Változik a GYSEV hálózati üzletszabályzata, benne az átveendő vonalak listájával

A vasúttársaság további 752,3 kilométernyi pályát üzemeltethet július elsejétől, ezzel hálózata csaknem megháromszorozódik: Gyékényestől Hegyeshalomig, Székesfehérvártól Szentgotthárdig fog érni.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) hivatalos levélben értesítette a GYSEV, illetve a MÁV Zrt.-t arról, hogy alapítói határozatban rendelte el, a két pályahálózat-működtető tegyen meg minden szükséges intézkedést annak érdekében, hogy a kijelölt pályaszakaszokat 2025. június 30-áig adják át a GYSEV működtetésébe.
A rendelet értelmében a Dunántúlon és Ausztriában üzemelő regionális vasúttársaság az alábbi vasútvonalak és vonalszakaszok – ahogy az már korábban részben megírtuk – üzemeltetését veszi át július elsejével, a Hálózati Üzletszabályzatban (HÜSZ) meghatározott díjszabási távolsággal:
A Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. vasúthálózatának bővítése a Sopron–Szombathely (15-ös) vonal MÁV-tól való átvételével kezdődött 2001-ben. A társaság területe 2006 decemberében tovább gyarapodott a Szombathely–Szentgotthárd (21-es) vasútvonallal. 2011-ben az akkori Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) döntése alapján október 1-jétől az üzemeltetést, december 11-étől pedig a közszolgálati személyszállítást vette át az 1-es vonal Rajka–Hegyeshalom szakaszán, a 16-os Csorna–Répcelak–Porpác vonalon, a 20-as vonal Porpác–Szombathely részén, valamint a Szombathely–Kőszeg (18-as) és a Szombathely–Zalaszentiván (25-ös) vasútvonalakon.
Miután a Magyar Állam 2024-ben felvásárolta a társaság részvényeinek 6,3 százalékát birtokló osztrák Strabag építőipari vállalat teljes részesedését, döntő többségi tulajdonra tett szert 71,8 százalékkal – a fennmaradó 28,3 százalék továbbra is az Osztrák Államé. Az ÉKM feltett szándéka, hogy a GYSEV-et második számú nemzeti vasúttársaságként kezelje, így a jól működő vasúti szolgáltatás érdekében úgy döntött, a MÁV-tól jelentős mértékű pályahálózatot csoportosít át a regionális vasúttársasághoz.
A GYSEV hálózata jelenleg 434,7 kilométernyi pályát fűz fel az ausztriai vonalszakaszt is beleértve, a plusz 752-vel viszont már egy kategóriával feljebb léphet a társaság.
(Nyitóképünkön a GYSEV korszerű Stadler Flirt villamos motorvonatai közül néhány. Kép forrása: GYSEV Zrt.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!