Kapszula hálókocsikban utazhatnak hamarosan az oroszok

iho/vasút   ·   2021.11.25. 15:00
kapszulakocsi1

A Transzmasholding (TMH) és az RZSD-leány Szövetségi Személyszállító Vállalat (FPC) a 2021-es Közlekedési Hét során a napokban Moszkvában mutatta be az innovatív járműkoncepció belterének méretarányos modelljét.

Az úgynevezett halszálkás koncepció onnan kapta a nevét, hogy a fekvőhelyek a folyosóhoz képest ugyanúgy ferdén helyezkednek el, mint a halak gerincéből kiálló bordák.

A belső teret kétféle módon hasznosították az oroszok: az egyik az úgynevezett személyes kapszula, a másik pedig a nyitott fülke. A kapszulát, melyet egy fal és egy függöny választ el a folyosótól, az egyedül utazóknak találták ki. A nyitott fülke a társasággal (családtagok, gyerekek stb.) utazóknak lesz optimális. Mindkét esetnél minden utasnak rendelkezésre áll majd saját hálózati és USB-csatlakozó, ruhaakasztó, zsebek, valamint egyéb, az utazás során hasznos funkciók. Plusz csomagteret a plafon alá épített polcok kínálnak.

A kocsi hálókapszuláit függönyökkel lehet elszeparálni a közös tértől (fotók: Transzmasholding)

A járműkoncepciót a 2050.LAB tervezőcég tervezte meg, kifejezetten a Transzmasholding igényei szerint. A kocsitípus már a harmadik verzió az Oroszországban elterjedt, úgynevezett „Platzkart” elrendezés – vagyis a helyjegyes, de nyitott, egyetlen légterű hálókocsi – helyettesítésére. A sorozat közös jellemzője az utaskörnyezet (asztalok, polcok, világítás, szellőzés) egyénre szabhatósága. A járművet a T űrszelvényre tervezték, ennek megfelelően 28 centiméterrel szélesebb a jelenlegi szabványnak megfelelő kocsiknál, ez 2,9 méterrel hosszabb hasznos helyet tesz lehetővé a beltérben, az eddigieknél 15 centiméterrel hosszabb hálófülkékkel. Az új belső teret az utasélmény javítását célzó fókuszcsoportos foglalkozások eredményei ihlették. A „halszálkás” kocsikat az éjszakai expresszvonatok piacára szánja a TMH, legfeljebb tizenkét órás éjszakai utakhoz.

A moduláris szerkezetű, nem fülkés kocsi első makettjét 2019-ben Moszkvában mutatta be az orosz gyártó, tavaly pedig a T űrszelvényű, vagyis szélesebb és magasabb verzióval rukkolt elő. A kapszula hálókocsi ötletét idén márciusban prezentálták.

Minden fekvőhelynél van hálózati- és USB-csatlakozó, valamint személyre szabható világítás

A magántulajdonban álló, orosz Transzmasholding a vasúti és városi járművek gyártása terén piacvezető Oroszországban és a FÁK-államokban, világszinten pedig hatodik. A moszkvai központú vállalatcsoport termékek és szolgáltatások teljes palettáját kínálja az új járművek tervezésétől és fejlesztésétől azok korszerűsítésén, karbantartásán, valamint életciklus-szolgáltatásokon át a digitális jelzőberendezésekig és forgalomirányító rendszerekig. A vállalatnak Svájcban, Magyarországon, Dél-Afrikában, Egyiptomban, Argentínában, Fehéroroszországban és Kazahsztánban van leányvállalata, gyártóüzeme pedig összesen tizenöt helyszínen. A partnerekkel együtt több mint harminc országban van jelen.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek