Nem fából vaskarika a Škoda „mozgásban aludni” hálókocsi-koncepciója

iho/vasút   ·   2024.10.21. 08:30
_skoda_alvos_

Figyelmre méltó hálókocsitervet mutatott be a Škoda Csoport. A Sleep in Motion elgondolást a Škoda ausztriai irodájának tervezői fejlesztették ki, és makett formájában mutatták be a legutóbbi, berlini InnoTranson.

Kényelmes, megóvja a privát szférát, ugyanakkor nem megy a kapacitás rovására – az éjszakai vonatokba sorolt hálókocsik jelenlegi, Európában elterjedt klasszikus kialakításából fakadó kihívásokra adott válasszal a Škoda akár új irányt mutathat a szegmensben. Jan Harder, a Škoda Csoport regionális igazgatója szerint a „Sleep in Motion” koncepció olyan jövőorientált megoldás, amely mind az utasok igényeinek, mind az üzemeltetési kihívásoknak megfelel. „A hálófülkék újfajta kialakítása javítja a kényelmet, miközben óvja az utasok magánszféráját, vagyis értelmezésünk szerint alapjaiban változtatja meg az éjszakai vonathoz fűződő elképzeléseket, egyúttal vonzóbbá és fenntarthatóbbá teszi a vasúti utazást" – fogalmazott Harder.

Az éjszakai vonatok kulcsfontosságúak a közlekedés szén-dioxid-mentesítésében – olyan környezetbarát utazási alternatívát kínálnak, amelyben még jócskán van tartalék: az egyes vasúttársaságok éjszakai gördülőállományainak napjainkban használatos hálókocsijait ugyanis meghaladta az idő, elavultak, kényelmük már nem megfelelő, az utasok közös, másokkal megosztott szűkös fülkékben kénytelenek éjszakázni. A meglévő opciók, mint például a legfeljebb hatágyas fülkék maximalizálják a kapacitást, de a komfortérzet rovására mennek, míg a négyágyasok ugyan valamivel „szellősebbek”, viszont kisebb a befogadóképességük, miközben magasabbak a fajlagos költségek.

A Škoda Csoport új, a közelmúltban szabadalmaztatott koncepciója optimalizált ágygeometriával hívja fel magára a figyelmet: a fekvőhelyek nem okvetlenül téglalap alakúak, ám kényelmes alvási pozíciót tesznek lehetővé és a mozgásszabadságot sem korlátozzák. A fülkéket dupla egységekbe rendezték, és az egyes, privát bokszok jellemzői a következők:

  • tágas, kétszáz centiméter hosszú és 85 centi széles fekvőhelyek,
  • minden boksznak van vészkijáratként is funkcionáló ablaka,
  • a kabin belmagassága 90 centiméter,
  • minden utasnak saját csomagtartó a padlószinten,
  • kézicsomagtartó, világítás, töltőaljzatok és egyéb kényelmi funkciók a saját fülkében.

A Sleep in Motion elrendezést – ha túllép a protófázison és elterjed – a Škoda elképzelései szerint a magasabb, az üzleti és a „szuper” turistaosztályon lehet majd igénybe venni. Itt meg az oroszok legújabb hálókocsi elképzeléséről olvashatnak. 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Kisvasút Nagyvasút Vasútmodell Városi vasút Vasút Kiemelt ajánlatok

Zárójelentés a Kálmán Imre EN vonaton kitört pánikról

T. H. F.   ·   2024.10.03. 12:00

Megjelent a legújabb Indóház, hasábjain többek között a címben is jelzett témával, a GYSEV Púposának különvonatával, az államvasúti motoros vontatás indulásával, a MÁV Igazgatóság a múlt század negyvenes évek elején jellemző napi négy-, illetve hatórás munkarendjével, vagy a ČKD Tatra KT4 rövid-csuklós villamos motorkocsi fél évszázadával.