Mozambiki járműbeszerzések

iho   ·   2014.02.07. 07:45
400px_thelo_loc

A Délkelet-Afrikában található Mozambik nemzeti vasúttársasága, a Portos e Caminhos de Ferro de Moçambique (CFM) még 2011-ben rendelt meg tíz dízel-elektromos mozdonyt a GE-től, 41,2 millió dollár értékben. Az első négy C30ACi típusú gépet január végén mutatta be az afrikai állam közlekedési és kommunikációs miniszterhelyettese – írja a Railway Gazette.

A Mozambikban általános, 1067 milliméteres keskeny nyomköznek megfelelő mozdonyokat a CFM személyszállító és tehervonatok élén is használni szeretné. A járművek a tervek szerint kiszolgálnák délnyugati irányban a főváros, Maputo kikötőjét is. Az új dízelgépek hosszabb és nehezebb szerelvényeket továbbíthatnak majd, mint a vasúttársaság jelenlegi tizenkét korosodó mozdonya, így kevesebb, a szomszédos Dél-Afrikából, valamint Indiából bérelt mozdonyra lesz szükség. A mozdonyokat a dél-afrikai Transnet Rail Engineering (TRE) Koedoespoortban található üzemében építik meg. A gyártóegység készítette a Transnet Freight Rail hasonló, 43-as sorozatú mozdonyait is, amelyeket nemrég adtak át.

A mozambiki CFM tíz dízel-elektromos mozdonyt vesz a GE-től személy- és tehervonatok továbbítására<br>(fotók: IRJ)

A gördülőállomány-bérbeadással foglalkozó Thelo Rolling Stock a pretoriai székhelyű RRL Gridrodtól öt RL30SCC típusú dízelmozdonyt, a Transnettől pedig kilencven, nyitott teherkocsit rendelt meg. A két gyártó nemrég készült el a járművekkel, amelyeket a brit Beacon Hill Resources bányavállalat bérel ki, hogy a mozambiki Sena-vonalon szenet szállítson.

A mozdonyokat jelenleg a CFM szakemberei ellenőrzik a gyártás helyén, a Dél-afrikai Köztársaságban, és adják ki rájuk az engedélyeket. A dízelgépek vasúton jutnak majd el felhasználási helyükre. A teherkocsikat hajón szállítják el a Port Elizabeth-i kikötőből a mozambiki Beira kikötőjébe. A bányászati cég azt nyilatkozta, a járművek már február végére forgalomba állhatnak.

A CFM a Sena-vonal forgalmából 7,7 százalékot biztosít a Beacon Hillnek, amely így akár ötszázezer tonnányi kokszszenet és termikus szenet szállíthat évente az afrikai ország északnyugati részén fekvő Tete tartományban található Moatize-szénmedencéből az attól ötszáznyolcvan kilométerre, délkeletre található Beirába. A CFM és a Beacon Hill közötti vasúthasználati szerződés csak ideiglenes, azonban minden évben automatikusan megújul mindaddig, amíg a két fél egy állandó, hosszú távú megállapodásra nem jut.

A brit Beacon Hill a Thelo Rolling Stocktól bérel dízelmozdonyokat és tehervagonokat, hogy szenet szállítson a Sena-vonalon

A dízelmozdonyok 290 kilonewton állandó vonóerőre képesek húsz kilométer per órás sebességnél. Meghajtásukról az amerikai EMD 16-645 E38 típusú dízelerőforrásai gondoskodnak, amelyeket a szintén amerikai cég, a National Railway Equipment Company (NREC) épített át az EMD előírásai szerint.

A vagonok a Scheffel automatikusan ívbe beálló forgóvázaival, az Amerikai Vasutak Egyesületének (Association of American Railroads, AAR) előírásainak megfelelő kapcsoló- és vonókészülékekkel, valamint közvetlen működésű légfékekkel vannak felszerelve – számol be az International Railway Journal.

Az Indiai-óceánnál fekvő Mozambik vasúthálózata 2983 kilométernyi 1067 milliméteres nyomtávú vasútvonalból, valamint egy 140 kilométer hosszú, 762 milliméteres pályából áll. A szomszédos országok közül Dél-Afrikával, Malawival, Szvázifölddel, Zimbabwével és Tanzániával van közvetlen vasúti kapcsolata, utóbbinál azonban szükség van nyomtávváltásra, mivel Tanzánia vasútjának jelentős része méteres nyomközzel épült ki. Zimbabwével 2010 augusztusában szándéknyilatkozatot írt alá Mozambik egy Zimbabwén átmenő, 1100 kilométer hosszú vasútvonal megépítéséről. A körülbelül hétmilliárd dollár költségű pálya elkészülése után a botswanai Seruléból szállítanak majd szenet a mozambiki Techobanine Point mélytengeri kikötőjéhez.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.