Szuhoj Superjet: egy sikeres átadás, egy veszteséges év

iho/repülés   ·   2012.12.28. 12:00
cim_jakut

Néhány nappal karácsony előtt egy újabb Szuhoj Superjetet sikerült átadni egy újabb vevőnek: a Yakutia az örmény Armavia és az orosz Aeroflot után a harmadik légitársaság, amely az orosz regionális utasszállítót forgalomba állíthatja.

A gép átadására azután került sor, hogy az S100-as kiegészítő légialkalmassági engedélyt kapott, ami nagy hidegben, illetve a 78. szélességi foktól északra is lehetővé teszi a használatát. Ennyire északon ugyanis nem csak a zord időjárás, hanem a pólus közelsége miatt bonyolulttá váló navigáció is különleges feltételeket támaszt a rendszeres közforgalmi repülések iránt.

A jakutföldi légitársaság az első távol-keleti orosz vállalat, amely forgalomba állítja a gépet. Ennek fontosságát a Szuhoj civil gépekkel foglalkozó divíziójának elnöke is hangsúlyozta az átadáskor. A légitársaság vezetője pedig elmondta, a gépet Habarovszk, Vlagyivosztok és más távol-keleti orosz célpontok mellett nemzetközi vonalakon is használják majd, járatokat repül a Superjet a kínai Harbinba, a japán Niahatába és a dél-koreai Szöulba is.

A társaság második gépe várhatóan 2013 második negyedévében kerül a Yakutia birtokába. A cég egyébként Jakutföld vezető légiközlekedési vállalata, 2011-ben már több mint egymillió utast szállított. Flottája igen vegyes, 3 Antonov An-140-es mellett 10 már nem igazán korszerű An-24-est és egy 26-ost is repül, ugyanakkor öt újgenerációs Boeing 737-es (700-asok és 800-asok), valamint hat 757-es is szerepel a listán. Öt Tu-154-est üzemeltet, sőt, az adatbázisok szerint egy új példány még leszállításra vár a társaság számára abból a háromhajtóműves, egykor a Malév által is repült típusból, amit más orosz légitársaságok eléggé intenzíven cserélnek le nyugati típusokra.

Ami az S100-ast illeti, a Yakutia gépének átadásával korántsem zárultak le a gép, a gyártás és a finanszírozás körüli nehézségek. Mint azt korábban hírül adtuk, az örményeknek problémájuk volt mind az első forgalomba állt S100-as műszaki megbízhatóságával, mind a bérlés és a karbantartás költségeivel. Végülis letettek arról hogy az első, nekik leszállított példányt is visszaadják a gyárnak, viszont a másodikat nem vették át. Az Aeroflot gépeiről pedig nemrég kiderült, hogy azokat a gyártó visszavásárolja, és olyan új példányokkal cseréli le, amelyek már teljesítik az ígért paramétereket.

A Flight International brit szaklap értesülése szerint a KPMG nemzetközi könyvvizsgáló cég legutóbbi auditja súlyos pénzügyi bajokat jelzett a gyártónál, sőt, a jelentés úgymond „komoly kétségekről” számol be azügyben, vajon folytathatja-e egyáltalán tevékenységét a vállalat. Idén év közepéig az S100 programja 45 millió dollárnyi veszteséget termelt a Szuhoj civil divíziójának, az Aeroflot által visszaadandó első tíz gép ugyancsak nem enyhít a fizetési problémákon. Mivel eddig a Yakutia gépével együttt összesen csak 12 S100-ast sikerült átadni, az egész évi veszteség 100 millió fölé nőhet.

A Szuhoj kozleménye szerint a likviditási gondokon az az egymilliárd dolláros hitel segíthet, amit a gyártó cég az orosz VEB banktól remél, ezzel és az ugyancsak kilátásban lévő állami segítséggel úrrá lehet a pénzügyi gondokon.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Az NSK csapágyinnovációi az InnoTrans 2024-en

iho/vasút   ·   2024.07.03. 12:00

A japán gyártó a közelgő InnoTrans 2024 nemzetközi közlekedéstechnológiai vásáron mutatja be, miként segíthetik világelső megoldásai az európai vasúti ágazatot abban, hogy a szegmens lépést tartson a növekvő fogyasztói elvárásokkal.