Öt új földalatti vasúti megálló épül Prágában, a főpályaudvar alatti kétszintes lesz

Korcsmáros Gábor   ·   2025.01.30. 15:00
obrazek

A projekt becsült értéke több mint háromezer milliárd forint, 2035–2047 között épülhet meg.

Forradalmi újítást jelentenek a föld alatti vasúti megállók a prágai agglomeráció közlekedésében. A cseh Közlekedési Minisztérium Központi Bizottsága zöld utat adott annak a tervezett vasútfejlesztési projektnek, aminek keretén belül két különálló földalatti vasúti alagúton keresztül jönne létre új, gyors vasúti összeköttetés Prága belvárosában. Az infrastruktúrafejlesztési terv becsült értéke 185,1 milliárd cseh korona, azaz több mint háromezer milliárd forint, s a tervek szerint 2035-ben kezdhetik meg, majd pedig várhatóan 2047-ben fejezhetik be a munkáltokat.

Prágában összesen öt új földalatti vasúti megálló létesülne, a főpályaudvar (hlavní nádraží) alatti méghozzá kétszintes lenne. Földalatti megállóhely épülne a Vencel-tér (Václavské náměstí), a Károly-tér (Karlovo náměstí) alatt, illetve Karlín városrészben és a Florenc metróállomás közelében is. A közlekedési minisztérium központi bizottsága három alapjavaslat közül választotta ki a jelenleg elfogadott változatot. A regionális vasúti közlekedést a föld alá vezetik, míg a távolsági járatok a felszínen maradnak, ezzel is bővül majd a kapacitás.

Az alagutak hossza 10,6 kilométer lesz, az egyik alagút Praha-Vršovice és a Negrelli viadukt között fut, a másik pedig Praha-Smíchov és Praha-Libeň állomások között vezet majd azzal, hogy a két alagút a mostani főpályaudvar (hlavní nádraží) alatt keresztezi majd egymást két külön szinten, amiket mozgólépcső köt össze. A két alagút kapacitása mindkét irányban óránként tizenhat vonat lesz, ami azt jelenti, hogy hárompercenként lesz egy-egy járat az alagutakban. A minisztérium azt tervezi, hogy az uniós támogatásokon kívül (CEF 3) a magánvállalati szektort is bevonnák, ún. PPP projekt keretén belül valósulna meg a finanszírozás.

Az új földalatti vasút a túlzsúfolt elővárosi vonatok problémáját hivatott megoldani. Zdeněk Hřib prágai főpolgármester-helyettes szerint a pályakapacitás növelése mellett a belvárosi tömegközlekedés legzsúfoltabb szakaszait is tehermentesítené. A földalatti gyors vasúti összeköttetésnek köszönhetően az autósok egy része is közlekedési módot válthatna a jövőben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek