TGV-k új utakon

iho/vasút   ·   2018.09.23. 12:00
400px_tgv

Franciaországban a héten bejelentették, hogy a TGV-hálózatot fel kell készíteni a következő évtizedek kihívásaira, ezért 13 és fél milliárd eurót szándékoznak költeni a nagysebességű vasúti közlekedés modernizálására és – ez a valóban fontos – kiterjesztésére is. A korábbi kormányzat invesztícióit az ágazatban 44 százalékkal fogja meghaladni a bejelentett pénzügyi csomag, ez többek között öt olyan új TGV-összeköttetést jelent, amelyet már régóta terveznek, de pénzügyi problémák miatt mindeddig csúszott a tervezés és a kivitelezés.

Az új pályák 280-as tempóra fognak kiépülni, és vonalvezetésükben új idők új szeleit érezni. Az öt új vonalból ugyanis csak az egyik fogja érinteni Párizst. Eddig ugyan természetes volt, hogy az 1983-ban megnyílt első, Párizs és Lyon közötti vonalhoz hasonlóan minden új vonal Párizs, mint hálózati központ fontosságát húzta alá, de a nagysebességű hálózat fejlődésével az olyan kedvező településsszerkezetű országban, mint Franciaország, törvényszerűen el kellett, hogy jöjjön az az idő, amikor az eddigi pók a nyílt hálózat felé való fejlődés első jegyeit is megmutatja. Ez az idő most jött el, Párizsból nézve nincsen több jelentős, TGV-vel kiszolgálandó irány.

Eddig két TGV-vel kapcsolatos fejlesztés törte csak meg ezt a trendet, az egyik az 1994-ben megnyílt párizsi bypass, amely a déli és az északi, az Anglia és Belgium felé vezető vonalak között biztosított kapcsolatot, Párizsi nagy pályaudvar érintése nélkül. A másik az északkeleti Rhine-Rhone-kapcsolat, amely 2011-ben nyílt meg és a párizsi rendeltetésű, de útjuk egy részét hagyományos pályán megtevő járatok számára biztosítja az átmenetet a két hálózat között.

TGV Massy-Palaiseau-ban, a Párizst délnyugatról megkerülő vonalon (forrás: wetcanvasnailbar.com)

A tervezett egyetlen párizsi indulású új vonal a Le Havre-ba vezető, viszonylag rövid kapcsolat, amelynek építése a párizsi Saint Lazare-pályaudvar bővítésével indul. Délen egy új közvetlen vonal épül Toulouse és Bordeaux között, mindkét város metropolisz-térséggel együtt mért lakosságszáma meghaladja a 2,5 millió főt. A Montpellier és Perpignan között épülő vonal a barcelonai irány megerősítését szolgálja, a katalán fővárostól Perpignanig már készen van a nagysebességű vonal.

Nizza Franciaország ötödik legnagyobb városa, természetes hát, hogy a Marseille-t már elérő vonal továbbépül Nizza felé. Párizstól északra egy halom regionális jelentőségű várost kapcsol össze a Charles de Gaulle-repülőtérrel az Amiens-től a repülőtér felé épülő vonal, mely Párizs északi elővárosairól veszi le a tranzitforgalom okozta terhelést.

Nem kifejezetten hálózati kérdés, de a francia nemzeti vasúttársaság, az SNCF ugyanerre az időpontra időzítette azt a bejelentését, mely szerint jelentősen kibővítenék a fapados TGV-, azaz az Ouigo-szolgáltatást is. Céljaik között szerepel, hogy az Ouigo-szolgáltatást igénybebevő utasok száma 2021-re megduplázódjon, és elérje az évi 26 milliót. Ennek érdekében már nem csak a kevéssé frekventált párizsi pályaudvarokról indítanak Ouigo-járatokat, hanem a Gare de Lyonról is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Száz százalékban hazai

iho   ·   2021.03.04. 15:45

A NIF Zrt. beruházásában, a Prolan Zrt. kivitelezésében ától cettig magyar fejlesztésű komponensekből épült ki a központi forgalomirányítás az újszászi oldalban, illetve a Pusztaszabolcs–Dombóvár szakaszon.