Tíz éve hasítanak Olaszországban a Frecciarossa-vonatok

iho/vasút   ·   2019.12.17. 09:00
400px_etr500

Az FS Italiane nagysebességű vasúti szolgáltatása nyolcvan várost köt össze. A járatokon 144 Frecce-szerelvény dolgozik. 1998 és 2018 között öt új, híres építészmérnökök által tervezett állomást építettek, ezzel ötszázezer új munkahelyet hoztak létre.

A villamos üzemű, így környezetbarát Frecciarossa-járatok számos utast csábítottak át a személyautókról és a repülőkről, ennek köszönhetően 2008 és 2018 között a becslések szerint húszmillió tonnával kevesebb szén-dioxid jutott a légkörbe. A nagysebességű járatok általi fejlődést az is jól jelzi, hogy utasoknak ugyanazon a viszonylaton 2018-ban körülbelül egy órával kevesebbet kellett utazniuk, mint 2005-ben. Vagyis tíz év alatt tizennyolc és fél millió órát (körülbelül 2110 évet) spórolhattak meg összesen. Ez alatt az időszak alatt harminckétmilliárd eurót (tízezermilliárd forintot – vagyis évente ezermilliárdot) költöttek a nagysebességű vasúthálózat karbantartására és fejlesztésére, ez az olasz éves GDP 0,15 százalékát teszi ki.

Az FS zászlóshajója a Frecciarossa 1000, amely háromszázhatvanas tempóra is képes lenne (kép forrása: Railway Gazette)

A Frecciarossa-vonatok zászlóshajója, a Frecciarossa 1000 az első olyan nagysebességű szerelvény, mely közel száz százalékos újrahasznosíthatósága okán megszerezte a környezetvédelmi terméknyilatkozatot (EPD). Az elmúlt tíz év során megduplázódtak a vasúti kapcsolatok kilométerei.

A nagysebességű hálózatnak köszönhetően a vasúti építészet ismét reneszánszát éli: az új tervezésű vasútállomások a városok megújulásának vezető szereplőivé léptek elő. Jó példái ennek a torinói Porta Susa, a milánói Centrale, a Reggio Emilia-i AV Mediopadana, a bolognai Centrale, a római Tiburtina pályaudvarok, valamint a Zaha Hadid által megálmodott nápolyi Afragola, amelyek újraértelmezik a vasútállomások koncepcióját – számol be a Railway Pro.

Olaszország közel tizenhétezer kilométeres aktív vasúthálózatából 1467 kilométernyi pálya emelt- vagy nagysebességű. Ezzel az európai országok sorában a negyedik helyet foglalja el a spanyolok 2852 kilométere, a franciák 2814 kilométere, valamint a németek 1658 kilométeres hálózata után. Az olasz nagysebességű vonatok a dedikált pályákon – szakasztól függően – száznyolcvan és háromszáz kilométer per órás tempóval haladhatnak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Kicsik és szorgosak

iho/vasút   ·   2012.12.08. 07:00
Mazsola, Zetor, Gokart – az állomások, mellékvonalak, iparvágányok fürge munkásai. Csillaguk leáldozóban, néha
komoly túrákat kell tenni, hogy egyet-egyet lencsevégre kaphassunk.