Ouigo már a nem nagysebességű francia vasútvonalakon is

iho/vasút   ·   2022.04.15. 15:00
ouigo_train_classique_bb22000

Az SNCF Voyageurs a napokban indította el az Ouigo Train Classique elnevezésű diszkont járatokat, azzal a céllal, hogy a személyautókról és távolsági buszokról a vasútra csábítson utasokat.

A francia vasúttársaság a 2013-ban elindított, Ouigo elnevezésű nagysebességű, diszkont vasúti szolgáltatást április 11-étől a hagyományos vonalakra is kiterjeszti, egyelőre kétéves tesztüzemmel. A „fapados” szolgáltatás kezdetben két útvonalon: a párizsi Gare de Bercy és a lyoni Perrache pályaudvarok között, valamint a főváros Gare d’Austerlitz és Nantes városa között vehető igénybe. Előbbin naponta irányonként egy Ouigo-vonat közlekedik, 4 óra 45 perces és 5 óra 15 perces menetidővel, utóbbin naponta két, különböző útvonalat használó vonatpárt lehet használni, 3 óra 30 perces és 4 óra 15 perces menetidőkkel. A járatok összesen tizennégy állomást szolgálnak ki, köztük a Párizs környéki Massy-Palaiseau, Juvisy, Melun és Villeneuve-Saint-Georges állomásokat. Az SNCF Voyageurs célja, hogy 2030-ra megduplázza a vasúthálózatot használó utasok számát.

A vasúttársaság távolsági szolgáltatási üzletágának igazgatója, Alain Krakovitch elmondta, a járatok száma májusban növelni fogják: a Párizs–Lyon útvonalon már két járatpár, Párizs és Nantes között pedig három pár vonat fog közlekedni minden nap. Ha az Ouigo Train Classique sikeresnek bizonyul, az SNCF Voyageurs további olyan vonalakra is kiterjeszti, amelyek mentén sok autó közlekedik.

A szerelvények új ülésekkel felszerelt Corail-kocsikból állnak (képek forrása: Railway Gazette)

A diszkontszolgáltatást fix árú, 10–30 euróért (jelen árfolyamon körülbelül 3700–11000 forint) vásárolható jegyekkel lehet igénybe venni, az Ouigo nagysebességű verziójánál (Ouigo Grande Vitesse) alkalmazott hozammenedzsment-árképzéssel szemben. Gyermekek is fix áron, öt euróért (1800–1900 forint) utazhatnak. Jegyeket csak online felületeken lehet vásárolni, akár már az utazás időpontja előtt 45 nappal is. A szakember szerint a szolgáltatás iránti érdeklődés nagyobb, mint amire számítottak: már a jegyértékesítés első napján körülbelül 60 ezer jegy kelt el, ezek húsz százaléka valamilyen Párizs környéki állomásig szól.

Az Ouigo Train Classique vonatokat direkt a célra átalakított, nyolc kocsis szerelvényekből állítják ki. A szolgáltatáshoz kilenc Alsthom-gyártású, BB22200 sorozatú, kétáramnemű villamos mozdonyt és 36, korábban a TET intercity-szolgáltatásban használt Corail-kocsit festettek át. A járművekre a nagysebességű Ouigo színvilágának a fordítottját, rózsaszín alapszínre kék logókat pingáltak. A kocsik ezen felül új üléseket is kaptak. Minden szerelvényen tizenhat kerékpárt is el lehet helyezni, a közeljövőben pedig tolható zsúrkocsiról is fognak árulni harapnivalókat a fedélzeten.

Az Ouigo Train Classique-ot az SNCF Voyageurs újonnan létrehozott leányvállalata, a saját üzemelési és biztonsági engedélyekkel is rendelkező Oslo üzemelteti. A vállalat 78 alkalmazottat foglalkoztat, köztük 25 mozdonyvezetőt, 22 jegyvizsgálót, valamint 21 főnyi kiszolgáló személyzetet. A járművek karbantartását az SNCF massénia és Villeneuve-Prairie-i üzemei végzik.

A szolgáltatás indító ünnepséget az új leányvállalat elindítását rosszalló vasúti dolgozók demonstrációja kísérte. Krakovitch elmondta: a tiltakozás nem társadalmi elégedetlenség volt, mivel az Oslo dolgozói hét–húsz százalékkal többet fognak keresni, mint az SNCF Voyageurs-nél ugyanazokban a munkakörökben dolgozók.

Az igazagató arról is beszámolt, hogy az Ouigo spanyolországi üzletágának, az Ouigo Españának Madrid és Barcelona közötti nagysebességű szolgáltatása látványos sikereket hoz: a vonatok 95 százalékos átlagos foglaltsággal közlekednek, ami minden elképzelést felülmúl. Júniusban pedig elindul a Madrid–Valencia útvonal is – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Tükröm, tükröm!

iho/repülés   ·   2024.04.16. 16:00

Micsoda ötlet! A koreai fapados Jin Air tükröket szereltetett a fedélzeti poggyásztartókba. Nem kell már az ülésen tipródni, hogy kiderüljön, van-e még hely a csomagunknak.