Nem áll jól a kizöldítéssel a tengerhajózás
Az Európai Közösség Hajótulajdonosainak Szövetsége jelentésben tisztázta: ilyen ütemben haladva nem lesz 2030-ra szén-dioxid-mentes az alágazat öt százaléka.
A következő tizenkét hónap döntő jelentőségűnek ígérkezik a tengeri áruszállításban, feltéve, ha a szereplői komolyan gondolják az európai Zöld Megállapodásban meghatározott célok megvalósítását: azaz 2030-ra a szegmens öt százalékában el kell érni a tiszta üzemanyagok felhasználását. A kijelentést annak a fényében kell értékelni, hogy az ECSA, vagyis az Európai Közösség Hajótulajdonosainak Szövetsége szerint a globális hajózási ipar nem halad az „áttörés” felé, sőt! A szövetség legutóbbi, harmadik negyedévi jelentése ugyanis megállapítja, a gyártók, a hajózási társaságok és az üzemanyag-beszállítók túl keveset tesznek ahhoz, hogy a kitűzött határidőre a zöld átállás témakörében bármilyen érdemi előrelépésről lehessen beszélni. Ezért figyelmeztet az ECSA arra, az elkövetkező egy év meghatározó jelentőségű lesz annak a megakadályozása érdekében, hogy a tengerhajózás reménytelen mértékben szakadjon le a célkitűzésben meghatározott eredmények elérésétől.
Az alágazat esélyei azonban nem jók. Bár a 2030-ra vonatkozó, emisszió minimalizálási szándék kedvező esetben még mindig megvalósítható, a gyors cselekvési lehetőségek előtt bezárult a kapu.
A jelentés legborúlátóbb forgatókönyve alapján a fejlesztési fázisban lévő, a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (International Maritime Organization, IMO) által elfogadott, zéró kibocsátású üzemanyagok jelenlegi, illetve kilátásba helyezett előállítási üteme a 2030-ra szükséges mennyiségnek legfeljebb a felét fedezi. Nem áll jól az átállással a hajóépítő-ipar sem, a „zöld meghajtású” teherhajók megépítésére igénybe vehető támogatások köre ugyanis beszűkült, nem így a hagyományos meghajtásúakra vonatkozóké.
Domagoi Baresic, a londoni UCL Energy Institute kutatója szerint a hajózás átállási sebessége nyilvánvalóan attól függ, milyen ütemben terjed el az alternatív üzemanyagokat felhasználása. A választék – ammónia, LNG, LPG, metanol és bioüzemanyag meghajtású hajómotorok – megfelelő, ám azonnali, döntéshozói és üzemanyag-beszállítói intézkedésekre van szükség ahhoz, hogy ezek széles körben elterjedjenek.
Javaslatok és kérvények már vannak. Éppen az ECSA terjesztette elő azt az indítvány, hogy az EU ETS, azaz az Unió kibocsátás-kereskedelmi rendszerének bevételeit használják fel a tiszta és a hagyományos üzemanyagok közötti árkülönbség megszüntetésére. A szövetség javasolja továbbá a tengeri áruszállítás során felhasznált tiszta üzemanyagok előállításának felgyorsítását az alágazat dekarbonizációját célul kitűző FuelEU rendelet, valamint a megújuló energiáról szóló irányelveket jogi keretekbe foglaló RED III rendelkezéseinek megerősítése révén. Méghozzá úgy, hogy kötelezik a beszállítókat, az Európai unió területén állítsák elő a szóban forgó, az előírásoknak megfelelő üzemanyagok legalább kétötödét. Ezen túlmenően a hajózásban egyértelmű elsőbbséget kell adni a kizöldítéshez hozzájáruló üzemanyagok felhasználásának.
Az ECSA energiaközpontok fejlesztését is szorgalmazza, lévén ezek lennének a hajózási szektor szén-dioxid-mentesítésének az infrastrukturális előfeltételei. Az iparszövetség úgy látja jónak, ha ezeket a központokat – a jövőbeli tengeri iparági stratégia részeként – Európa fő kikötőiben hoznák létre.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!