Tehervonatok 2012-ben
Az első igazi nagyberuházás, ami 2012-re beérett, a kecskeméti Mercedes gyár. Januárban már nagyjából minden készen állt a termelés elindulásához. A vasúti rakodásra való felkészülés egyik fontos lépcsője volt január 20-án az, amikor először érkeztek autószállító vagonok a gyár területére, és kipróbálták a rámpás autórakodást. Az iparvágány történetéről ebben a cikkünkben olvashatnak bővebben. Kecskemét és a gyár között az iparvágányt az LCH, névváltozás után DB Schenker Rail Hungária Kft. (DBSRH) szolgálja ki egy BR290-es mozdonnyal. A heti 2-3 pár tehervonatot Kecskemétig a Rail Cargo Hungaria továbbítja. Kezdetben a Trakció gépével (általában erre a tehervonatra mindig jutott Traxx, ez a vonat fontosságát mutatja), jó ideje pedig már a Cargo saját Taurusával húzzák a vonatokat.
A kecskeméti gyárindulás után pár hónappal elindult az első dunaföldvári bioetanol-vonat is. A heti 3-4, 18 kocsis vonatot indító gyár életet vitt a nagyon ritka paksi kiszolgálásokat leszámítva teljesen elhagyatott vicinálisra, szinte minden napra jut egy üres vagy rakott forda Dunaújváros és Dunaföldvár között. A CER vonatait a Trakció húzza, a vicinálison remot Szergejjel, a villamosított vonalakon Rajkáig pedig Giganttal vagy Szilivel. Az Előszállási I. sz. iparvágány köré épített töltőállomáson a MÁV-REC Kft. mozdonya, egy ipari Kisdácsia működik közre a vagonok megtöltésénél.
Az év első felének megkoronázása volt, amikor június elsején leközlekedett az első tehervonat Kiskőrös és Foktő között. A Kalocsa melletti településen hatalmas kapacitású növényolajgyár épült és kezdte meg a termelést a nyáron. A Kalocsa és Foktő közti, részben új építésű iparvágányt és a Kalocsa–Kiskőrös szakaszt itt is az DB Schenker (LCH, majd DBSRH) szolgálja ki, Kiskőrösre pedig az LTE szállítja a rakott gabonavonatokat és az üres tartálykocsikat. A tehervonatokkal a DBSRH dízele itt is majdnem minden nap fordul legalább egyet, így egy újabb vicinális enyészet előli megmenekülését jelenthetjük ki.
Aztán jött a feketeleves. Augusztus végén röppent fel a hír, hogy bezárják a Lőrinci Hengerművet. A főváros egyik legrégibb, még működő gyára általában heti három irányvonatot fogadott Dunaújvárosból. A tehervonatokban szállították Kispest állomásra a bugákat, amiket aztán Lőrincen hengereltek. A Dunaferr mostani leépítési hullámának legnagyobb vesztese az a majd 300 munkás, akit Lőrincről akarnak elküldeni (sorsuk hivatalos tájékoztatás hiányában még mindig nem eldöntött...). A hengermű, bár elavult technológiával dolgozott, az ottaniak szerint egyedülálló minőségű lemezeket hengerelt a sokszor kétes minőségi ukrán bugákból is. December elsején, hajnalban aztán valóban leállították a kemecéket, a gyárban azóta csak melléktevékenységek folynak. A lajosmizsei vonal északi részének egyetlen, teherforgalmat kezelő állomásán, Kispesten már csak heti 1-2-szer láthatunk tehervonatot, a bobós kiszolgálómenet többnyire 5-6 vagont hoz a hengerműbe.
Cikkünk írásakor még mindig nem eldöntött a gyár további sorsa, bár hengerelni már valószínűleg nem fognak, felmerült a terület bugaraktározási hasznosítása is. Vasúti teherszállítási vonatkozásban talán a legnagyobb veszteség a hengermű, az ott dolgozókon kívül a vasutasok munkája is kevesebb lett. Bár az ő szabad kapacitásuk talán még el tud tűnni a nagy MÁV-ban, azt mindenképp meg kell jegyezni, hogy Ferencvárosban a két díszléces classic Szergej már csak dísznek van, remot M62-est is csak Vácra és a Keleti rendezőbe kell kiállítani.
A három új nagyüzem beindulása miatt mégis azt mondjuk, 2012 egy különleges év volt, és csak remélni tudjuk, menekülnek még meg vicinálisok a paksi és a kalocsai vonalhoz hasonlóan - ha már a személyszállításra nincs esély.