Tervezési hiányosság okozta a kínai balesetet

Arnold Balázs   ·   2012.01.09. 16:00
kiskep_kina

Tervezési és kivitelezési hiányosságok, valamint a balesetet megelőző, villámcsapás okozta műszaki meghibásodás következményeinek hanyag és hibás kezelése együttesen okozta a kínai vasúti szerencsétlenséget, állítja a hivatalos vizsgálati jelentés.

Az eredetileg szeptemberre ígért jelentés a napokban került fel a kínai kormány honlapjára, és bár még mindig nem fed le minden részletet, azt megerősíti, hogy a tragédiához elsősorban a biztosítóberendezés meghibásodása vezetett.

Kínában 2011. július 23-án ütközött össze két nagysebességű vasúti szerelvény. Vencsou környékén az időjárás viharos volt, amikor az egyik szolgálatban lévő forgalmi dolgozó, Cank Kai észlelte három jelző meghibásodását a vonalszakaszon. Ezeket egyből jelentette is a menetirányítónak, egy negyedik meghibásodást azonban már nem vett észre. Az LKD2-T1 jelű főjelző szabad jelzést mutatott, peig mögötte nem sokkal ott ált a nyílt pályán a D3115 számú vonat.

Az utoléréses balesetben több kocsi is a mélybe zuhant, negyvenen meghaltak<br>(fotók: Xinhua)

A viharos időben Cank Hua vonalirányítónak tíz vonat mozgására kellett figyelnie, miközben – a jelentés szerint – percenként ötvenszer villámlott. Tíz vonat mozgását nyomon követni rutinfeladat egészen addig, amíg minden rendben megy. Hogyha a számítógépes rendszer meghibásodik, és a vonatok pozícióját fejben, vagy papíron kell követni, hirtelen komoly feladat és nagy nyomás nehezedik a felelős forgalmi dolgozó vállára.

Mikor Cank Kai jelentette Cank Hua vonalirányítónak a jelzők meghibásodását, az utasította a D3115 számú vonat mozdonyvezetőjét, hogy ha vörös jelzőhöz érkezik, csökkentse a vonat sebességét az előírt húsz kilométer per órára, és váltson „vizuális üzemmódra”. Ez lényegében azt jelenti, hogy a pálya menti jelzők, és a vezetőállás-ismétlőjelző jelzéseit figyelmen kívül hagyva, a vörös jelzők mellett látra közlekedik. Azaz ha szabad előtte a vágány, megy, ha nem, megáll. Ez az eljárás lényegében megegyezik a nálunk a térközi közlekedésre berendezett pályán alkalmazott forgalmi renddel.

Az ütközés következtében sok jármű súlyosan megrongálódott

Azonban az utasítás vételekor a D3115 számú vonat már meghaladt egy vörös jelzőt, ezért a vonatot a vonatbefolyásoló berendezés (ATP) kényszerfékezéssel megállította. A mozdonyvezető próbálta átvenni az irányítást az automata rendszer felett, azonban az ATP kikapcsolása nem sikerült. A vonat tehát állva maradt a nyílt pályán. A megállás tényét a mozdonyvezető az erős viharban nem tudta se rádión, se mobiltelefonon jelenteni, a villámcsapás miatt meghibásodott sínáramkör pedig a vágányt az irányítóközpontban szabadnak jelentette vissza.

Hét perc veszteglés után végül sikerült kikapcsolni az automatát, és a vonat lassan megindult. Mikor belépett a következő vágyányrészre, a szerelvény ismét feltűnt a menetirányító képernyőjén, majd ugyanazon hiba miatt az automata újra megállította. Cank Hua ekkor észlelte a veszélyt, és azonnal rádiózott a D301 számú vonatnak, de elkésett. Alig egy perccel később a D301 a nyílt pályán veszteglő D3115 hátuljába vágódott közel száztíz kilométer per órás sebességgel.

A kínai kormány kártérítést fizetett az elhunytak családtagjainak

A jelentés elismeri, hogy a biztosítóberendezés hibájának oka lehetett a siettetve, rohamtempóban véghez vitt építés is, de nem említi, hogy a balesetet követő vizsgálat további, hasonló hibákat tárt volna fel.

Kapcsolódó hírek