Plusz feladatok a BKV-sofőrök bőrére

Bánhidi Emese   ·   2014.01.28. 12:15
bustfotokemseizoltan1cim

Hónapok óta kongatja a vészharangot a BKV egyik szakszervezete: fáradtak, túlterheltek, idegesek a fővárosi buszsofőrök, mert három ember helyett kell dolgozniuk, a korábbinál lényegesen többet. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke, Nemes Gábor többször is figyelmeztetett, ebből előbb-utóbb baj lesz. Azt mégsem gondolta azonban, hogy ilyen gyorsan, és főleg, hogy egyetlen nap alatt három is: összeütközött egy 7-es egy mozgássérülteket szállító másik busszal, agyvérzést kapott egy fiatal járművezető műszak közben, s elaludt a volánnál egy kimerült sofőr, és a busszal oszlopnak ütközött.

(Fotó: Papp Szabolcs)

Nemes azt mondja, csak a szerencsének köszönhető, hogy korábban nem volt még akár tömegbaleset is. A szakszervezeti vezető az elmúlt hónapokban többször is kifogásolta, hogy a tulajdonosi jogokat gyakorló Budapesti Közlekedési Központ egyeztetés nélkül a sofőrökre hárította saját kötelezettségeiből a jegyárusítást és jegyellenőrzést is úgy, hogy a végrehajtást az ígéretek ellenére sem szabályozták egyértelműen. A szakszervezet a napokban újra számon kérte az egyértelmű utasítást a BKK illetékesén, aki mindössze annyit válaszolt, hogy „erre nincs kapacitás”. Nemes pökhendinek, végtelenül felelőtlennek és felháborítónak nevezte a kijelentést.

Az EKSZ korábban bejelentette, speciális forgalomlassító demonstrációra készül. A szakszervezet a további balesetek megelőzése érdekében felgyorsítja a figyelemfelkeltő akció előkészületeit, s a tervezettnél korábbra időzíti. A dátumot a napokban, egyeztetés után hozzák nyilvánosságra.

(Fotó: Bohus Dávid)

– Ennyire súlyos lenne a helyzet?

– Igen, ennyire. Az elmúlt években egyrészt a Munka Törvénykönyve változott, ami önmagában hozott egy negatív változást. Ezen túl a belső forgalmi menetrendeknek az átalakítása miatt leszűkült a pihenőidő. Sokkal pörgősebbé vált a feladat, kevesebb pihenőidejük van a kollégáknak, és ezt tetézte még pluszban az „elsőajtózás”, és az azokkal járó feladatok.

– Arra gondol, aprót kell visszaadniuk, meg számlát is kell időnként kiállítaniuk a buszsofőröknek?

– Az első ajtózásnál arra gondolok, amit most még kiszélesítettek, hogy az utasoknak az első ajtónál úgy kell fölszállniuk, hogy közben meg kell mutatniuk a jegyüket vagy bérletüket. És ezt a járművezetőknek fel kell ismerni, hiszen ha bliccelőket enged föl, akkor a BKK kötbérezi a céget, és ennek következtében a cég felelősségként rájuk hárítja ennek költségeit.

Azaz, megbünteti a buszvezetőket?

– Igen. Ez az, ami plusz teher is, és stresszes is, hiszen nincsenek meg a feltételek: a járművet kell vezetni, a jegyeket ellenőrizni, adott esetben jegyet is kell árusítaniuk, amelynek szintén nincsenek meg a feltételei, hiszen se kassza, semmilyen olyan eszköz nincs beszerelve, ahol akár a pénzt, akár a jegykészletet biztonságosan tárolni tudnák a kollégák.

Tehát még csak az a fekete rekeszes kazettájuk sincs, ami például a Volán-buszokon van?

– Semmilyen nincs. Zsebükben, övtáskában vagy éppen a saját táskájukban kell, nem megfelelő módon tárolni ezeket, és ebből a helyzetből aztán konfliktusok adódnak nagyon sokszor. Megtámadhatják a kollégákat, akár bűncselekmények áldozatai lehetnek, de a trágár megjegyzések is rendszeressé váltak az utóbbi időben.

Mi ez a speciális forgalomlassító demonstráció, amire készülnek?

