Nagy sebességű vonatokat vásárol az SBB
Huszonkilenc új motorvonatot vásárol a svájci szövetségi vasút 800 millió frank, azaz mintegy kétszázmilliárd forint összértékben. A vonatokra a Gotthárd-bázisalagút elkészülte után az észak–déli belföldi és nemzetközi forgalomban lesz szükség. A világ legnagyobb alagútja mellett a Lötschberg-vasúton, illetve a Németország felé tartó nemzetközi vonatokon is megfordulnak majd az új szerelvények.
A beruházás egyik legfontosabb célja, hogy 2014-től fokozatosan ki lehessen vonni a forgalomból az egykori Cisalpino ETR470-es, billenőszekrényes motorvonatait – írja a Railway Gazette. A rendkívül gyér megbízhatóságú vonategységeket 1996-ban vásárolta a 2009-ben felbomlott Cisalpino, így az ETR470-esek mindössze 18 évnyi szolgálat után távoznának a svájci vaspályákról.
Az SBB a Gotthárd- és Ceneri-bázisalagutak megnyitásával a Zürich és Milánó közötti személyforgalom megduplázódására számít. Az új motorvonatok négyszáz méter hosszúak lesznek, 70 százalékkal több ülőhelyet kínálva a jelenlegi szerelvényeknél. Végsebességük 250 kilométer per óra lesz. Billenőszekrényes mechanizmust ezúttal nem rendelnek a vonathoz, mivel az SBB legújabb álláspontja szerint „a megbízható üzem fontosabb az ívbe dőlésnek köszönhető csekély időnyereségnél”.
A tenderen induló járműgyártóknak hat hónapjuk van benyújtani a pályázatukat. Az elővárosi vonatbeszerzésekkel és a Genf–Bern–Zürich tengelyre rendelt 59 Bombardier Twindexx emeletes motorvonattal együtt az SBB folyamatban lévő járműberuházásainak összértéke eléri az egymilliárd svájci frankot.