Nagy sebességű vonatokat vásárol az SBB

Hörcher Dániel   ·   2012.04.18. 13:32

Huszonkilenc új motorvonatot vásárol a svájci szövetségi vasút 800 millió frank, azaz mintegy kétszázmilliárd forint összértékben. A vonatokra a Gotthárd-bázisalagút elkészülte után az észak–déli belföldi és nemzetközi forgalomban lesz szükség. A világ legnagyobb alagútja mellett a Lötschberg-vasúton, illetve a Németország felé tartó nemzetközi vonatokon is megfordulnak majd az új szerelvények.

Nem vált be. Az ETR470-es pendolinókat a legendásan megbízhatatlan szolgáltatást nyújtó Cisalpino vásárolta 1996-ban. A svájci és olasz államvasutak közös leányvállalata 2009-ben felbomlott, a járműflottát megfelezte egymás közt a két anyacég. A svájciak már 2014-től ki akarják vonni a forgalomból a típust; könnyen lehet, hogy végül az olaszok lesznek a vevők

A beruházás egyik legfontosabb célja, hogy 2014-től fokozatosan ki lehessen vonni a forgalomból az egykori Cisalpino ETR470-es, billenőszekrényes motorvonatait – írja a Railway Gazette. A rendkívül gyér megbízhatóságú vonategységeket 1996-ban vásárolta a 2009-ben felbomlott Cisalpino, így az ETR470-esek mindössze 18 évnyi szolgálat után távoznának a svájci vaspályákról.

Az SBB a Gotthárd- és Ceneri-bázisalagutak megnyitásával a Zürich és Milánó közötti személyforgalom megduplázódására számít. Az új motorvonatok négyszáz méter hosszúak lesznek, 70 százalékkal több ülőhelyet kínálva a jelenlegi szerelvényeknél. Végsebességük 250 kilométer per óra lesz. Billenőszekrényes mechanizmust ezúttal nem rendelnek a vonathoz, mivel az SBB legújabb álláspontja szerint „a megbízható üzem fontosabb az ívbe dőlésnek köszönhető csekély időnyereségnél”.

A Cisalpino második generációs pendolinóinak karrierje sem volt zökkenőmentes. A gyártó Alstom éveket késett a jármű végleges átadásával. Azóta nem hallani komolyabb problémáról, beváltak a Cápák, az SBB most mégis úgy döntött, hogy billenő mechanizmus nélkül rendel új nagy sebességű motorvonatokat<br>(fotók: Hörcher Dániel)

A tenderen induló járműgyártóknak hat hónapjuk van benyújtani a pályázatukat. Az elővárosi vonatbeszerzésekkel és a Genf–Bern–Zürich tengelyre rendelt 59 Bombardier Twindexx emeletes motorvonattal együtt az SBB folyamatban lévő járműberuházásainak összértéke eléri az egymilliárd svájci frankot.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Az energiatakarékos vasút

iho/vasút   ·   2021.05.02. 15:00

Olvasónk a vasúti közlekedést energetikai szempontból elemzi a mozdonytól a pályáig, bemutatva, hogy a vasút a legzöldebb közlekedési ágazat a szárazföldön.