Nemcsak a húszéveseké a világ

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2013.10.08. 11:00
kiskep

Északi szomszédunk vasúti személyszállító cégének, a Szlovák Vasúttársaságnak (Železničná spoločnosť Slovensko – ZSSK) 1040 vasúti kocsija és 711 mozdonya van összesen. Ezek átlagéletkora meghaladja a húsz évet. Karbantartásukra és javításukra egyre több pénz kellene, közben egyre kevesebb jut rá.

Egy fiatalabb generációs kocsikból álló személy szerelvénye Kassán egy 22 éves mozdonnyal<br>(fotók: a szerző)

Míg 2011-ben 37,5 milliót (11,1 milliárd forint) költött járműjavításra a ZSSK, ugyanez a tétel 2012-ben már csak 26,1 millió euró (7,7 milliárd forint) volt. Az idei költségvetés-tervezetben a karbantartásra és járműjavításra megint csak kevesebb pénzt tudnak fordítani, mégpedig a már említett 24,2 millió eurót, azaz 7,1 milliárd forintot. A pénzforrás kiszáradásával viszont fordított arányban nő a kocsik és mozdonyok átlagéletkora, ami a javítási költségek növelését jelenti. Sőt a teljes igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az említett pénzösszegek csupán a különböző nagyjavítások költségét foglalják magukban, a mindennapi kisebb javítások egy külön tételt alkotnak a ZSSK szóvivője szerint. Ezekről a kiadásokról pontos információk nincsenek.

Egy nyugdíj előtti Pantográf

Ennyi pénz persze nem elég a járművek elégséges karbantartására, így maguk a nagyjavítások is tolódnak és torlódnak. Van viszont jó hír is: a mozdonyok és vasúti kocsik modernizációjára, vagy új járművek beszerzésére több pénz jut 2013-ban is. A tervek szerint ez a szám 30,4 millió eurót (9 milliárd forint) tesz majd ki az év végén. Ezeket javában uniós támogatásokból térítik.

Itt pedig a csecsemőkorú 1. osztályú kocsi

A ZSSK vasúti kocsijainak átlagéletkora a vasúttársaság adatai szerint 21,15 év. 1040 kocsiból 211 számít újnak, azaz nem idősebb, mint 5 év, 113 kocsi kora nem üti meg a tíz éves határt. Összesen 397 kocsi 20 évnél fiatalabb, viszont 643 kocsi kora 21 és 45 év közötti. Ebből 12 kocsi sorolható a legidősebb korosztályba, ami a 41–45 éves csoportba tartozik. Ami a mozdonyok átlagéletkorát illeti, itt picivel még rosszabb a helyzet, ez a szám 22,65 év. 711 mozdonyból 190 nem öregebb mint 5 év, másik 84 gép kora nem több mint 10 év. A legtöbb mozdony viszont a 31 évesnél idősebb korosztályba tartozik, összesen 262.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek