaszáról érkezőknek Budapest belső részei felé (mivel a zónázó öt perccel az inga után érkezik) kényelmes az átszállás, így – óránkénti két-két zónázó- és ingavonattal számolva – kényelmesnek is mondható. Más a helyzet azonban a munkából hazautazóknál, délután. A vasúttársaság itt „az utazás előre megtervezését” említi, na de ha adott időben végez a munkahelyén a dolgozó, és a gyerekért is adott időben kell az óvodába mennie, tervezésről nem sok szó eshet. A vágányzár második fázisában (június 26-július 11. között) egy kicsit korrigáltak a menetrenden, a zónázók minden óra nyolc és harmincnyolc perces indulását (Budapest-Nyugati pályaudvarról) óra tizenöt és negyvenöt percre helyezték át.
Vegyünk egy átlagos, mondjuk délután három és négy óra közötti hazaindulást a belvárosi munkahelyről. Kőbánya-Kispestről 15.48-kor indul egy monori személyvonat, ehhez a Nyugatiból 15.15-kor (zónázó) el kell indulni. Ez tizenhat perc várakozási időt jelent, páratlan órában ez az egyetlen csatlakozási lehetőség. A 16.18-as monorihoz a 15.45-kor induló zónázóval kell eljönni a Nyugatiból, a 16.48-ashoz a 16.15-ös zónázó és a 16.25-ös záhonyi sebesvonat csatlakozik. A megoldás a módosított menetrenddel és a pótjegymentesség meghirdetésével már lényegesen jobb, mint a vágányzár első szakaszában, bár kézenfekvőbb lett volna a zónázó és a „kirohanós” vonatok indulását egyszerűen csak felcserélni, így a mindenhol megálló személy a zónázó után öt perccel indulhatott volna Kőbánya-Kispestről, nem pedig előtte – ez a rendszer egyrészt kényelmes átszállást tenne lehetővé, másrészt fölösleges bürokráciától (tárgyalások, minisztériumi rendelet megalkotása, kihirdetése) kímélt volna meg.
Állandó sarkalatos pont az utastájékoztatás. A MÁV-Start az ilyenkor megszokott módon: a menetrendi módosítások kiragasztásával és hangos utastájékoztatással dolgozik. Egy ekkora mértékű változásnál – még ha viszonylag rövid idejű is a vágányzár – ez (most is) kevésnek bizonyult.
Szükség lett volna komolyabb figyelemfelhívó transzparensekre, táblákra, az átlagutas – főleg, ha nap mint nap, rutinból közlekedik – a tapasztalat szerint az A/5-ös méretű, fekete színnel sűrűn nyomott menetrendi oldalakra nem szokott túl nagy figyelmet fordítani. Ezért fordulhatott elő utasreklamációkban és a sajtóban is „tanácstalanul kóválygó utasok tömegé”-nek és „teljes káosz”-nak az említése is. Kőbánya-Kispesten a könnyebb szerelvényfordítás miatt a szélső csonkavágányokra száműzték a monori és a lajosmizsei személyeket, ám erről a jegypénztár tábláján és a kiragasztott menetrend ominózus rovatán kívül semmi sem tájékoztatja az utasokat. Szintén nem közli a hangosbemondó az intercityk hely- és pótjegy nélküli igénybevételének lehetőségét, a Nyíregyháza felől befutó IC-szerelvény továbbra is „csak leszállás céljából áll meg”.