Napirenden a személyszállítási törvény

MTI   ·   2012.03.06. 12:57

Egységes menetrend, jegy- és bérletrendszer, valamint egységes szolgáltatási és minőségbiztosítási követelmények bevezetését tartalmazza az új személyszállítási törvényről szóló javaslat – mondta expozéjában Fónagy János államtitkár.

Az államtitkár szerint az előterjesztés szabályozási, irányítási és finanszírozási eszközökkel ösztönzi a közösségi közlekedési szolgáltatókat a hatékony együttműködésre, megteremti a közösségi közlekedés szervezésével kapcsolatos megrendelői és tulajdonosi hatáskörök centralizációját, az érintett vállalatok egységes szakmai és tulajdonosi irányításának lehetőségét.

Javaslatot tesznek a közösségi közlekedés hosszú távú és kiszámítható finanszírozásának megteremtésére, meghatározzák a lakosságnak biztosítandó szolgáltatások minimális követelményeit, tisztázva a közszolgáltatás tartalmát – folytatta.

Kitért arra, hogy az indítvány külön nevesíti, hogy közlekedési közszolgáltatások létesíthetőek a határokon átnyúlóan is és hangsúlyozta az egységes intézményi modell kialakítását. Külön figyelmet fordít a javaslat a Budapesti Közlekedési Központ hatékony működésének jogszabályi támogatására – jelezte Fónagy János.

Újdonságként említette a taxi- és különcélú menetrendszerinti buszszolgáltatások szabályozását, a menetrendek összehangolását és a közlekedési szolgáltatók kötelezettségeinek rögzítését. A jegyvizsgálati rendszereket egységesen definiálják, és a megfigyelési szabályokat szigorítják – mondta.

Az államtitkár szavai szerint a fő cél, hogy kiszámítható szabályozási környezetet biztosítsanak az érintetteknek. Hangsúlyozta: a közösségi közlekedés jelenlegi szervezeti és működési keretei nem alkalmasak arra, hogy a mobilitási igényeket az elvárható hatékonysági szempontoknak megfelelően ellássák. A közlekedés irányítási rendszere rendkívül széttagolt, az ágazati szabályozás nem egységes, a követelményrendszer nem egyértelmű és közérthető, számos alapfogalom meghatározása hiányzik, nincs hosszú távú és következetesen végrehajtott stratégia a közlekedési szolgáltatások és infrastruktúra területén, már 3-5 évre tervezhetetlen a finanszírozás - sorolta a problémákat, fenntarthatatlannak nevezve a több évtizeddel korábbi szociológiai viszonyokkal és a közlekedéspolitikai elvekkel ellentétes elemeket tartalmazó kedvezményrendszert. A közösségi közlekedés társadalmi megítélése eközben évtizedek óta romlik – jegyezte meg.

A munkavállalói érdekvédelem sok esetben cél- és szereptévesztésbe került a pártpolitikai érdekekhez köthető megnyilvánulásokkal – mondta Fónagy János, aki szerint a változtatás a szakmának és a gazdaság irányítóinak visszatérő igénye, követelése volt.

Fidesz: a törvény rendet tesz a közlekedésben

A Fidesz vezérszónoka, Manninger Jenő szerint a benyújtott törvény nagy előrelépés a közösségi közlekedés megfelelő színvonalra emelése szempontjából, rendet tesz a közlekedésben, felszámolja "azt az anarchiát, amelyet az előző két kormányzat a neoliberális politikájával" létrehozott. Az Orbán-kormány által megörökölt állapotok annak is betudhatók, hogy a szociálliberális kormányzatok a piac mindenhatóságában hittek – vélekedett.

A jogszabály előírja a közlekedésszervezők meglétét, megerősíti a BKK-t, amivel források takaríthatók meg. Néhány százalékos hatékonyságjavulás pedig akár milliárdos nagyságrendű megtakarítással is járhat – hívta fel a figyelmet, majd kitért arra is: támogatják, hogy a taxis cégek pontos szabályozása az önkormányzatok kezében legyen.

A vasúti szolgáltatás kiváltásának lehetőségéről szólva Manninger Jenő azt mondta: ez egyáltalán nem hasonlítható a korábbi neoliberális kormányzati intézkedéseket, mert a javaslat szerint ezt csak akkor lehetne végrehajtani, ha az nem járna például környezetvédelmi károkkal vagy az utasoknak hátránnyal.

Előrelépésnek tekinteni – folytatta – a minimális alapszolgáltatás biztosításának meghatározását, amely a települések legalább tíz százalékának előrelépést jelent.

A fideszes politikus végül kiemelte az iskolabuszok és a közösségi közlekedés járatainak koordinációját, az egységes fejlesztés fontosságát és az elektronikus jegyrendszer mihamarabbi bevezetését.

MSZP: a jogszabály semmitmondó, és félreérthető megoldásokat tartalmaz

Az MSZP-s Szekeres Imre úgy értékelt: a személyszállítási törvény javaslata semmitmondó, és félreérthető megoldásokat tartalmaz, alapvető problémákra nem ad érdemi választ, így például arra a helyzetre, hogy a közösségi közlekedés finanszírozása fenntarthatatlanná vált.

A politikus megítélése szerint a javaslat megteremti a lehetőséget az utazási kedvezményrendszer drasztikus megnyirbálására, valamint arra is, hogy nyereséges vonalakat szervezzenek ki pályáztatás nélkül.

Nem tudni, mi lesz a nemzeti közlekedési holdinggal, a MÁV-val, a BKV-val, vagyis azt, hogy milyen szerkezetben működik majd a közösségi közlekedés, továbbá az egységes jegyrendszerről sem szól a javaslat – sorolta kifogásait, hozzátéve, hogy a menetrend-előkészítéssel kapcsolatban is egymásnak ellentmondó szempontokat fogalmaz meg a kormány.

Szekeres Imre bírálta az elégséges szolgáltatással kapcsolatban rögzítetteket is, mert szerinte sok helyen ellehetetlenítenék a sztrájk lehetőségét.

Összegzése szerint az indítvány tárgyalhatatlan.

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Közlekedéstervezés Mobilitás

Vitézy Dávid: A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődéséért szeretne tenni

MTI/iho   ·   2024.11.18. 08:20

A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődésért kíván munkálkodni, bárki csatlakozhat hozzá, aki tenni szeretne azért, hogy a fővárost „kirángassák abból a gödörből”, ahova az elmúlt évek pártpolitikai csatái juttatták – mondta Vitézy Dávid, a mozgalom vezetője Budapesten, a szervezet zászlóbontásán.

Vasút Közlekedésfejlesztés Nagyvasút Közlekedéstervezés

Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium tíz éve az oktatás és kutatás szolgálatában

iho   ·   2024.11.09. 08:35

Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, hétszázhetven MSc hallgató és tizenöt doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről.