Orosz régi-új katonai újdonságok
Egyszemélyes Mi-24-es tesztgéppel kísérletezik az orosz gyártó, a variánstól 30 százalékkal magasabb utazósebességet várnak. A katonai repüléssel foglalkozó FoxtrotAlpha portál szerint a gép legfőbb különbsége a korábbiakhoz képest az erősebb hajtóművek beépítése, a Klimov VK-2500-asok egyenként 2400 lóerő teljesítményre képesek, de ami az orosz katonai helikoptereknél eddig még nemigen jelent meg, az a főrotorok hajlított végű kialakítása, amellyel a cikk szerint a mai modern helikopterek nagyobb sebességeknél is stabilan repülnek.
A cél a félelmetes támadó helikopter, a Mi-24/35-ös helikoptereknél elsősorban a sebesség megnövelése mintegy 30 százalékkal, mind az utazósebesség, mind a 330 kilométeres óránkénti maximális sebesség tekintetében. Ha az új rotorok beválnak, ezeket kaphatja majd a Mi-28-as is, de akár a „hagyományos” Mi-8/17-eseket is felszerelhetik velük.
A tesztgéppel új avionikát is kipróbálnának, ugyanakkor a portál véleménye szerint annyi teljesítménytöbblet az ezen kipróbált változásoktól nem várható, mint amelyek ellensúlyoznák a most fejlesztés alatt álló amerikai gépekét, mint a tolólégcsavarral is repülő Sikorsky S-97-es Raider vagy a billenőrotoros Bell V-280 Valor, vagyis az orosz tervezőirodák elő kell majd, hogy álljanak egy teljesen új típussal.
Ugyanakkor látható, a közeli évek igényeit a jobb fegyverzetre láthatóan továbbra is elsősorban a meglévő típusok feljavításával, modernizálásával akarja megoldani az orosz vezetés. Ez vonatkozhat egy másik érdekes elgondolásra is: az állami közös cég, a Russian helicopters, az amfíbia, vagyis a vízre is leszállni képes Mi-14-es gyártásának felújítását tervezi. A gép elsősorban tenegralattjáró-vadász szerepkörre készült vagy 300 példányban, és a Mi-8-as bázisán fejlesztették majd gyártották 1973-tól a kazanyi Mil-gyárban. Felhasználói között volt a NDK, Kuba, és most is repül néhány példánya a lengyel haditengerészetnél. Az orosz ileltékesek még nem döntöttek véglegesen a felújításról, de ha beindul a program, az nem csak a katonáknak, hanem például az északi olajkitermelőknek is kínál megfelelő típust.
És hogy a merevszárnyúak se maradjanak ki az újabb modernizálási programokból: megszületett a döntés mintegy harminc változtatható szárnyállású szuperszonikus Tu-22M3 bombázó alapos felújítására. Fejlett digitális elektronika, alaposan kibővített fegyverzet és „nagyképernyős” pilótafülke jellemzi majd a típust, amelynek több példánya vesz részt az oroszok szíriai műveleteiben. Ez is az orosz repülőiparnak egy ma már úgymond klasszikusként számontartott típusa, első változata még emlékezetes viták tárgya volt a nyolcvanas évek leszerelési tárgyalásain.
Folyik a MiG-29-esek modernizálása is. A típusból jelenleg száznyolcvannégy példány szolgál az orosz légierőnél, ebből százhúsz az alaptípus, harminc ennek kétüléses UB-változata, huszonnyolc SMT- és hat UBT-variáns. Elsősorban az első nagy 29-es sorozat gépeit érintené a modernizálás.
Korábban is hírt adtunk már másfajta programokról, amelyek alapja korábbi típus, és amelynek felújítása illetve új funkcióra való felkészítése láthatóan gyorsabb és olcsóbb megoldás, mint új típus kialakítása és beállítása. Ilyen volt például az az érdekes megoldás, hogy a szélestörzsű utasszállító Il-96-osokból alakítanak ki tankerflottát, kisebb kategóriában az Il-114-ből fejlesztenek katonai szállítógépet, előveszik az „orosz U -2-est”, a Mjasziscsev M-55 Geofizikát, a MiG esetleg leporolja a maga ötödik generációs demonstrátorát, az 1.44-est, ami pedig szintén tavalyi döntés: újraindítják a szuperszonikus Tu-160-as gyártását, és ha nem is építenek új példányokat, de megintcsak a modern katonai technika vívmányaival javítják fel a sok évtizedes légcsavaros-gázturbinás „medvéket”, a Tu-95-ös stratégiai bombázókat is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!