Szaporodnak a mozdonyvezetők hibái?

Kemsei Zoltán   ·   2012.02.23. 17:00
00

A valóság – mint mindig – ennél jóval összetettebb. Ha kizárólag a balesetek, rendkívüli események okát nézzük, sem vonhatók egyértelműen felelősségre csak a mozdonyvezetők. Az emberi mulasztás lehetősége sajnos megnőtt: a vezénylőtisztek szerepe – akik ismerték a fűtőház mozdonyvezetőinek minden gondját-baját – már a múlté, a számítógépes programokba az emberi tényezőt nem lehet beilleszteni. Megtörténhet tehát, hogy a mozdonyvezetőnek két szolgálat között papíron megvan a 12 óra pihenőideje, megtoldva a hazautazáshoz járó normaidővel, ám ha mondjuk reggel hat órára kell jelentkeznie a gépénél, ahhoz esetleg éjjel kettőkor szól az ébresztőóra, és háromkor el kell indulni otthonról. A kezdetben a magántársaságoknál bevett „ahonnan a vonat indul, ott lép szolgálatba a vezér is” rendszer a MÁV-Trakciónál is kezd teret nyerni: a keletis vagy a ferencvárosi mozdonyvezető nem biztos, hogy a saját fűtőházában, hanem a vonatánál kezd és végez, ha változó munkahelyre köt vele a munkáltató szerződést.

(Vörös Attila felvételei)

A MÁV széttagolódásával szigorúbb lett az eseménylapok felvételi rendszere is. Az anyagi felelősség megállapításához mindent bizonyítani kell, a vasút már nem tudja „házon belül” megoldani a kisebb eseményekkel járó felelősségre vonásokat. Pontosan fel kell mérni, hogy egy adott balesetben, rendkívüli forgalmi eseményben mekkora része van a pályának, a forgalomnak, a vontatásnak.

Nem utolsósorban semmiképp sem szabad elhanyagolni a sajtó és az internet nyilvánosságának szerepét sem. Talán „darabra” nem történik több rendkívüli esemény a vasúton, mint akár harminc éve, de a független sajtóorgánumoknak már nem szabhaja meg egy központi intézkedés, mit hozhatnak le, mit nem, az interneten pedig – a technikának köszönhetően – akár egy jelzőmeghaladás híre is megjelenhet akár a következő pillanatban. Esetleg – bár erre vonatkozó statisztikával szerkesztőségünk még nem találkozott – az elegy-tonnakilométerre vetített események száma növekedhetett, azaz ugyanannyi hiba fordul elő, csak lényegesen kevesebb vonat közlekedik a hazai pályákon, mint évtizedekkel ezelőtt.

Kapcsolódó hírek