Nemcsak a patak csordogál a Csinger völgyében

Vörös Attila   ·   2014.07.26. 16:15
4000_IMG_5824__140723_Csinger__M471333

Az egész úgy kezdődött, hogy 1836-ban egy pásztor tüzet rakott a Csinger patak mellett. A tűz aztán nem akart kialudni. 1869-ben kezdték kitermelni az Ajka melletti területeken a barnaszenet, ami a város gyors fejlődését indította meg. Az 1870-es évek elején szárnyvonalat építettek a Budapest–Szombathely (20-as számú) fővonalból a Csinger patak völgyében a bányákhoz, e mentén jött létre Csinger település is.

A kutatást a jó minőségű szén után a szomszédos Úrkúton is folytatták, itt azonban valami mást találtak. A nagyvázsonyi gazdaság szeszgyárának szénellátásának könnyítése helyett a vasiparban fontos ötvözőanyagra, mangánércre bukkantak. Az első világháború után különösen felértékelődött a bakonyi mangán, hiszen Ausztria és Magyarország mangánigényét korábban legnagyobbrészt a Trieszt melletti Servola bányája elégítette ki, ahonnét Olaszország átállása után már nem szállítottak felénk. Az úrkúti bánya végül 1924-ben kezdte meg a termelést, az érc szállítását vasúton végezték. Nagyvasúti iparvágány a szénbányászat miatt Felsőcsingerig volt, Úrkútról ide keskenynyomközű (760 milliméteres) vasúton szállították a mangánércet. Ez a gazdasági vasút Felsőcsinger rakodótól Zsófiapusztáig, illetve elágazással a Kab-hegyig tartott.

Három vagonnyi mangánérc tart Ajka felé Csinger házai mellett<br>A képre kattintva galéria nyílik!<br>(fotók: Vörös Attila)

A kisvasút sajnos már megszűnt, elbontották, ahogy a bányászat is visszaesett Ajka környékén a rendszerváltás után. A Csinger völgyében az utolsó csillét 2004-ben rakták meg szénnel, a mangánércet viszont még most is bányásszák. Sőt mintha még élénkült is volna a forgalom, hosszú, vonatmentes kihagyás után manapság szinte minden hétköznap jár Felsőcsingerre a kiszolgálómenet. Az ajkai tartalék remot Dácsia 3-5 vagont cserél a rakodón, ahol az Eas-kocsikba mangánércet raknak.

Felsőcsinger a természetjárók különvonatával

Fontos megemlékezni az ezredforduló környékén szervezett természetjárók különvonatairól, amelyek fedélzetén a Föld napján éveken át utaztak a csingeri vasúton főleg gyerekek. A vonaton a vasútbarátokat is szívesen látták, e sorok írója például a 2007-es meneten vett részt...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Van benne ráció

iho/vasút   ·   2020.11.28. 15:35

Hatékonyabbá és fenntarthatóbbá válik a menetrendváltástól a MÁV-Start járműgazdálkodása a 418 sorozatú dízelmozdonyok, illetve a dízel motorvonatok átcsoportosításával.