Újabb CAF-villamosok érkeznek 2024-től

iho   ·   2022.10.26. 18:00
16297_T20V5101_220922

Folytatódik a fővárosi járműparkfejlesztés: újabb húsz vadonatúj CAF típusú villamos állhat forgalomba Budapesten 2024-től, a Főváros ugyanis megteremti az ehhez szükséges pénzügyi forrásokat, pedig szűk a gazdasági mozgástere. A BKK korábbi, 2014-es szerződésének opciós lehetősége miatt szinte a nyolc évvel ezelőtti árakon érkezhetnek az alacsonypadlós, akadálymentesített, klímával felszerelt modern villamosok Budapestre.

A Fővárosi Közgyűlés szerdai döntésével támogatta a városvezetőség javaslatát, amellyel a fővárosi önkormányzat megteremti a szükséges forrásokat az új CAF-villamosok beszerzéséhez. A közgyűlési határozatnak köszönhetően a Budapesti Közlekedési Központ Igazgatótanácsának jóváhagyásával 2024-ben húsz vadonatúj CAF-villamos érkezhet Budapestre – írja a BKK közleménye.

A BKK rendkívül előnyös anyagi feltételekkel kötött szerződést a spanyol járműgyártóval még 2014-ben. Ennek köszönhetően a korábban vásárolt új villamosok után most opcionálisan további járműveket rendelhet a társaság, ráadásul a nyolc évvel ezelőtti, mindössze az azóta eltelt eurózónás inflációval növelt árakon.

Az új villamosokért a Budapesti Közlekedési Központnak 2022-től ütemezetten, több lépésben kell fizetnie. Idén az előleg első részletét, majd 2023-ban az előleg fennmaradó részét kell rendeznie. A járművek 2024 szeptemberétől érkeznek, az előlegen túli rész fizetése akkor lesz esedékes. Havonta két villamost kell a spanyol gyártónak szállítania, így az utolsó villamos átvétele 2025 nyarán történhet meg.

A fővárosi járműparkfejlesztés annak köszönhetően folytatódhat, hogy a BKK májusban meghosszabbította a CAF-gyártóval kötött opciós szerződését, így november 17-ig élhet lehívási lehetőségével. Egy új közbeszerzési eljárás 4-5 évet venne igénybe, ráadásul a mostani megállapodáshoz képest legalább másfélszeres áron lehetett volna beszerezni a villamosokat.

Amennyi a lassújel, annyi új CAF villamos érkezhet (fotók: Vörös Attila)

Nem várhatott tovább a villamosállomány fiatalítása

A fővárosban naponta mintegy 330 villamosszerelvény közlekedik. A forgalomban lévő villamosok harmada 45 évnél idősebb, azaz a vasúti közlekedésben általános 30 évre tervezett élettartamukat már legalább 15 évvel meghaladták. Ezért nem várhat tovább Budapest, le kell cserélnie a régi járműveket.

A fővárosi villamos beszerzésekkel 2022-ig összesen 73 vadonatúj, alacsonypadlós CAF típusú villamos állt forgalomba. Ezek közül 17 hosszú az 1-es vonalon, 56 rövid jármű pedig a 3-as, a 14-es, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es és a 69-es villamosok vonalán közlekedik.

Az újabb járművek érkezésével és forgalomba helyezésével további vonalakon nyílhat lehetőség az alacsonypadlós villamosközlekedés bevezetésére. A Főváros mostani döntésének köszönhetően 2023 őszétől Budapest legmodernebb szerelvényei – minimális infrastrukturális beruházások elvégzését követően – végre megjelenhetnek Hűvösvölgyben, az 56-os villamos vonalán is.  A fentieken felül az új járművek várhatóan a 3-as, a 24-es, a 42-es, az 50-es és a 61-es vonalán is közlekednek majd.

A CAF és a BKK közötti szerződés értelmében a jelenlegi 20 villamoson felül még további 31 lehívására van lehetőség. Ezen jelenleg is dolgozik a Fővárosi Önkormányzat és a BKK. A még fennmaradó 31 jármű lehívásához az szükséges, hogy Magyarország Kormánya megegyezzen az Európai Bizottsággal, és partner legyen abban, hogy a Fővárosi Önkormányzat további új villamosok beszerzését is finanszírozni tudja az Európai Uniós Kohéziós Alapból.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.