Talgo VI-os szetteket bérel anyacégétől a cseh Leo Express

A Renfe jó állapotban lévő billenőszekrényes ingaszerelvényei forgalomba állításuk előtt Velímben futják próbaköreiket.
Életet lehel a spanyol Renfe a forgalomból korábban kivont járműállományának egy részébe. Most a Talgo VI-osok vannak soron: a Talgo V-ből kifejlesztett vasútijármű-típus gyártásának kezdete nagyrészt Spanyolország első nagysebességű, Madrid és Sevilla közötti vonalának 1991-es megnyitásához kapcsolódik. Ezeket a vonatokat kezdetekben a német Krauss-Maffei T3000-es (Renfe 353 osztály) dízelmozdonyai továbbították akár 180 kilométer per óra sebességgel.
Az egyébként 200 kilométer/óra sebességre engedélyezett, billenőszekrényes, nyomtávváltásra képes ingaszerelvények a leállításuk előtt távolsági szolgáltatásokat nyújtottak az Ibériai-félszigeten, valamint a Trenhotel Barcelona és Párizs közötti járatán, és most a spanyol nemzeti vasúttársaság a cseh Leo Expressnek ad át lízingszerződés keretében három szettet. A kilenc–tizenegy kocsis szerelvényekben az első és másodosztályú kocsik mellett étkező-, dönthető üléses kávézó,- zuhanyzófülkés és egy generátorkocsi (rezsó...) található.
A cseh – belföldi, szlovákiai és lengyelországi járatokat üzemeltető – vasútvállalat munkatársai már huzamosabb ideje Spanyolországban tartózkodnak, hogy megismerkedjenek az érkező gördülőállomány működésével, jellemzőivel. Az üzemeltetési igényektől függően további szerelvények átadása sem kizárt.
De addig is: a kiszemelt, honosításra váró Talgókat forgalomba állításuk előtt még a velimi tesztpályán fogják vallatóra. Ezek a szerelvények egyébként meglehetősen jó állapotúak: noha már hosszú évek óta nem vesznek részt forgalomban, az eredetileg negyvennégy szerelvényből álló Talgo VI-os flotta többsége 2019–2020-ban nagyjavításon esett át, utasterüket, villamos berendezéseiket korszerűsítették – írja az El Economista.
A szerelvények átadása a cseh leányvállalatnak a Renfe nemzetközi terjeszkedési stratégiájának része. A járműveket előbb átveszi az ugyancsak Renfe leány Alquiler de Material Ferroviario, majd utóbbitól lízingeli azokat a Leo. A prágai székhelyű üzemeltető 40,4 millió eurós konszolidált árbevétellel zárta a 2024-es évet – ez több mint 16 millió euróval haladja meg az előző évi összbevételt. A tavalyi utasszám meghaladta 3,8 milliót, ami a duplája a 2023-as adatnak.
Nyitóképünkön: Talgo VI vezérlőkocsi 1993-ban a Málaga–Madrid Atocha vonal régi Córdoba állomásának normálnyomközű szakaszán. A jobb oldali szélvédő mögött rejtezik a teljes értékű vonatvezérléssel ellátott vonatvezetői fülke (fotó: Wikiwand)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!