Motortesztelési programot indított a Green Maritime Methanol

iho/hajózás   ·   2020.03.30. 15:00
400px_green_maritime_methanol

A Green Maritime Methanol nemrégiben sikeresen kezdett meg motortesztprogramot százszázalékos metanol használatával. A Pon Power idén januárban egy Caterpillar 3508-as szikragyújtású nagysebességű gázmotorral kezdte meg a tesztprogramot: az egyedi hengerfejekkel és egyedi motorvezérlő rendszerrel ellátott erőforrás képes volt üzemelni a százszázalékos metanollal. A konzorcium szerint a teszt lehetővé teszi a kutatóknak, hogy tanulmányozzák a gyújtásidőzítést, a kenési követelményeket, valamint a szén-dioxid és a nitrogén-oxidok kibocsátását. A következő hónapok során a Pon Power a holland védelmi akadémiával (NLDA) közösen újabb teszteket végeznek majd el a Caterpillar-motoron.

A Green Maritime Methanol konzorcium a metanol hajózási üzemanyagként történő alkalmazásán kísérletezik (illusztráció: Green Maritime Methanol)

Az akadémia egy MAN-erőforrással is tervez teszteket végrehajtani, melynek során közvetlenül a hengerbe fecskendezik be a gázolajjal kevert metanolt, mely kísérleti üzemanyagként szolgál a keverék meggyújtásához. A tesztek során egy emulgeálószerrel stabilizált keveréket és egy mechanikusan kevert keveréket is kipróbálnak. A későbbi tesztek során a légbeömlőkön keresztül engednének be metanolt, valamint a gázolaj közvetlenül a hengerbe történő befecskendezésével érnék el a gyújtást.

A holland haditengerészet Den Helderben található kémiai laboratóriuma és a TNO Eindhoven közösen tanulmányozza számos gázolaj-, metanol- és emulgeálószer-készítmény viselkedését. A későbbi tervek között szerepel, hogy a légbeömlőkön keresztül engednének be metanolt, a gyújtást pedig úgy érnék el, hogy a gázolajat közvetlenül a hengerbe fecskendeznék be. Az idei év során számos tesztet végeznek majd el, melyek alapvető adatokkal fognak szolgálni számos jövőbeli hajó tervezéséhez.

A konzorcium tavaly májusban kilenc hajót választott ki a megújuló metanol tengeri üzemanyagként történő alkalmazásának kutatásához, köztük új tervezésűeket, új építésűeket, valamint a Boskalis, a Van Oord, a Holland Királyi Haditengerészet és a Wagenborg Shipping már meglévő hajóit. A vízi járművek eltérő konstrukciót képviselnek, méretük 40 és 160 méter közötti, bruttó hordképességük 300–23000 tonna, teljesítményük pedig 1 és 12 megawatt között változik.

A konzorcium nemrégiben két új partnert is szerzett a további tesztekhez: a holland állami hajózási társaságot (Rijksrederij) és a Genti Egyetemet. Előbbi több mint száz speciális hajó kezeléséért, személyzetéért és karbantartásáért felelve a vámhatóságok, a parti őrség, a halászati kutatás, valamint az infrastrukturális és vízügyi minisztérium számára nyújt különböző szolgáltatásokat. A Genti Egyetem az egyik korai szereplő a metanol hajózási üzemanyagként történő kutatásában, az Európai LeanShip projekt keretében egy Volvo Penta D7C-B-TA nagysebességű dízelerőforrást építettek át kettős – metán és dízel – üzeművé. A technológia alkalmazási küszöbének csökkentése érdekében az átalakított motor száz százalékban használható maradt gázolajjal is.

A TKI Maritiemand valamint a Holland Gazdasági és Klímapolitikai Minisztérium által támogatott projekt 2020 decemberéig zajlik – számol be a World Maritime News.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Hajózás Belvíz

A Hungária motoros esete az ijedt utasokkal

iho/hajózás   ·   2012.07.14. 09:30
Csütörtökön egy olvasónk beszámolója alapján hírt adtunk a BKV egyik hajójának üzemzavaráról, melyben kiabáló, tanácstalan hajósok és nyegle rendőrök szerepeltek. Most szakmai szemmel nézzük az esetet.