Tovább bővült a dohai metró

iho/vasút   ·   2019.12.18. 15:00
400px_doha_metro

A napokban üzembe helyezett, huszonkét kilométer hosszú Zöld vonal egyik végállomása a Doha északnyugati részén található Al Riffa megálló, a másik pedig a város nyugati részén fekvő Al Mansoura. A pálya Doha számos fontos létesítményét köti össze, többek között a katari nemzeti konferenciaközpontot, a Qatar bevásárlóközpontot, a katari nemzeti könyvtárat, az Education City elnevezésű egyetemvárost, valamint több modern kórházat. A vonalról Al Bidda és Msheireb állomásoknál átszállási lehetőség nyílik az észak-déli irányú Piros vonalra, utóbbi állomásnál pedig a kelet-nyugati vonalvezetésű Arany vonalra. Az új, automata rendszerű metróvonalon jelenleg hétfőtől csütörtökig és vasárnap reggel hattól este tizenegyig közlekednek a Kinki Sharyo által gyártott vonatok, pénteken viszont csak délután kettőtől lehet használni a járatokat – jelenti a Railway Pro.

A metróhálózathoz a szerelvényeket a japán Kinki Sharyo szállítja. A vonatokon három különböző osztály áll rendelkezésre (kép forrása: Mitsubishi Corp)

A közel-keleti ország 2022-ben rendezheti meg a FIFA labdarúgó-világbajnokságot, ennek érdekében a városok tömegközlekedését is jelentősen fejlesztik. A dohai metró idén májustól szállít utasokat: elsőnek a Piros vonalat adták át, majd nemrégiben az Arany vonalat is üzembe helyezték. A negyven kilométer hosszú Piros vonal a város északi részén található Lusail megálló és a Hamad nemzetközi repülőtér között fut, útközben pedig érinti a Katara kulturális központot, a nyüzsgő Souq Waqif piacteret és a népszerű, hét kilométer hosszú, tengerparti Corniche sétányt. Habár a vonal Legtaifiya megállója már elkészült és üzemképes is, csak a lusaili könnyűvasút 2020-as elindításával helyezik majd üzembe. A tizennégy kilométer hosszú Arany vonal többek között az ikonikus nemzeti múzeumot, a Villagio bevásárlóközpontot és az Aspire Zone sportkomplexumot érinti.

A vezető nélküli, automata metróhálózatot a számítások szerint naponta hatszázötvenezren fogják használni. A 2022-es világrendezvény előtt mindhárom vonalon intenzív, huszonnégy hónapos tesztidőszak zajlik. Az összesen hetvenhat kilométer hosszú, harminchét megállót felfűző hálózatra a Thales telepített kommunikációalapú vonatbefolyásoló rendszert (CBTC), a szerelvényeket pedig a Kinki Sharyo szállította.

A dohai metróhálózat mindhárom vonalán beindult a tesztüzem (kép forrása: Mitsubishi Corp)

Az International Railway Journal arról ír, hogy a megrendelő Qatar Rail 2017 decemberében ítélte oda a szolgáltatási lehetőséget a RATP Dev, a Keolis és a Hamad Group által alkotott RKH Qitarat vegyesvállalatnak, melynek értelmében a konzorcium húsz évig üzemeltetheti és tarthatja karban a három vonalból álló dohai, valamint a négy vonalból összeálló lusaili könnyűvasúti hálózatot, mely a 2008-ban megálmodott „Katari nemzeti vízió 2030” elnevezésű program célja. A lusaili rendszer huszonöt megállót – melyek fele felszín alatt található – érintve tizennyolc kilométernyi pályából fog állni, az utasokat huszonnyolc Alstom-villamos fogja szállítani. A lusaili villamosról Lusail és Legtaifiya megállóknál lehet majd átszállni a dohai metróhálózatra. A hálózatot két ütemben indítják el, az első szakaszokon jövő nyáron lehet utazni.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.