Nagy változások előtt az SBB Cargo
Hiába gondoljuk, hogy a svájci vasút nagyon hatékony, azért ott sem fenékig tejfel az élet. A múlt évezred végén a vasúti teherszállítás veszteségeket termelt, amit még egy olyan gazdag országban sem néztek jó szemmel, mint Svájc. Ezért 1999-ben, az első vasúti reform keretében, a Svájci Szövetségi Vasutat (SBB) három részre osztották: személyszállítás, áruszállítás és infrastruktúra.
Az újonnan létrejött SBB Cargóval szemben elvárás volt, hogy külső partnereket vonjanak be az üzemeltetésbe, az áruszállítási jogszabály 2015-ös aktualizálásával pedig megerősítették, hogy a vállalat nagyobb önállóságot kaphasson. 2017-ben a szövetségi tanács és a parlament elfogadta, hogy a cég tulajdonviszonyait módosíthassák, ha találnak olyan partnert, aki kisebbségi tulajdonosává szeretne válni az SBB Cargónak.
Az önfinanszírozás előtérbe helyezésének köszönhetően az SBB Cargo 2013, 2014 és 2016 után 2018 első félévében ismét nyereséges volt, így elmondható, hogy sikerült a szervezeti átalakításokkal ellentételezni az ipari termelés és a kocsirakományos forgalom csökkenése okozta szállítási kieséseket. Ennek ellenére a cég leépítéseket jelentett be, és versenyképességének további javításához szükség van a vállalkozói gondolkodásmód megerősítésére. Ennek leghatékonyabb módjaként egy új partner bevonását látják. Az anyavállalat SBB ezért olyan kisebbségi tulajdonost keres, amely megvásárolná az SBB Cargo részvényeinek 10-49 százalékát.
Fontos látni, hogy mindez csak a belföldi árufuvarozást, az import- és exportforgalmat érinti. A nemzetközi vasúti szállítást végző SBB Cargo International egy 2010-ben alapított külön cég, bár háromnegyedét az SBB Cargo birtokolja, míg a maradék huszonöt százalékát a Hupac. A változások kapcsán az SBB Cargótól az anyavállalat SBB 2019 elején át fogja venni az SBB Cargo International részvényeit. Az SBB Cargo új kisebbségi tulajdonosáról később születik döntés. Tíz éve már próbáltak partnert találni az akkor még erősen deficites SBB Cargónak, akkor tizennégy éreklődő volt, végül azonban a kiválasztott BLS Cargo kihátrált az üzletből.
Jelenleg az SBB Cargo Svájc legnagyobb szállítmányozója, a fuvarok egynegyedét végzi. Naponta kétszáztízezer tonna árut továbbít, ez 5250 kamion szállítási kapacitásának felel meg. Mindezt háromszázhuszonnégy vonali és hetvenöt tolatómozdonnyal, közel ötezerháromszáz tehervagonnal és háromezeregyszáz alkalmazottal oldja meg (az SBB Cargo International és a Chemoil Logistics létszámát is beleértve).
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!