Stadler-motorvonatokat vesz az Alpha Trains

iho   ·   2013.02.11. 10:30
400px_westfalenbahn

A luxemburgi központú Alpha Trains összesen 28 villamos szerelvényt – tizenöt Flirtöt és tizenhárom, emeletes KISS-t – szerez be a svájci gyártótól. A vonatokat a Stadler németországi, Berlin Pankow kerületében található üzeme gyártja le. A szerződés 250 millió eurót ér.

A szerelvényeket a bielefeldi központú WestfalenBahn regionális vasúttársaság használhatja majd 2015 decemberétől három vonalon, amire tizenöt évre kapott megbízást Németország Alsó-Szászország tartományának közlekedési hatóságától, a Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsentől (LNVG).

A négyrészes Flirt-vonatok pontosan kétszáz másodosztályú és tizenöt első osztályú ülőhelyet kínálnak az utasoknak, de 34-42 kerékpárt is el lehet helyezni rajtuk. A szerelvényen található két WC közül az egyik a mozgáskorlátozottak számára is használható lesz. A vonatokra feljutás sem jelenthet senkinek nehézséget, mivel a korszerűsített állomások magasperonjait a Flirtök padlómagasságával egy szintben építették, alacsonyabb peronok esetében pedig kimozduló lépcső segíti a beszállást. A Flirtök az RE15 jelű, úgynevezett Emsland-vonalon, azaz a Münster–Rheine–Lingen–Leer–Emden viszonylaton fognak utasokat szállítani, legnagyobb üzemi sebességük 160 kilométer per óra lesz.

A nagyobb utasforgalmú vonalakra tervezett hatrészes, emeletes KISS-szerelvényekben összesen 626 ülőhely van, amiből 592 másodosztályú és 34 első osztályú. A KISS-eken négy WC is található, ezek közül egyet mozgáskorlátozottak is használhatnak. Szezontól függően 18–30 kerékpár is utazhat a KISS-eken, amik szintén maximum százhatvannal suhanhatnak a síneken. Az emeletes Stadler-vonatokat az RE60 jelű, Rheine–Osnabrück–Minden–Hannover–Braunschweig viszonylatú Mittelland-vonalon, valamint az RE70 jelű, Bielefeld–Herford–Minden–Hannover–Braunschweig viszonylaton tervezik bevetni.

A WestfalenBahn a három- és ötrészes Flirtök után négyrészesekkel, és emeletes KISS-ekkel bővíti motorvonat-flottáját<br>(fotó: Michael Heimerl)

A 2005-ben alapított WestfalenBahn jelenleg négy vonalon szolgáltat: az RB61-es jelű Wiehengebirgsbahnon Bad Bentheim és Bielefeld között, az RB65-ös Ems-Bahnon Münster és Rheine között, a Münster és Osnabrück közötti RB66-os Teuto-Bahn vonalon, valamint a Herford és Paderborn közötti, RB72-es jelű Ostwestfalen-Bahnon. A WestfalenBahn jelenleg is Stadler-szerelvényeket használ: öt ötrészes és tizennégy háromrészes Flirt közlekedik ezeken a viszonylatokon. 2015 végétől, az új motorvonatok érkezésével már hét vonalon lehet majd igénybe venni a regionális vasúttársaság szerelvényeit.

Az LNVG ügyvezető igazgatója arról beszélt a szerződés aláírásának kapcsán, hogy modern és kényelmes vonatokat üzemeltetve lehet a regionális szolgáltatás területén leginkább versenyképesnek maradni. Ezt jól jelzi az is, hogy a 28 szerelvény mindegyikén nagy méretű utastájékoztató kijelzők, konnektorok és belső kamerarendszer szolgálja majd az utasok kényelmét és biztonságát.

Az LNVG már korábban is biztosított új szerelvényeket különböző szolgáltatóknak, azonban a nagyobb méretű megrendelés miatt nem tudták azt megvalósítani, így partnereket kellett keresni az üzemeltetéshez. Az Alpha Trains vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy mivel a lízingcég vállalja a teljes pénzügyi kockázatot, a Stadler korszerű szerelvényeit használva a WestfalenBahn dinamikusan, megfelelő rugalmassággal követheti a regionális vasúti szolgáltatások gyors fejlődését – adja hírül a Railway Gazette.

A WestfalenBahn szolgáltatását évente nagyjából 11 millió utas választja, eközben a szerelvények összesen bő négymillió kilométert mennek. Ez a szám a 2015-ös hálózatbővítéssel a dupjánál is többre fog emelkedni: előreláthatólag megközelítőleg 5,5 millió kilométerrel nőhet. A bővítést a dolgozói létszámnak is hasonló arányban kell követnie, így már körülbelül háromszáz embert fog foglalkoztatni a cég.

Kapcsolódó hírek