– Amennyiben megtartjuk, pontosan azt szeretnénk bemutatni, amit most szóban elmondtam. Ha egy forgalmas járaton, az első ajtónál szállnak fel az emberek, és ott jegyet vásárolnak, esetleg számlát is kér egy utas, akkor azt a kollégának el kell végeznie. És eközben a menetidő telik, a megállóban ott áll a jármű, nem tud időben elindulni, ez kihatással van a menetrendekre, késésekkel jár, és akár föltorlódhatnak a járművek is egy forgalmasabb vonalon.

(Fotó: Kemsei Zoltán)

Ez a forgalomlassítás hogyan nézne ki?

– Be akarjuk mutatni, milyen, ha mindent szabályszerűen végzünk. A járművezetőnek például egy kisebb turistacsoport is stresszes állapotot fog okozni. Folyamatosan arra gondol, hogy tartania kell a menetrendet, a többi utas esetleg neheztel rá, mert már oda szeretnének érni. De nem magával a feladat elvégzésével van baj, hanem azzal, hogy ehhez a feltételeket nem teremtik meg.

– Mi lehet a megoldás ebben a helyzetben? Szükség van olyan pénztartó kis rekeszes kasszára. De azon túl, hogy ne legyenek fáradtak a sofőrök, hogy ne álljanak fenn ezek a problémák, ahhoz mire van szükség? Törvénymódosításra? Rendeletmódosításra?

– Először is megfelelő menetrendek kellenek. Szabályozni kell azt, hogy mi a feladata a járművezetőnek. Ugyanis a járművezető nem jegyellenőr, tehát olyan szinten nem várható el tőle az, hogy bármilyen bérletet pár másodperc alatt felismerjen. Kilencvenöt oldalon van fölsorolva, hogy milyen bérletek, igazolványok, és jogosító papírok léteznek Budapesten és körzetében, kétlem, hogy ezeket mindet felismerné a járművezető. Nem azért, mert nem alkalmas rá, hanem egyszerűen a néhány másodpercre felvillanó igazolványról nem tudja eldönteni, hogy az szabályos-e, érvényes-e, megfelelő-e. Nincs lehetősége elvenni az utastól, hogy közelebbről megnézze, hiszen ezzel is menne az idő. Meg nem is ez a feladata. Azonkívül ez egy konfliktusforrás is. Amennyiben pedig mégis észreveszi, akkor föl kell szólítani az utast, hogy szálljon le, de ha nem száll le, akkor ugyanúgy tudomásul kell venni, hogy az utas fönt van, és el kell szállítania. Tehát nincsen semmilyen jogosítványa arra, hogy leszállítsa, és azt hogyan tegye. Neki csak az első ajtós felszállást kellene nyomon követni, és egyfajta rátekintéssel ellenőrizni, hogy van-e jegye vagy bérlete vagy nincs. Az hogy az utas kilyukasztja-e a jegyet, vagy hogy az a bérlet valódi-e, azt már nem neki kell ellenőrizni. Arra van a jegyellenőr, arra van a BKK, azt gondoljuk, hogy azt nekik kellene megtenni. A jegyárusítással kapcsolatban pedig olyan eszközöket szükséges beszerelni, ami Magyarországon is található, de Európa számtalan városában megkönnyíti a munkát, hogy az utas által beszedett aprópénzt egy kasszába bedobja, és a pénztárgépből kijövő számla vagy blokk az utas által letépetten érvényes jegyként használható. Nem feltétlen a járművezetőnek kell a zsebében tárolnia a jegyeket és a pénzt, hanem a pénztárgépből kijövő szalag jogosítja fel az utast az utazásra.

(Fotó: Bohus Dávid)

Valószínű ehhez azért némi beruházásra van szükség…

– Ha a BKK ezeket az elvárásokat fogalmazza meg, akkor a feltételeket meg kell teremteni, és akkor működik a dolog. Ha Európa más városaiban ez működik, akkor itt is működhet. Úgy látszik, hogy másutt több pénzt áldoznak rá.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Infrastruktúra

Újra van győztese az észak-erdélyi autópálya építésének, talán most már elkészül a hiányzó tizenhat kilométer Aranyosgyéresnél

MTI/iho   ·   2022.08.09. 17:20

Az osztrák Strabag és a német Geiger romániai leányvállalatainak a konzorciumát hirdette ki győztesnek a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság az észak-erdélyi A3-as autópálya Kolozsvár és Marosvásárhely közötti hiányzó szakaszának a megépítésére kiírt pályázaton.