Tehervonatok 2012-ben

Vörös Attila   ·   2012.12.29. 12:00
IMG_3141__120601_Fokto__469102__LCH__400

Az első igazi nagyberuházás, ami 2012-re beérett, a kecskeméti Mercedes gyár. Januárban már nagyjából minden készen állt a termelés elindulásához. A vasúti rakodásra való felkészülés egyik fontos lépcsője volt január 20-án az, amikor először érkeztek autószállító vagonok a gyár területére, és kipróbálták a rámpás autórakodást. Az iparvágány történetéről ebben a cikkünkben olvashatnak bővebben. Kecskemét és a gyár között az iparvágányt az LCH, névváltozás után DB Schenker Rail Hungária Kft. (DBSRH) szolgálja ki egy BR290-es mozdonnyal. A heti 2-3 pár tehervonatot Kecskemétig a Rail Cargo Hungaria továbbítja. Kezdetben a Trakció gépével (általában erre a tehervonatra mindig jutott Traxx, ez a vonat fontosságát mutatja), jó ideje pedig már a Cargo saját Taurusával húzzák a vonatokat.

A 140-es vonalról a Mercedes iparvágányára fordul az autógyárba tartó tehervonat<br>(fotók: Vörös Attila)

A kecskeméti gyárindulás után pár hónappal elindult az első dunaföldvári bioetanol-vonat is. A heti 3-4, 18 kocsis vonatot indító gyár életet vitt a nagyon ritka paksi kiszolgálásokat leszámítva teljesen elhagyatott vicinálisra, szinte minden napra jut egy üres vagy rakott forda Dunaújváros és Dunaföldvár között. A CER vonatait a Trakció húzza, a vicinálison remot Szergejjel, a villamosított vonalakon Rajkáig pedig Giganttal vagy Szilivel. Az Előszállási I. sz. iparvágány köré épített töltőállomáson a MÁV-REC Kft. mozdonya, egy ipari Kisdácsia működik közre a vagonok megtöltésénél.

A rácalmási baleset miatt ezúttal kerülőúton, Mezőfalva és Rétszilas között dönget a 317-es Szergej a második, rakott etanolvonattal

Az év első felének megkoronázása volt, amikor június elsején leközlekedett az első tehervonat Kiskőrös és Foktő között. A Kalocsa melletti településen hatalmas kapacitású növényolajgyár épült és kezdte meg a termelést a nyáron. A Kalocsa és Foktő közti, részben új építésű iparvágányt és a Kalocsa–Kiskőrös szakaszt itt is az DB Schenker (LCH, majd DBSRH) szolgálja ki, Kiskőrösre pedig az LTE szállítja a rakott gabonavonatokat és az üres tartálykocsikat. A tehervonatokkal a DBSRH dízele itt is majdnem minden nap fordul legalább egyet, így egy újabb vicinális enyészet előli megmenekülését jelenthetjük ki.

Kalocsa és Foktő között, az új építésű iparvágányszakaszon halad az első igazi tehervonat a növényolajgyárba

Aztán jött a feketeleves. Augusztus végén röppent fel a hír, hogy bezárják a Lőrinci Hengerművet. A főváros egyik legrégibb, még működő gyára általában heti három irányvonatot fogadott Dunaújvárosból. A tehervonatokban szállították Kispest állomásra a bugákat, amiket aztán Lőrincen hengereltek. A Dunaferr mostani leépítési hullámának legnagyobb vesztese az a majd 300 munkás, akit Lőrincről akarnak elküldeni (sorsuk hivatalos tájékoztatás hiányában még mindig nem eldöntött...). A hengermű, bár elavult technológiával dolgozott, az ottaniak szerint egyedülálló minőségű lemezeket hengerelt a sokszor kétes minőségi ukrán bugákból is. December elsején, hajnalban aztán valóban leállították a kemecéket, a gyárban azóta csak melléktevékenységek folynak. A lajosmizsei vonal északi részének egyetlen, teherforgalmat kezelő állomásán, Kispesten már csak heti 1-2-szer láthatunk tehervonatot, a bobós kiszolgálómenet többnyire 5-6 vagont hoz a hengerműbe.

December hatodikán bugával már nem dolgoztak, csak a hulladék és a késztermékek elszállítására érkezett üres vagonokkal tolat Kispesten a Bobó

Cikkünk írásakor még mindig nem eldöntött a gyár további sorsa, bár hengerelni már valószínűleg nem fognak, felmerült a terület bugaraktározási hasznosítása is. Vasúti teherszállítási vonatkozásban talán a legnagyobb veszteség a hengermű, az ott dolgozókon kívül a vasutasok munkája is kevesebb lett. Bár az ő szabad kapacitásuk talán még el tud tűnni a nagy MÁV-ban, azt mindenképp meg kell jegyezni, hogy Ferencvárosban a két díszléces classic Szergej már csak dísznek van, remot M62-est is csak Vácra és a Keleti rendezőbe kell kiállítani.

A három új nagyüzem beindulása miatt mégis azt mondjuk, 2012 egy különleges év volt, és csak remélni tudjuk, menekülnek még meg vicinálisok a paksi és a kalocsai vonalhoz hasonlóan - ha már a személyszállításra nincs esély.

Kapcsolódó hírek