Tizenkét harci gép a városok felett, tiszteletadás a vírus ellen harcolóknak

iho   ·   2020.04.29. 09:00
cim

Tizenkét harci gép, kétszer hatos Delta-alakzatban, a nagyváros felett – különös látvány. De a gépek ismerősek, bár így együtt végképp ritkán látható ilyen formáció: az Egyesült Államok két világhírű katonai bemutató-alakulata, a haditengerészet részéről a Blue Angels, a légierő részéről a Thunderbirds repült New York, Newark, New Jersey majd Philadelphia fölött.

(fotók: Ricardo von Puttkammer)

A repülőnapi bemutatókhoz képest talán kevésbé volt látványos ez az áthúzás, nem tarkították rendkívüli alakzatváltozások, szétválások és felzárkózások, tükörrepülések, szólók, a szokásoshoz képest nem is voltak nagyon alacsonyan. Annyi volt látható a videófelvételek tanúsága szerint, hogy időnként a Viharmadarak F-16-osai, máskor pedig a Kék Angyalok F-18-asai repültek elől. A fantasztikus trükkök hiánya ellenére a közösségi oldalak tanúsága szerint sokak tetszésével találkozott a katonák megjelenése a városok felett, előre bejelentett útvonalon, azok tiszteletére, akik az egészségügyi intézményekben, vagy más közszolgálatok tagjaiként, a járvány ellen küzdenek.

„Tisztelgünk a férfiak és nők előtt, akik a közösségeinket biztonságban tartják...” – írta a Viharmadarak honlapján a Thunderbirds 1, a kötelék, illetve a repülés parancsnoka, a Kék Angyalok vezetője pedig külön kiemelte azok szerepét, akik a járvány idején is „mozgásban tartják a nemzetet”.

A repülést, együtt vagy külön-külön, a tervek szerint megismétlik jónéhány más nagyváros fölött is az Egyesült Államokban, mint ahogy a haditengerészek Los Angeles, a légierő pilótái Las Vegas felett korábban tisztelegtek már, az áthúzások fordulópontjait a nagyobb kórházak közelében jelölik ki. A tömegrendezvények letiltásának jónéhány jeles repülőünnep is áldozatául esett, de a katonai kötelékek legalább így szeretnének egy kis látványosságot nyújtani a bezártságban élő embereknek. Kedden is százezrekben volt mérhető azok száma, akiknek nem is  kellett – vagy csak néhányszor tíz métert kellett – kimozdulniuk elszigeteltségükből, hogy legalább néhány percre gyönyörködhessenek a repülésükben, miközben természetesen a földön is betartották, legalábbis a szervezők reményei szerint, a szociális távolságtartás normáit. (Ha a pilóták maguk nem is, de a gépeik olykor szintén ezt a minimális távolságot tartották a szoros kötelékekben...)

Ahogy az interneten a reagálók egyike fogalmazott: „Erre a néhány percre azt érezhettük, ahogy mindannyian a kötelékekre néztünk, hogy együtt vagyunk, ez volt az embereknek a fontos, nem az, hogy »ez mennyibe kerül«, vagy, hogy »kinek az ötlete volt«. Egyszerűen hadd legyünk büszkék arra, hogy vannak még dolgok, amelyek örömet okoznak valamennyiünknek.”

A kötelékek a Pensacola haditengerészeti bázisról szálltak fel, a repüléseket alapos előkészítés előzte meg mind a két alakulat, mind a repülőerők és a helyhatóságok között, nyilván legalább olyan alapos kellett, hogy legyen a közös tervezés a polgári légiirányítással is. A gépek negyven percet repültek New York és Newark fölött.

És mivel természetesen azért voltak, akik ezt firtatták, azt is nyilvánosságra hozták, hogy az áthúzások költségeit a két alakulat fenntartására elkülönített keretből fedezte a Pentagon. A formációk pilótáinak amúgy is repülniük kell, hogy szinten tartsák készségeiket és a kötelékek összhangját.

* *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek