Nincs pénzük a Volánoknak téli gumira minden buszhoz

Andrassew Dávid Igor   ·   2011.12.02. 12:00

Budapesten is leesett az első, igaz, egyelőre gyenge hó. Már decembert írunk, bármikor nyakunkba szakadhat a kemény fagy és az igazi hó.

A témában írt korábbi cikkünkben a BKV és a MÁV téli felkészülésének néztünk utána, most a Volán-társaságokat vesszük górcső alá. A buszcégeket egyesével megkerestük, ám az egyhetes várakozási idő ellenére is csak néhányan jeleztek vissza. Azt nem tudjuk, mi az oka a csöndnek, csak reméljük, hogy nem azért hallgatnak, mert kellemetlen adatokat kellene közölniük.

A válaszolók viszont egytől egyig arról számoltak be, hogy a felkészülés szeptember–októberben megtörtént. Minden esetben kiemelték, hogy a szükséges mennyiségű fagyálló folyadékot, levegőrendszer-fagymentesítőt, jégoldó és téli szélvédő mosófolyadékot, a téli üzem során fokozottan igénybe vett járműalkatrészeket és a gumiabroncsokat, valamint a jégmentesítő anyagokat beszerezték, a fűtésrendszerek karbantartása megtörtént, ha szükséges, bevetésre készen állnak.

A téli gumik megvétele azonban hektikus, van, ahol négy évszakos, esetleg terepgumikat, de olyan is előfordul, hogy szükség esetén hóláncot alkalmaznak.

A Hatvani Volán Zrt.-nél az elmúlt években az indítási nehézségek után a legtöbb problémát a fékrendszert és segédberendezéseket működtető komplikált sűrítettlevegő-rendszer okozta. Ez elindulási nehézségeket, az ajtók nyitási és zárási problémáját, illetve a légrugózás elégtelenségét eredményezte, ezért a felkészülés sarkalatos pontja volt az autóbuszok levegőellátó rendszereinek karbantartása.

A belföldi autóbuszokat télen úgynevezett M+S (Mud and Snow – sár és hó) gumiabroncsokkal közlekedtetik, ami közlekedésbiztonsági szempontból hasznos, ám a téli gumit nem helyettesíti. A nemzetközi különjáratokra több téli szerelt kerékgarnitúrával rendelkeznek, ezeket igény szerint szerelik fel az éppen ilyen feladatra beosztott autóbuszokra. Az autóbusz-közlekedés zavartalansága érdekében műszaki készenléti szolgálatot is szerveznek.

(fotó: Ács Attila)

A Mátra Volán Zrt.-nél az autóbuszok 46 százalékára, legfőképpen a mátrai útvonalakon közlekedő járműveken van téli gumi. A Volánbusz Zrt. nemzetközi járataira szükség esetén hóláncokat szerelnek. Ugyanígy tesznek a Kapos Volán Zrt.-nél: azon túl, hogy az egyes nagyobb kockázatú fordákon közlekedő autóbuszok hajtott tengelyen levő gumiabroncsait téli gumira cserélik, a különjáratos autóbuszok felszereléséhez tartozó hóláncokat is fokozottan ellenőrzik.

Riasztási terv szerint ügyeleti szolgálatot adnak a Pannon Volán Zrt.-nél a váratlanul beköszöntő rendkívüli időjárás esetére, méghozzá autómentőgépkocsi-személyzet bevonásával, az autóbuszok eseti javítására, reggeli indítására, illetve telepi hóeltakarításra, valamint a szükséges anyagok, alkatrészek kiadására.

A Gemenc Volán Zrt.-nél külön kiemelték, hogy járataikon prémiumkategóriás téli gumikat használnak. A távolsági járatok esetében kifejezetten távolsági autóbuszos abroncsokkal dolgoznak, míg a regionális és helyi járatok többségén a hajtott kerekekre M+S minősítésű mintával futózott abroncsokat raknak. Az első abroncsok ezeken a járatokon négy évszakosak.

A különösen nehéz körülmények között, dimbes-dombos, kanyargós mellékutakon még a hókotrók megérkezése előtt közlekedő autóbuszokra durvább mintázatú, húzó abroncsokat szerelnek. Azt azonban megjegyezték, hogy nem tudnak minden autóbuszra külön téli és nyári abroncsot tartani. Ennek egyrészt anyagi okai vannak, másrészt tárolási gondokat okozna, hiszen, mint mondják, 240 autóbuszra mintegy 1600 többletabroncsot kellene készletezni, megfinanszírozni és tárolni. Télen megerősítik az indításban, műszaki mentésben részt vevő szolgálatot és a hétvégi szerelői és vezetői ügyeletet.

A vállalatnál közölték, néhány autóbusz esetén a fűtési rendszer gyárilag alulméretezett (például: Credo EC12, Volvo 7700A), ezen utólagos átalakításokkal próbálnak javítani. Sok gondot okoz a társaságnak az elöregedett járműállomány, a 20-25 éves buszok esetében csak aránytalanul magas költségráfordítással lehetne biztosítani a megfelelő üzembiztonságot és utaskomfortot.

Fagyszolgálattal készülnek a zimankóra a Borsod Volán Zrt.-nél. A társaság autóbuszai jellemzően négy évszakos abroncsokkal közlekednek. Ezek mintázatmélységét kéthetente ellenőrzik, és szükség esetén cserélik. Saját gumiabroncs-felújító üzemükben októbertől téli keverék összetételű és téli mintázatú futócsíkkal futózzák az abroncsokat.

A Vasi Volán Zrt. autóbuszainak, mint ahogy korábban megírtuk, csak egyötödére tudtak téli gumit felszerelni, ennek ellenére, ígérik, megpróbálják a 229 autóbuszból álló járműparkot minél jobban felkészíteni a téli útviszonyokra és időjárási körülményekre. A társaság 187 helyközi járatát bonyolító autóbusz közül ötvenen van kifejezetten téli gumiabroncs, a többi „téli-nyári” abronccsal közlekedik, a helyi járatos autóbuszok között pedig jelenleg nincs olyan, amelyik téli gumival járna.

A téli üzem kritikus pontja az autóbuszok reggeli indítása. A járművek mindössze tíz százalékát tudták új akkumulátorral felszerelni, ezért a biztosabb indítás érdekében reggeli mobil indítószolgálatot szerveztek. Az indításhoz szükséges eszközökkel felszerelt mikrobuszokkal sietnek segítségére azoknak a sofőröknek, akik a külső helyszíneken nem boldogulnak a reggeli indítással.

Kapcsolódó hírek