Új Gripen svéd-svájci együttműködésben

iho/repülés   ·   2012.09.10. 19:00
ng_demo_cim

Svédország és Svájc megegyezésre jutott az újgenerációs – NG  – JAS 39 Gripen harcigép fejlesztési és bevezetési költségeinek megosztásában. A svéd hadügyi tárca szerint a folyamatban sok ponton van lehetőség együttműködésre, például a kiképzésben, a karbantartásban, és a jövő Gripen-változatok kidolgozásában.

Mint akkor beszámoltunk róla, sokak meglepetésére Svájc a francia Rafale és az európai közös harci gép, a Eurofighter helyett a Saab Magyarországon is szolgáló harci gépét választotta légiereje frissítésére, az elavult F-5-ösök leváltására. De ez a Gripen már nem a magyarok által is repült C/D, hanem az erősen továbbfejlesztett E/F változat lenne. Ugyanakkor a svéd légierő is szeretné, ha 40-60 újgenerációs E/F-fell erősíthetné a maga flottáját, amelyekkel mintegy száz most használatos C/D változatú Gripent tudna kiváltani.

A Gripent természetesen Svájcban is tesztelték

Az E/F fejlesztési költségei azonban a hírek szerint magasabbak, mint korábban kalkulálták. Noha a svéd honvédelmi tárca cáfolta, hogy az új, modernizált Gripenekre csak más fegyvernemek fejlesztésének visszafogásával jutna pénz, nyilván a fejlesztésnek komoly lökést ad a költségek megosztása a svájciakkal.

Így az is inkább remélhető, hogy az új, korszerűsített és némiképp megnagyobbított Gripen-változat, amely a fejlesztők szernt még húsz év múlva is egyenrangú lesz a többi most szolgáló, hasonló kategóriájú harci géppel, 2023-ban már teljes harcértékben szolgálhat majd a svéd és a svájci légierőnél.

Az NG demoverziója: egyelőre egy átépített eredeti

A svájciak a 22 Gripenért 3,4 milliárd dollárt fizetnek. Hogy az NG fejlesztési költségei mekkorák, és ebből mennyit vállalnak át, arról nem szólnak egyelőre a híradások. Az biztos, hogy egy, a mostani kétüléses Gripen átalakításával készült NG-demováltozat már több elemét használja az új típusnak, például a fix Selex-Galileo Raven AESA-radart.

Kapcsolódó hírek