Olcsóbban ringat a ČD

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2013.02.27. 14:00
kiskep

Akár feleannyiért is utazhatnak az utasok egyes cseh mellékvonalakon. Az utóbbi évek trendjével ellentétben, amikor csak a nagyvárosok között vezettek be különböző kedvezményeket, idén márciustól több tucat mellékvonalon is olcsóbb lesz az utazás. A ČD jegyárcsökkentéssel szeretne több bevételhez jutni az úgynevezett térségi vasútvonalakon (mellékvonalakon), ezzel mentve meg őket a bezárástól.

A szerencsésebbek Regionován utazhatnak...<br>(Tevan Imre felvétele)

Március 1-jétől 44 vonalon vagy vonalszakaszon lesz olcsóbb az utazás, mint eddig. Az alapdíjszabás árából 25 százalékos kedvezményt nyújtanak majd azoknak, akik utazásukhoz a vasutat választják. Egy szakaszon (Benešov u Prahy–Trhový Štěpánov) a kedvezmény mértéke 50 százalék. Ezeken a vonalakon a kedvezményes jegy vásárlásakor nem kell felmutatni az egyébként szükséges IN25 vagy IN50 vasutas hűségkártyát. Mindenki automatikusan kedvezményes jegyet kap. A kedvezményes vonalak teljes listája itt olvasható.

...van akiknek csak ez jut<br>(a szerző felvételei)

2011 szeptembere óta 18 mellékvonalon már működik hasonló utasbarát díjszabás. Ezek egy részén megnőtt az utasforgalom, s a bevétel is. Ezért a ČD úgy gondolja, máshol is sikerrel járhat az akció. A díjszabás osztályvezetője elmondta, hogy az akciós jegyek bevezetését követően nem esett vissza a bevétel, épp ellenkezőleg. Például a Benešov u Prahy–Vlašim viszonylaton (50 százalékos kedvezmény) néhány járaton nőtt az utasforgalom, s ezzel együtt a bevétel is. A kedvezmény bevezetése előtti időszakkal (2011. január–augusztus) összevetve 15 százalékos összbevétel-növekedést tapasztaltak a vasutasok.

Egy régi cseh Bz beltere

A ČD szeretné aktraktívvá tenni a vasutat a mellékvonalakon is. Elgondolásuk szerint ha a gazdasági mutatók kedvező fordulatot vesznek, nem fogják bezárni a vicinálisokat. Az üzemeltetési költségek állandó növekedése miatt a Cseh Vasutak évről évre kénytelen több pénzt kérni a kerületi (megyei) önkormányzatoktól a vasúti közlekedés fenntartására, viszont az önkormányzatok költségvetése is jócskán korlátozott a krónikus pénzhiány miatt. Éppen ezért időnként előkerül a pakliból a „zárjuk be a veszteséges mellékvonalakat” lap, ami megrengeti a társadalmi konszenzust. Ezt elkerülendő, gazdaságossá kell tenni a mellékvonalakat. Ehhez azonban nem elég az olcsó jegyár, korszerűsítésre, a járatok gyorsítására és az utazás kultúrájának növelésére is szükség van. Bár az utóbbi években rekordmennyiségű új vonatot, szerelvényt vásárolt a ČD, még mindig nem egy elfeledett zsákvonal van, ahol az utasok régi studénkai bézével ringatóznak a kanyargós, sok-sok lassújellel tűzdelt vasútvonalon.

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közlekedésfejlesztés Vasút Kutatás-fejlesztés Közlekedéstervezés Nagyvasút

Stratégiai szövetség a jövő mérnökeiért: szorosabbra fűzi az együttműködést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a V-Híd Csoport

iho   ·   2025.01.10. 12:00

Cél, hogy az Építőmérnöki Kar hallgatói gyakorlati és versenyképes tudást szerezzenek, a már szakmában dolgozók pedig folyamatos képzést kapjanak. Az oktatási programok és a kooperatív képzések mellett a felek kutatás-fejlesztési területen is aktívan együttműködnek.

Vasút Nagyvasút

Schengen csúszva a magyar–román vasúti határon

Tevan Imre   ·   2025.01.10. 09:00

Tényleg megint mindenki hülye a magyar vasút körül? Ezért várják ki továbbra is a vonatok Magyarország és Románia között azt az időt, ameddig tavalyig a határellenőrzés tartott? Annak ellenére, hogy január 1-jétől már nincs ellenőrzés. A körülmények ismeretében a válaszunk: nem. Hosszabb folyamatról van szó, a menetidő talán az év közepétől csökkenhet.