Újabb, a kamionokra nézvést kötelező GSR-előírások léptek életbe

iho/közút   ·   2024.07.02. 16:00
Általános Biztonsági Szabályzat, GSR

Július elsejétől az EU-ban értékesített összes újonnan regisztrált teherautónak meg kell felelnie az Általános Biztonsági Szabályzatnak.

A még 2019-ben kiadott, 2022 óta fokozatosan bevezetett uniós rendelet számos olyan biztonsági technológiát ír elő, amelyekkel a teherautókat fel kell szerelni. Az összesen tizenegy rendszerből nyolc vált kötelezővé az új teherautók esetében ez év júliusától. A fennmaradó három  2026-től, illetve 2029-től lesz elengedhetetlen kellék. Az Általános Biztonsági Szabályzat (General Safety Regulation, GSR) az Európai Unió „Vision Zero” kezdeményezésének fontos eleme, és azzal a céllal hívták életre, hogy 2050-re a lehető legkevesebb halálos, vagy súlyos sérüléssel járó baleset történjen az európai utakon. A mostantól kötelezővé tett vezetéstámogató rendszer közé tartozik:

  • a vészfékezésre figyelmeztető rendszer (emergency stop signal, ESS), ami egy fényjelző funkciót takar, és a jármű mögött haladó közlekedőknek jelzi az adott útviszonyokhoz képest bekövetkezett jelentős lassulást,
  • a vezető esetleges ittasságára reagáló alkoholos gyújtásreteszelő, vagyis indításgátló (alcohol interlock installation facilitation, ALC),
  • a vezető álmosságára és a figyelem tompulására reagáló rendszer (driver drowsiness and attention warning, DDR-AW),
  • a guminyomást ellenőrző rendszer (tire pressure monitoring system, TPMS),
  • a véletlen gyorshajtást megelőző intelligens sebesség-asszisztens (intelligent speed assistance, ISA),
  • a tolatásérzékelő rendszer (reversing detection system, REV ), ami a jármű mögött tartózkodókra hivja fel a vezető figyelmét,
  • a járműszerelvény fordulásakor a közelben tartózkodó gyalogosokat és kerékpárosokat észlelő rendszer (pedestrian and cyclist collision  warning, PCW), továbbá
  • a holttérfigyelő asszisztens (blind spot information system, BLIS).

Ezzel azonban még nincs vége, két év múlva újabb asszisztensek veszik át a volánt a sofőrtől: a speciális, a járművezető figyelmének elterelődésére figyelmeztető berendezés (advanced driver distraction warning, ADDW) és az esemény adatrögzítő (event data recorder, EDR). Újabb három év elteltével, 2029-ben pedig már csak a kiterjesztett GSR szellemében mehet a kamionok értékesítése. 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Automobil

Márpedig a karaván halad

iho.hu   ·   2024.07.14. 08:00

Kimagasló mértékben és minőségben bővül a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteménye. A múzeum legújabb műtárgyai közé tartozik egy ritka Warszawa vágánygépkocsi, egy Pink Floyd különkiadású Volkswagen Golf III-as, egy Ikarus 405-ös és egy Ikarus 260 CNG-autóbusz.