Tavaszi vágányzár Kisdácsiával

Fritz Gergely   ·   2024.04.17. 18:00
P4120537_24

A MÁV Rail Tours kismozdonya anyagol Nógrádban, ahol még egy Bzmot is közreműködik a pályafelújításban!

A szokásos tavaszi vágányzárat tartják Nógrádban: a Vác–Balassagyarmat (75-ös) vonalon két részletben,

  • első ízben a Diósjenő–Vác szakaszon,
  • majd később a Diósjenő és a végponti állomás között

végez állagmegóvási munkákat a pályafenntartás egészen április 25-éig. A nógrádi hegyek között kanyargó, rendkívül hangulatos mellékvonal állaga nem a legjobb: a 20-as lassújelek mellett a nehéz vízelvezetés okozta átfolyások több helyen roncsolták a pályát. Emiatt voltak olyan szakaszok, ahol 10-es lassújeltáblákat is ki kellett tűzni. Ezeket a részeket a vágányzár keretében kijavítják, ahogyan ottjártunkkor is egy vízátfolyással jócskán érintett szakaszon dolgoztak Berkenye és Szokolya között.

Munkavonatok a 75-ös vonalon (fotók: Fritz Gergely)

A Bézék uralta, gyönyörű vonalvezetésű vicinálison már csak az éves vágányzárak keretében látni mozdonyos vonatot. Korábban, amikor még járt a diósjenői, illetve a romhányi tolatós, még a Kis- és Nagydácsiák rendszeres szereplői voltak a vonal életének, ez azonban már többszörösen a múlté. Részben ezért is ment eseményszámba, hogy idén, a korábbi évek púposos és csörgős munkavonatai után a MÁV Rail Tours retró Kisdácsiája végezte az anyagolási és eszközszállítási munkákat a vágányzár keretében. Az M43 1001-es gép egyébként sem látható túl gyakran, retró hétvégéken is csak egyszer mutatkozott, most azonban kis szerencsével hamisítatlan mellékvonali romantika közepette is el lehetett csípni. 

Újra M43-as koptatja a nógrádi síneket

A mozdony a vágányzár alatt Diósjenőn tanyázott, a szükséges követ is ott depózták, így a dozátoros kocsikkal, esetenként a pőrevagonokkal onnan indult a szerelvény Berkenye irányába. Ezenkívül aláverőgép, UDJ, valamint egy, a pályamunkásokat szállító Bz is közreműködött a munkák során. A Bz-re azért is volt szükség, mivel a Berkenye és Szokolya közötti vonalszakasz közúton nem érhető el, így az erdő mélyén fekvő vonalrészekre kézenfekvő volt motorvonattal kijutni.

Munka a vágányon és a földeken

Nógrád vasútja, ahogyan organikusan beleillik a tájba ezen a vidéken, elkényezteti a természetszerető vasútfotóst. A mindennapokban kizárólag Bézék által használt vonalnak gyönyörű kulisszát nyújt a hegyes-völgyes táj, amiből templomok, kis házak és a nógrádi vár néz vissza ránk. Mikszáth a jellegzetes táj miatt Görbeországnak nevezte tágabb szülőföldjét, és Görbeország vasútja is olyan, mint ez a környék: a Börzsöny vonulatai között kanyargó vonal valamit őriz a régi időkből, hiszen itt is megvan még az a mellékvonali romantika, ami már csak kevés helyen látható. Az alakjelzők és a tekerős sorompók mellett a vonalon számos HÉV-szabványépület maradt meg, ráadásul Nógrádon egy mai napig használatban lévő negyedosztályúban működik a szolgálat, előtte pedig egy piros postaláda is virít!

Nógrádi hangulat

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Blog Utasellátó

Ó, milyen szép, az étkezőkocsi! – Visszatértek a Balatonra

MÁV/iho   ·   2024.05.26. 15:35

A Balaton Intercity vonatokban, immár ötödik éve közlekedtet a MÁV-Start étkezőkocsikat a nyári turisztikai időszakban. Az évek során egyre kedveltebbé váltak a felszolgált ételek, frissítő italok. Idén már ezen a hétvégén – egészen a szezon végéig – napi nyolc pár Balaton IC-n vehetik igénybe a fedélzeti szolgáltatásokat az utasok Budapest és Keszthely között.