Repülés 2013 <br>A légtér - 2. rész

Márványi Péter   ·   2014.01.01. 09:00
cim

Folytatjuk beszélgetéssorozatunkat, és az az interjút a HungaroControl Zrt. vállalatfejlesztési és külkapcsolati igazgatójával, Zsolnay Tamással. Az előző részben szó esett a cég által kezdeményezett közép-kelet-európai együttműködésről, amely egyenes légiútvonalakat tesz lehetővé a gépeknek, és az Egységes Európai Égbolt kilátásairól a mostani fejlemények tükrében. A beszélgetés második felében a hazai fejlesztésekről is beszélünk, amelyek nemcsak a cégnek, hanem a légitársaságoknak is fontosak.

– A HC számára mi a 2014-re követendő taktika és stratégia? Mik az elképzelések, hogyan lehetne mégis javítani az európai légi forgalom helyzetén, a magyar irányítás szempontjából? Az idei eredmények után mik a következő lépések?

– Az idei év eredményei egy folyamatos építkezés kockái. Az idén adtuk át azt az új irányító központot, és benne egy új hardver- és megújított szoftverrendszert, amellyel a mi MATIAS-rendszerünk sokkal szofisztikáltabb, egyben hatékonyabb hátterét nyújtja a szolgáltatásunknak. A mi esetünkben az úgynevezett ATCO-hatékonyság, tehát az egy irányító által kezelt légijárművek száma és ennek hatékonysági mutatója sokkal kedvezőbb, mint egy technológiailag elmaradottabb szolgáltatóé. Egy másik újításunk az úgynevezett Merged Strip, saját fejlesztésű koncepción alapuló szoftver, amely az érkezési eljárásokat optimalizálja, légitársaságok által is visszaigazoltan jelentős üzemanyag megtérülést hozva.

Egyrészt tehát a technológiai fejlődés, ami kivezető út a fokozódó versenyből. A másik pedig az, hogy különböző egyéb szolgáltatásainkat igyekszünk fejleszteni. Ezért hoztuk létre a skandinávokkal közösen az Entry Point Central képzési központot, ezért vettük meg a Eurocontoltól az eszközöket és igazoltuk át a munkatársak egy részét a szimulációs központunkba, és ennek következő lépése lehet, amihez jó úton járunk, a koszovói magas légtér újranyitása a NATO égisze alatt. Ez a projekt olyan tapasztalatokat nyújthat, amit ebben a versenyben más területen is tudunk majd kamatoztatni. Ezen törekvéseink mind azt jelentik, hogy a meglévő erőforrásainkat, kapacitásainkat igyekszünk a lehető legjobban hasznosítani. Ahogy már említettem, a mi felfogásunk szerint az ilyen típusú fejlesztések jelentik a légitársaságoknak is a valódi megtakarítást, és nem a légiforgalmi szolgáltatókat hosszabb távon ellehetetlenítő, kötelezően előírt uniós költségcsökkentés.

Szóval, ha jól értem, a HungaroControl befolyása az európai légiközlekedés, irányítás alakulásába arányaiban jóval nagyobb, mint a magyar légtér aránya az európaihoz képest.


– Igen. Azon vagyunk, hogy igyekezzünk minél pontosabban látni az európai folyamatokat, ezek várható alakulását, és ezekre kellő időben reagálni tudjunk. Egyedül viszont kevesek vagyunk ehhez, tehát nagyon fontos, hogy a hasonló érdekekkel rendelkező, általában közepes és kisebb méretű szolgáltatókat tömöríteni tudjuk, és elő tudjuk segíteni ennek a szövetségi rendszernek a kialakítását. Ez jött létre idén, megkoronázva egész évi működésünket november 6-án: három FAB-nak, a Baltinak, a Danube-nak és a Central European-nek a szolgáltatói együttműködési megállapodást kötöttek arról, hogy közös álláspontokat fogunk kialakítani, ezeket közösen fogjuk képviselni az európai fórumokon.

Így érhetjük el azt a kritikus tömeget, hogy a mi álláspontunkat és szavunkat is figyelembe vegye Európa, legyen szó akár a saját érdekérvényesítő szervezetünkről, akár az Európai Bizottságról, vagy a hatósági együttműködésről. Ez fontos eleme annak, hogy nem elég, hogy tudjuk, mit kellene, nem elég, ha tudjuk, hogyan kellene, hanem ehhez sikerüljön egy megfelelő erős szövetséget is kialakítani. És nem volt elég ezt a megállapodást aláírni, hanem most gőzerővel dolgoznunk kell azon, hogy ezekkel a szolgáltatókkal tényleg egy olyan szervezetet tudjunk kialakítani, ami nem bürokratikus, ahol világos feladatmegosztások vannak, fontos, hogy az európai kihívásokra gyorsan reagálni is tudjunk.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Jönnek vissza az óriások!

iho/repülés   ·   2022.06.30. 09:00

A járvány óta több, mint száz A380-ast állítottak ismét forgalomba. Sir Tim Clark: legyen az új típus kétszer akkora, mint a Superjumbo, de legyen könnyebb, gyorsabb, olcsóbban és tisztábban üzemeltethető…