Tizenhárom vasútvonalon jön változás az idei nyártól: ezeket a vasútvonalakat veszi át a GYSEV a MÁV-csoporttól!

iho/vasút   ·   2025.03.05. 15:10
00_gysev_vectron5

Az új esztendő első napjaiban megfogalmazott tíz miniszteri vállalás egyike volt, hogy a Dunántúl északnyugati részén az – immár magyar irányítás alatt lévő – GYSEV veszi át a MÁV-csoporttól egyes vasútvonalak üzemeltetését, az így felszabaduló járművek pedig az ország keleti részében állhatnak szolgálatba.

Ahogy aztán már hétfőn megírtuk, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) döntése értelmében 2025. július 1-től 752 kilométer vasúti pálya üzemeltetése kerül át a GYSEV-hez, a mai nappal pedig véglegessé vált az is, hogy melyik a tizenhárom érintett vasútvonal.

Fontos kiemelni, hogy a vasútvonalak üzemeltetése nem jelenti a személyszállítási tevékenység automatikus átvételét: ezeket a közszolgáltatási feladatokat fokozatosan, több ütemben veszi majd át a zöld-sárga vasúttársaság.

Lázár János építési és közlekedési miniszter az év elején tartott KözlekedésInfón jelentette be, hogy a GXSEV erőforrásai ezentúl nagyobb arányban kerülnek bevonásra a magyarországi vasúti közlekedés be. „Összeadjuk a két magyar irányítású vasúttársaság, MÁV és a GYSEV erőforrásait” – fogalmazott a tíz vállalás szövegében. Ennek megfelelően az idei nyári főszezontól kezdve a GYSEV jelentős többlet-feladatokat kap: a vasúttársaság ebben az évben mintegy 752 kilométer vasúti pálya üzemeltetését veszi át a MÁV-csoporttól. A két vasúttársaság vezető szakemberei az elmúlt hetekben véglegesítették az átadás-átvétellel érintett vasútvonalak pontos határait.

Csaknem háromszorosára bővül a GYSEV hálózata (kép forrása: cyberpress.hu)

Ennek értelmében az alábbi szakaszok üzemeltetése kerül át a GYSEV-hez 2025. július 1-jétől:

  • 10 Győrszabadhegy–Celldömölk
  • 11 Győrszabadhegy–Veszprém
  • 13 Veszprémvarsány–Franciavágás
  • 14 Pápa–Csorna
  • 17 Zalaszentiván–Nagykanizsa
  • 20 Porpác–Székesfehérvár (Székesfehérvár állomás már nem)
  • 23 Zalaegerszeg–Rédics
  • 24 Zalabér-Batyk–Zalaszentgrót
  • 25 Boba–Őriszentpéter–országhatár
  • 26 Ukk–Balatonszentgyörgy (Balatonszentgyörgy állomás már nem)
  • 27 Hajmáskér–Csajág (Csajág állomás már nem)
  • 30 Murakeresztúr országhatár–Balatonszentgyörgy (Balatonszentgyörgy állomás már nem)
  • 60 Murakeresztúr–Gyékényes–országhatár

Fontos hangsúlyozni, hogy a vasútvonalak üzemeltetése nem jelenti a személyszállítási tevékenység automatikus átvételét is.

2025. július 1-jétől egy vonalszakaszon, Zalaegerszeg és Celldömölk között, a többi érintett szakasz esetében pedig fokozatosan, több ütemben veszi át a személyszállítási közszolgáltatási feladatokat a GYSEV

A vonalátadás-átvétel folyamatával járó további feladatokról folyamatos egyeztetést végeznek a MÁV-csoport és a GYSEV szakemberei.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Giga-S-Bahn-vonattender a DB-nél

iho/vasút   ·   2025.03.05. 12:00

A német nemzeti vasúttársaság regionális üzletága, a DB Regio összesen négyszáz, az S-Bahn-vonatok legújabb generációját képviselő szerelvény beszerzését tűzte ki célul.