Szabad repülés és környezetvédelem

iho   ·   2017.02.08. 13:45
cim_free

Nyugati szektor, légi útvonalak nélkül

A „Felelős és a környezet fenntarthatóságára irányuló innovációk” kategóriában Nemzetközi Minőség-Innováció díjat nyert a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. Az Európai Minőségügyi Szervezet elismerését a magyarországi szabad légtérhasználat megtervezéséért és bevezetéséért ítélték oda a HungaroControlnak.

A Minőség-Innováció pályázatot 2007-ben indította útjára Finnország elnöke a finn minőségügyi partnerszervezet kezdeményezésére, amelyhez azóta csatlakozott Svédország, Lettország, Észtország, Csehország, Magyarország, Izrael és Kazahsztán, Litvánia és Spanyolország (Baszkföld), valamint legutóbb Kína és Thaiföld. Magyarország a nemzetközi pályázatba az Európai Minőségügyi Szervezet Magyar Nemzeti Bizottságának közreműködésével kapcsolódott be.

Balra a régi, jobbra az új szisztéma megjelenése

Mint erről akkor hírt adtunk, a HungaroControl Zrt. Európában először vezette be 1995-ben a teljesen szabad légtérhasználatot, amelynek lényege, hogy az ország légterében – szemben a régi légifolyosókkal és a mostanság általában használt, kijelölt légi útvonalakkal – a ki- és belépő pontok között a legrövidebben, töréspontok nélkül közlekedhetnek a repülőgépek. A magyar légiforgalmi irányító szolgálat, a HungaroControl jóval a határidő előtt, idő- és térbeli korlátozások nélkül vezette be az új rendszert, így a repülőgépek a magyar légtér teljes vertikumában igénybe vehetik a „free route” szolgáltatást, amely nem egyszerűen a legrövidebb, hanem a legoptimálisabb átrepülést kínálja a repülőgépeknek, sőt, a társaságok maguk tervezhetik meg a belépés és a kilépés számukra legmegfelelőbb pontjait is, függően például az adott meteorológiai viszonyoktól.

A HungaroControl által kidolgozott koncepció tehát valódi szabadságot biztosít a magyar légtérben. A HUFRA nem csak a légtérhasználók számára szolgál számos előnnyel, de a léginavigációs szolgálat kapacitását is optimalizálja, és csökkenti az irányítók leterheltségét, ezzel közvetve hozzájárul a repülésbiztonság további növeléséhez. A szolgáltatás bevezetését a világ egyik legkorszerűbb légiforgalmi irányító rendszerének, a MATIAS (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System) rendszernek folyamatos innovációja tette lehetővé. A HUFRA bevezetését több hetes gyakorlatsorozat előzte meg a HungaroControl saját kutatás-fejlesztési és szimulációs központjában (Centre of Research, Development and Simulation, CRDS). A koncepció végső formáját a magyar légteret jellemzően használó húsz légitársaság szakembereinek véleményezését követően nyerte el.

Az új rendszer bevezetését a HC számára az irányítás technológiai fejlesztése tette lehetővé

Amint erről is hírt adtunk, 2019 végére meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy a Közép-európai Funkcionális Légtérblokkon belül szabadon mozogjanak a repülőgépek. A HungaroControl Zrt. a Társadalmi Felelősségvállalási Programjában nemcsak a technikai innovációt dolgozta ki, hanem a fenntartható jövőért is elkötelezett. Ennek eredményeként 16 millió kilogrammal csökkent a légijárművek által kibocsátott szén-dioxid mennyiség.

„A HUFRA alkalmazása révén a légitársaságok így a lehető leggazdaságosabb és legkörnyezetkímélőbb módon tervezhetik meg és bonyolíthatják le repüléseiket Magyarország légterében. A koncepciónak köszönhetően egy év alatt mintegy 1,5 millió kilométerrel csökkent a Magyarországon átrepülő járatok repülési útvonala. A HungaroControl Zrt. számára kiemelkedően fontos a folyamatos innováció és hatékonyságfejlesztés. Büszkék vagyunk erre a díjra, amely megerősít bennünket abban, hogy jó úton járunk” – fogalmazott Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.