Új óceánközi vasútvonal Dél-Amerikában
Dél-Amerikában új vasútvonalról álmodnak, amelynek révén az árú Európa és Ázsia között gyorsabban utazhatna. A 3750 kilométer hosszú vonal Bolívián haladna át, összekötve a brazil Santos és a perui Ilo kikötővárosokat. Tren bioceánico – azaz a két óceán vonata a projekt neve. A vonal megépítése elsősorban Bolívia érdeke, amely így függetlenné válhatna a Csendes Óceán chilei kikötőitől – a bolíviai elnök, Evo Morales már régóta kampányol ezzel a témával. A tizenhárom milliárdosra saccolt építkezésben már a német kormány is lát fantáziát és támogatja a Tren bioceánico megépítését.
Nem véletlenül. Az évszázad vasúti projektjének kinéző beruházásban elsősorban német és svájci cégek működnének közre. E cégek építenék az infrastruktúrát, szállítanák a mozdonyokat és a vasúti kocsikat, gondoskodnának a gördülőállomány karbantartásáról. A vonalat üzemeltető és a karbantartást ellátó személyzetet is Németországban képeznék ki az úgynevezett duális képzési rendszer keretében. A vonal megépítésére már többféle nyomvonalvizsgálati, környezetterhelési és költségtanulmány született, megépítése várhatóan nyolcezer új munkahely létrejöttéhez járulna hozzá.
A korábban tervezett nyomvonal végpontjai szintén Brazíliában és Peruban helyezkedtek el, de ez a változat nem érintené Bolíviát, északról kerülte volna el az országot. Ennek meg is van az ára: több mint ezer kilométerrel nyúlna meg a vonal, ami nem csak az építés egyszeri költségét dobja meg, de az üzemeltetése is drágább lenne. Ezt a változatot elsősorban Kína támogatja. Elképzelhető lenne az is, hogy az érintett országok hálózatban gondolkodjanak és mindkét vonalat megépítsék, de ennek érdekében Brazíliának és Bolíviának kellene szorosan együttműködnie.
Bolívia helyzete azért kritikus, mert a kontinens belsejében való szigetszerű fekvése miatt el van zárva a kikötőkön át zajló nemzetközi kereskedelemtől, ezért létérdeke a projekt, mely egy csapásra az Európa és Ázsia közötti forgalom áramlatába helyezi az országot. Ugyanakkor saját vasútvonalaival csak nehezen tudna csatlakozni bármely óceánon lévő kikötőkhöz, mert az ország vasúthálózatán – az egyvágányú vonalakból álló hálózat összhossza mindössze háromezer-ötszáz kilométer – 1000 milliméteres a vasúti nyomtáv. Bolívia számára ezért elsőrendű érdek, hogy a korábbi nyomvonalváltozatot az érintett országok elvessék és a Bolívia számára kedvező nyomvonal építéséről állapodjanak meg.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!