Tovább nyújtózhat a lisszaboni piros metró
A metróvonal négy kilométerrel és négy állomással bővülhet ki São Sebastião és Alcântara között.
A portugál főváros közlekedési vállalata, a Metropolitano de Lisboa 2023 januárjában írt ki közbeszerzést, 405,4 millió eurós (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 152 milliárd forintos) költségvetéssel, amiből 101,4 millió eurót (38 milliárd forintot) a portugál kormány, 304 millió eurót (cirka 114 milliárd forintot) pedig az Európai Unió áll a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszközén (RRF) keresztül.
A társaság végül a Mota Engil és az SPIE Batignolles Internacional vállalatok konzorciumát bízta meg a munkálatok elvégzésével. A kontraktus értéke 321,9 millió euró (cirka 120 milliárd forint). A konzorcium pályázata olyan indulókat utasított maga mögé, mint az FCC és az Alberto Couto Alves; a Teixeira Duarte és Casais; az Alves Ribeiro, a Tecnovia, az EPOS és a Somafel konzorciuma, az Acciona és a Domingos da Silva Teixeira, valamint a Zagope és a Comsa/Fergrupo. Az uniós támogatás feltétele, hogy a munkálatoknak 2026 végéig el kell készülniük.
Az új szakasz São Sebastiãótól délnyugati irányban vezet majd. Az új végállomás Alcântaránál átszállási lehetőség áll majd rendelkezésre a város villamoshálózatához, a nagyvasúthoz, valamint a tervezett, Oeirasba vezető LIOS könnyűvasúti vonalra. A hosszabbítás sűrűn lakott, rengeteg munkahellyel, oktatási és kiskereskedelmi létesítménnyel bíró területet szolgál majd ki, várhatóan 4,7 százalékkal növelve a metróhálózat napi utasszámát. A számítások szerint a személyautókból átcsábított utasok csak a működés első évében 6200 tonna szén-dioxid kibocsátását fogják megtakarítani.
A beruházás részeként 24 millió euróból (9 milliárd forintból) kiépül a kommunikáció-alapú vonatvezérlés (CBTC) a „piros vonal” Oriente és São Sebastião közötti szakaszán, a vonalon közlekedő negyvenegy háromkocsis vonatra pedig feltelepítik a rendszer fedélzeti berendezéseit.
A Metropolitano de Lisboa nemrégiben tendert írt ki 24 plusz opcionálisan tizenkét háromkocsis metrószerelvény beszerzésére, elősegítve a hálózaton elérhető kapacitás növelését. A projektre 138 millió eurót (cirka 52 milliárd forintot) szánnak, melyet az EU és a portugál környezetvédelmi alap közösen finanszíroz – jelenti a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön a lisszaboni "piros" metróvonalon jelenleg közlekedő szerelvények egyike. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!