Szuper hatótávolság, szuperszonikus sebesség

iho   ·   2014.05.25. 08:45
cim

Komoly légiháború zajlott Genfben: az üzleti repülés nagy európai seregszemléje, az EBACE (European Business Aviation Convention and Exhibition) alkalmából az amerikai Gulfstream és a francia Dassault próbálta egymást legyűrni, új típusaik programjának indításával, méghozzá a hatótávolság dolgában. A Gulfstream bejelentette, hogy legnagyobb és legnagyobb teljesítményű gépének, a G650-esnek kihozzák az ER, Extended Range változatát, ami azt jelenti, hogy a gép egyszeri tankolással 500 mérfölddel többet repülhet, mint az eddigi változatok. A hatótávolság így 7500 mérföldnyire, több mint 12 ezer kilométerre nő, a Gulfstream alelnöke szerint ekkora távolság berepülésére egyetlen jelenlegi üzleti gép sem képes.

A most repülő Gulfstream-zászlóshajó is igen komoly távot képes teljesíteni

A gyártó szerint a növekedés a 650 Rolls-Royce hajtóműveinek módosítása révén lett lehetséges. A Dassault viszont a Pratt & Whitney-hajtóművek feljavítása mellett a hatékonyabb szárnykialakítással reméli az új, most bejelentett típus, a Falcon 8X piaci sikerét, amely a most gyártásban lévő legnagyobb 7X utódja, még hosszabb törzzsel, 13 méteres kabinnal. A hatótávolsága valamivel kevesebb, mint a 650ER-é, 11 ezer 950 kilométer, de hosszabb utazásokon, legalábbis a Dassault állítása szerint, a francia típus fogyasztja a legkevesebb üzemanyagot. A Gulstream új gépe 65 és fél, a Dassault Falconja 57 millió dollárba kerül, mindkettő olyan repülések végrehajtását teszi lehetővé leszállás nélkül a tulajdonosoknak, mint a Peking–New York, a Hong Kong–Seattle, a Párizs–Szingapúr vagy a Sao Paulo–Moszkva.

A Dassault egy hosszabb Falconnal rukkolt elő

Az iho/repülés is már többször foglalkozott az amerikai Aerion szuperszonikus business jet terveivel: mint korábban jeleztük, a hangsebességnél gyorsabb utazás a Concorde búcsúja óta koncepcionálisan is visszaszorult az üzleti repülés világába, hiszen ebben a kategóriában kisebb példányszámmal is el lehet érni a fejlesztési költségek megtérülését, miközben a kockázat sem annyira nagy, és nyilván sokan bíznak a világ leggazdagabbjainak igényeiben (sznobságában), akiknek hatalmas presztízst jelent a szuperszonikus utazás.

Ugyanakkor az Aerion koncepciója tűnt a többféle hangsebesség feletti üzleti gépterv közül a leginkább megvalósíthatónak, hiszen ez a gép a jelenlegi technológia és a már létező hajtóművek felhasználásával, viszonylag moderált teljesítménnyel (Mach 1,4-es sebességgel) repült volna. A majd tíz éve tartó tervezés utolsó fázisában azonban alaposan megváltozott a koncepció. Az amerikaiak az eredetinél jóval hosszabb, nagyobb teherbírású, és kettő helyett háromhajtóműves típussal akarnak megjelenni a piacon.

Ilyen volt az eredeti Aerion...

A százmillió dolláros gép így hosszabb lesz, mint egy 737-800-as (igaz, ennek jelentős része az igen méretes és keskeny, a torlónyomást és ezzel a hangrobbanás intenzitását csökkentő orrkúp). A kabin két részre osztott, két illemhellyel, egy konyhával, 500 mérföldes vagy még nagyobb hatótávolsággal készülne a gép. A kérdés az, mekkora lesz a pályaigénye, ahhoz például, hogy az USA keleti partvidékéről a nyugatira repüljön elég lesz egy olyan két kilométer körüli beton, ami a kisebb reptereken is bőven megtalálható.

...és ilyen a nagyobb, háromhajtóműves Aerion-változat

Az Aerion a NASA segítségével alakította ki a szárnyat. Korábban egy meglehetősen régóta használt hajtóműben, a JT8D-ben gondolkodtak, de ennek sem a tolóereje, sem a zajszintje nem megfelelő, ezért hajtómű dolgában is újra kell tervezni a gépet. Nem csoda, hogy az első repülésnek, vagy akár az első példány megépítésének időpontjára sem hangzott el Genfben semmiféle határozott utalás, a cég vezetői annyit mondtak, hogy ha sikerül beindítani a programot, onnantól kezdve öt év alatt elérhetővé válnak az első példányok. No de mikor lehet megindítani a programot? – ez már azért is kérdéses, mert a koncepciót kidolgozó cég eddig nem talált gyártóra, és most a tulajdonosok úgy határoztak, hogy saját maguk és üzletkörük tagjai adják össze a 3-4 milliárdot a tényleges fejlesztésre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek