Új vasúti híd feszül a Lajta felett

iho/vasút   ·   2018.11.27. 12:00
400px_lajtahid

A régi Lajta bal parti vasúti csatornahíd eredetileg 1931-ben készült, a műtárgy azonban a második világháború végén súlyosan megrongálódott, amelyet követően 1957-ben történt meg a hídszerkezet teljes helyreállítása.

Egy 2014-ben elvégzett statikai vizsgálat megállapította, hogy a létesítmény szerkezeti elemei elhasználódtak, ezért a hidat mindenképpen cserélni szükséges. Az átalakításra több terv is készült, a GYSEV Zrt. végül a teljes kizárásos vágányzár mellett végzett átépítés mellett döntött, így augusztustól november elejéig vonatpótló autóbuszok közlekedtek Rajka és Hegyeshalom között.

A GYSEV három hónap alatt kicserélte a Rajka és Hegyeshalom közötti régi, elhasználódott Lajta-hidat (fotó: GYSEV Zrt.)

Az átépítés magába foglalta a régi hídszerkezet és az azt alátámasztó alépítmények (hídfők, alapozások) bontását, a kapcsolódó vasúti pálya, felsővezeték, ideiglenes átalakítását, bontását, valamint a hídon lévő biztosítóberendezési és távközlési kábelek védelembe helyezését.

Az új hídszerkezet Nyíregyházán készült, a huszonkilenc méter hosszú műtárgyat tréleren szállították a helyszínre. Az alsópályás, rácsos acélszerkezetet úgynevezett betolásos technológiával október közepén építették be. A munkálatok során a szakemberek a csatlakozó vasúti pályaszakaszt is átépítették, amely így már megfelel a jelenleg érvényes szabványok szerint a teherbírási követelményeknek. Az új hídon az ágyazatátvezetéses technológiának köszönhetően csendesebbé válik a vasúti közlekedés, emellett javul az árvízi biztonság mértéke is.

A vonatforgalom november elején indult meg Hegyeshalom és Rajka között, a Lajta folyón átvezető új vasúti hídon. Jelenleg a próbaüzem zajlik, így egyelőre negyven kilométer per órás sebességkorlátozás van érvényben, várhatóan december közepétől azonban az érintett pálya többi szakaszán érvényes száz kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek a hídon a vonatok.

A régi Lajta bal parti vasúti csatornahíd jelentősége a nemzetközi vasúti közlekedés szempontjából is kiemelt, hiszen a műtárgyon keresztül fut a Budapest–Varsó vasúti tengely forgalma. A beruházás nettó költsége csaknem nyolcszázmillió forint volt, amelyet saját forrásból állt a GYSEV.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek