Standokon a román mozdony
A magyar vasutasok körében csak Dácsiának nevezett, három különféle alváltozatban szállított négytengelyes dízel-hidraulikus mozdonyok életútjának már a kezdete is meglehetősen kalandosnak bizonyult. A könnyű és középnehéz tolató, illetve mellékvonali tehervonati szolgálatra beszerzett mozdonyok – kiegészülve a villamos vonatfűtéssel felszerelt testvérekkel – minden nehézség ellenére beírták nevüket a magyar vasúti vontatás nagykönyvébe, hiszen segítségükkel gyorsulhatott fel igazán a hetvenes évek második felére már igazi nyűgként praktizáló gőzvontatás kiszorítása.
Különszámunk a mozdonyok életútjának fontosabb állomásainak ismertetése mellett bőséges ismeretanyagot ad az összes változat felépítéséről, és természetesen igyekeztünk összefoglalni az üzemeltetés során elvégzett fontosabb módosításokat, átalakításokat, és nem hagytuk ki a különféle hazai iparvasutakon üzemelő változatokat sem.
A silány gyártási minőségre visszavezethető főgépproblémák kiváltása a remotorizációs programokkal sikerült igazán megnyugtatóan, és éppen ezért mi is kellő hangsúllyal tárgyaltuk mind a Pielstick motoros, mind a teljes átépítéssel járó, a kétezres évek sikertörténeteként is említhető felújítási programot.
Szó esik még a keskeny nyomközű kistestvérekről és a bukaresti gyár román és más exportpiacra szállított mozdonyairól is.
Kiadványunkat a jól megszokott archív és jelenkori felvételekkel illusztráltuk.
Dácsiák a síneken címmel megjelenő különszámunkat keressék a jól megszokott elárusítóhelyeken.