Scaniák a reptereken

Kengyel Kristóf   ·   2011.11.06. 15:30
kiskep_1

A látogatók egy biogáz, illetve földgázüzemű buszt és kamiont; egy biogáz (CNG vagy LPG) üzemű vontatót; egy biodízel-kompatibilis reptéri kiszolgáló járművet és egy hókotró/seprőgépet, illetve három áramfejlesztő és ipari motort is láthattak. A járművek moduláris rendszerének nyújtott előnyei leginkább az olyan esetekben mutatkoznak meg, mint az egyedi termékek készítése speciális feladatok ellátására. A repülőtéri alkalmazások pontosan ilyenek.

A P sorozat pályatisztító változata

Az Inter Airport Europe kiállítás a reptéri üzemeltetés széles skáláját lefedi az infrastrukturális és technikai háttér biztosításától egészen a terminálok kiszolgálásáig. A svéd gyártó termékeinek és moduláris rendszerének köszönhetően több területre is nyújt megoldást. A vállalat tűzoltó és mentő járművei az összes kontinens legfontosabb repterein dolgoznak.

A Scania legújabb reptéri tűzoltója a P 380 6x6<br>(fotók: Scania)

A földi kiszolgálásban részt vevő járművek számára kiemelten fontos szempont a környezetvédelem, ezért a Scania olyan megoldásokat kínál az üzemeltetők számára, amelyekkel jelentősen alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást érhetnek el. A megújuló üzemanyagokkal, így például biogázzal, biodízellel vagy bioetanollal működő motorok a Scania termékportfóliójának részét képezik. A kapcsolódó szolgáltatások mindegyike személyre szabható annak érdekében, hogy megmaradjon a mind környezeti, mind technikai oldalról magas szintű teljesítmény.

Mind a tehergépjárművek, mind a buszok üzemeltetői számára lehetővé teszi, hogy járműveiket a kereskedelmi forgalomban elérhető legfontosabb bioüzemanyagokkal működtessék. Biogáz-üzemeltetés esetén a szén-dioxid-kibocsátás 90 százalékkal csökkenthető. Dízelmotorjai száz százalékban üzemeltethetőek biodízellel  (EN14214 szabvány szerint, FAME üzemanyag), amely a szén-dioxid-kibocsátás akár 35 százalékos csökkenését is eredményezheti. Jelenleg a Scania az egyetlen gyártó, amely magas hatékonyságú etanolüzemű motorokat kínál kompressziógyújtással, a dízelmotor működési elve szerint. Bioetanol használatával a szén-dioxid-kibocsátás 70 százalékkal kevesebb lehet.

Scania P 380 6x6 vonulás közben

A helyi szabályozásnak és igényeknek megfelelően a Scania buszok és kamionok részére az Euro 6, EEV, az Euro 5, illetve az Európán kívüli piacokon az Euro 4 és az Euro 3 normának megfelelő motorokat kínál.

A városi és elővárosi közlekedésre tervezett alacsonypadlós Scania Citywide buszok kialakíthatók úgy, hogy alkalmassá váljanak a kifejezetten reptéri transzferjárati feladatok ellátására. Két- és háromtengelyes változatok, valamint csuklós verzió is rendelhető. Az ajtóképletek és a belső elrendezés szintén az üzemeltetők igényei szerint alakíthatók ki.

A Scania emeletes busza a heathrow-i repülőtéren

Csakúgy, mint a teherautók esetében, a motorok biogázzal vagy földgázzal működhetnek, amelyek az alvázra szerelt nyolc kompozittankban kerülnek elhelyezésre. Bioetanol, biodízel és dízel meghajtás szintén választható.

Kiállítottak egy különleges kéttengelyes reptéri kiszolgáló járművet, amely emelőszerkezetes felépítményt kapott. A repülőgép kabinmagasságáig képes emelkedni és a hasznos teher maximalizálása érdekében a legkisebb fülkével látták el. A jármű dízelmotorja száz százalékban képes biodízellel működni. Gáz- és bioetanol-üzemű motorok szintén rendelhetők.

Alacsonypadlós fülkével ellátott kiszolgáló jármű

A Scania tisztító járművei is képviselték magukat a kiállításon. Az összkerék-meghajtású kéttengelyes járművek minden olyan eszközzel és rendszerrel fel vannak szerelve, amely a kifutópályák tisztításához egész évben szükséges lehet. Így például megtalálható rajtuk hóekézéshez, sepréshez szükséges berendezések és egy dízelmotorral hajtott lefúvóberendezés. Nagy teherbírású, kerékagylehajtással meghajtott tengelyekkel van elöl és hátul is felszerelve. A 400 lóerős motor gázolajjal vagy akár biodízellel is üzemeltethető.

A kifutópálya-tisztító autó pontosan megmutatja, hogy a Scania moduláris rendszerében készült járművek kialakítási lehetősége szinte végtelen. A normál részegységek felhasználásával a járművek öt- vagy akár hattengelyesek is lehetnek. Több mint húszféle fülkevariáció rendelhető, beleértve az alacsonypadlós és a legénységi fülkét is.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.