Rekordrepülés: 15 ezer kilométer üzleti géppel

iho   ·   2019.03.05. 13:45
cim
Szingapúrból felszállva több mint 15 ezer kilométeres repülés után ért földet az arizonai Tucsonban a Bombardier Global 7500-as üzleti gépe, a hatalmas távot egyben minden eddiginél gyorsabban repülte meg, a gép helyenként Mach 0,925-tel hasította a levegőt. Mindehhez ráadásul az FAA által megkövetelt tartaléknál bőven több üzemanyaggal szállt le, a tartályokban még másfél órára elég kerozin volt földetéréskor.

A rekordot persze a saját kategóriájában kell kezelni: a leghosszabb, leszállás nélkül repült kereskedelmi légi útvonalak ennél valamivel hosszabbak, például a Singapore Airlines ősszel indított vonala Newarkba, ami 8285 tengeri mérföldet, 15 ezer 344 kilométert jelent, de ezt a hatalmas távot egy méretes utasszállítóval, az Airbus A350-es ULR-változatával repülik, 17-18 óránál hosszabb időtartammal.

A Bombardier rekordja tehát a kifejezetten üzleti gépnek épült konstrukciók („purpose-built” business-jetek) osztályában rekord, vagyis nem számítanak ebbe a nagyobb utasszállítók különleges kialakítású VIP-variánsai, amelyek akár olyan óriások is lehetnek, mint a katari uralkodó család 747-8-asa, amely egyébként februárban Budapesten is járt, és szintén nyolcezer mérföld fölötti hatótávolsággal büszkélkedhet.

És tegyük azt is hozzá, hogy miközben az üzleti repülés körében a hatótávolság az egyik legfontosabb paraméter a felhasználók számára, a nagy utasszállítók esetében azért valamivel könnyebb újabb és újabb tartalékokat találni a konstrukcióban ahhoz, hogy a gép biztonságosan repüljön le hatalmas távokat. A jelenlegi csúcstartó A350-900-as ULR-változat például úgy éri el a megfelelő mennyiségű tüzelőanyag felvételét, hogy teletöltheti az eredetileg is meglévő tartályokat, mert megnövelték a gép maximális felszállósúlyát, miközben a fedélzeten a típus eredeti befogadóképességéhez képest kevesebb utast helyeznek el kizárólag prémium-osztályú kabinokban.

Érdekesség: a polgári gépek eddigi rekordját egy speciális repülésen a British Airways egyik Boeing 777-200-asa állította fel, amit a brit kormány bérelt a légitársaságtól 2006-ban, hogy Tony Blair miniszterelnököt, a stábját és a kísérő újságírókat egy brüsszeli csúcstalálkozó után egyenesen Melbourne-ig repítse, 17 ezer kilométernél is hosszabb távon, negyed óra híján 19 órát eltöltve a levegőben. A következő rekord légiútvonal is feltehetően Ausztrália keleti partvidékét fogja összekötni Európával, a Qantas egyelőre nem döntötte el, melyik típust használná a Sydney–London non-stop járatokon.

Visszatérve az üzleti gépek rekordját felállító típusra: a Global 7500 a gyártó szerint a jelenleg piacon lévő típusok közül a legtágasabb kabinnal épült, ami azért elviselhetővé teszi az utasoknak a különlegesen hosszú repülések elviselését. A gépen a maximális utasszám tizenkilenc, a szokásos elrendezés nyolc utas és négyfőnyi személyzet. A típus még csak két hónapja állt szolgálatba, a rekordot felállító az első példánya. A 7500-ast egyébként eredetileg „csak” 7700 tengeri mérföldes hatótávolsággal kínálják, viszont ehhez meglehetősen jó fel- és leszállási paraméterek tartoznak, a típus megkapta például az engedélyt London City használatához, ami rövid pályát és meredek megközelítést jelent.

A kanadai cég, mint erről többször beszámoltunk, az elmúlt egy-másfél évben alapos változásokon esett át, a legfontosabb, hogy az Airbus többségi tulajdonában lévő vállalkozásba került át az a CSeries program, amely a regionális utasszállítók piacán a jelenleg szolgálatban lévő legmodernebb típust hozta létre, de egyben a késések, plusz kiadások meg is rendítették a Bombardier repülőgép-ipari ágazatát. Ennek következtében történtek meg a leépítések, kiszervezések: elkerült a cégtől a légcsavaros-gázturbinás Q400-asok gyártása is, bár a brand továbbra is a Bombardier. Az utasszállító piacon tehát gyakorlatilag csak a régóta futó és már csak elég kevés megrendeléssel bíró CRJ-családdal van jelen a kanadai gyártó, amely ezek után kifejezetten az üzleti gépek fejlesztésére és gyártására koncentrál, és kínálja a típusokat a kisebb Learjetektől a közepes Challengereken át a nagykabinos Global-sorozatig.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek