Nagy sebességű vonatokat vásárol az SBB

Hörcher Dániel   ·   2012.04.18. 13:32

Huszonkilenc új motorvonatot vásárol a svájci szövetségi vasút 800 millió frank, azaz mintegy kétszázmilliárd forint összértékben. A vonatokra a Gotthárd-bázisalagút elkészülte után az észak–déli belföldi és nemzetközi forgalomban lesz szükség. A világ legnagyobb alagútja mellett a Lötschberg-vasúton, illetve a Németország felé tartó nemzetközi vonatokon is megfordulnak majd az új szerelvények.

Nem vált be. Az ETR470-es pendolinókat a legendásan megbízhatatlan szolgáltatást nyújtó Cisalpino vásárolta 1996-ban. A svájci és olasz államvasutak közös leányvállalata 2009-ben felbomlott, a járműflottát megfelezte egymás közt a két anyacég. A svájciak már 2014-től ki akarják vonni a forgalomból a típust; könnyen lehet, hogy végül az olaszok lesznek a vevők

A beruházás egyik legfontosabb célja, hogy 2014-től fokozatosan ki lehessen vonni a forgalomból az egykori Cisalpino ETR470-es, billenőszekrényes motorvonatait – írja a Railway Gazette. A rendkívül gyér megbízhatóságú vonategységeket 1996-ban vásárolta a 2009-ben felbomlott Cisalpino, így az ETR470-esek mindössze 18 évnyi szolgálat után távoznának a svájci vaspályákról.

Az SBB a Gotthárd- és Ceneri-bázisalagutak megnyitásával a Zürich és Milánó közötti személyforgalom megduplázódására számít. Az új motorvonatok négyszáz méter hosszúak lesznek, 70 százalékkal több ülőhelyet kínálva a jelenlegi szerelvényeknél. Végsebességük 250 kilométer per óra lesz. Billenőszekrényes mechanizmust ezúttal nem rendelnek a vonathoz, mivel az SBB legújabb álláspontja szerint „a megbízható üzem fontosabb az ívbe dőlésnek köszönhető csekély időnyereségnél”.

A Cisalpino második generációs pendolinóinak karrierje sem volt zökkenőmentes. A gyártó Alstom éveket késett a jármű végleges átadásával. Azóta nem hallani komolyabb problémáról, beváltak a Cápák, az SBB most mégis úgy döntött, hogy billenő mechanizmus nélkül rendel új nagy sebességű motorvonatokat<br>(fotók: Hörcher Dániel)

A tenderen induló járműgyártóknak hat hónapjuk van benyújtani a pályázatukat. Az elővárosi vonatbeszerzésekkel és a Genf–Bern–Zürich tengelyre rendelt 59 Bombardier Twindexx emeletes motorvonattal együtt az SBB folyamatban lévő járműberuházásainak összértéke eléri az egymilliárd svájci frankot.

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

Szombattól július végéig karbantartják Rákosrendezőt, jelentősen változik a közlekedés az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalakon

MÁV/iho   ·   2025.06.21. 08:00

A vonatok fővárosi végállomását a Nyugati pályaudvarról külső állomásokra helyezik át: az esztergomi vonatok Angyalföldig, a szobi és a veresegyházi vonal járatai Rákospalota-Újpestig közlekednek. Pótlóbuszok helyett a sűrűbb helyközi buszjáratokat és a BKK járatait lehet majd igénybe venni.