Ünnepi partnertalálkozó a Rail Cargo Hungaria 15. évfordulóján

iho/vasút   ·   2024.02.26. 14:15
Andreas Matthä és Kovács Imre Rail Cargo Hungaria 15 éves jubileumán

Tizenöt évvel ezelőtt fejeződött be a MÁV Cargo privatizációja, amelynek során a MÁV árufuvarozási üzletágát kiélezett versenyben nyerte el a Rail Cargo Austria, az ÖBB árufuvarozási leányvállalata. A társaság, amely az új tulajdonosi struktúrában Rail Cargo Hungaria néven folytatta tevékenységét, a jubileum alkalmából ünnepi partnertalálkozót rendezett a Magyar Vasúttörténeti Parkban. 

Az eseményen a Rail Cargo Hungaria (RCH) menedzsmentjének meghívására Andreas Matthä, az ÖBB vezérigazgatója, Kerékgyártó János, közlekedésszabályozásért felelős helyettes államtitkár, Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója, Mosóczi László, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója, további árufuvarozó vasúttársaságok vezetői, az osztrák, valamint a kínai nagykövetség képviselői, az európai vasútlogisztika meghatározó személyiségei, szakszervezeti delegáltak és az RCG vállalatcsoportot képviselő vezetők vettek részt.

Andreas Matthä üdvözlő beszédében megköszönte a magyar közlekedéspolitika és a MÁV együttműködését és támogatását, egyúttal hangsúlyozta, hogy az osztrák állami vasút hosszú távon felelősséget vállal a Rail Cargo Hungaria fejlődéséért. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke, vezérigazgató ünnepi beszédében rámutatott, hogy a MÁV Cargo kiemelkedően eredményes privatizációját követően az RCH továbbra is Magyarország stratégiai vállalataként, a magyar gazdaság részeként, a hazai vállalatok partnereként dolgozik. Az új tulajdonos nagyléptékű beruházásokkal konszolidálta a vállalatot, amely az invesztícióknak köszönhetően fejlődésének új, dinamikus szakaszába lépett: felújította mintegy nyolcezer vasúti teherkocsiját, megteremtette Magyarország legmodernebb mozdonyflottáját, automatizálta üzemeltetési és árukezelési folyamatait. Az RCH az elmúlt másfél évtizedben megőrizte piacvezető szerepét Magyarországon.Kovács Imre hangsúlyozta, hogy a társaság eredményeit a MÁV-val és a GYSEV-vel szoros együttműködésben tudta megvalósítani. Végezetül megköszönte a vállalat szakmai partnereinek, megbízóinak és munkatársainak támogatását.

Megjegyzéseink

A MÁV árufuvarozó üzletága, a MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt. tizenhat évvel ezelőtti privatizálásával összefüggésben rendre felbukkannak az eladást kárhoztató, a magyar nemzeti vagyon kiárusításával az üzletet akkor tető alá hozókat megvádoló, egyszerűbb formájukban a „ha még mindig a MÁV-nál lennének a tehervonatok, akkor rendbe’ lenne minden” gondolatot tolmácsoló álláspontok. Az alaptalan kommentek cunamiját megelőzendő kérjük a következőket figyelmesen elolvasni.

A Rail Cargo Hungaria Zrt. a Rail Cargo Group (RCG) tagvállalataként Európa egyik vezető vasúti árufuvarozó társaságának része. A cég, miután 2006-ban kivált a Magyar Államvasutak Zrt. szervezetéből, MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt.-ként kezdte meg önálló működését. A privatizációs tendernek az értékelését 2007. november 27-én hozták nyilvánosságra. Az első helyezett az ÖBB leányvállalat Rail Cargo Austria AG és a GYSEV Zrt. konzorciuma lett 102,5 milliárd forintos ajánlatával, az adásvételi szerződést 2008. január 2-án írták alá a felek. A társaság 2010 első negyedévében nevet változtatott, az új neve Rail Cargo Hungaria Zrt. lett (a névmódosítást tartalmazta a privatizációs szerződés is).

A 400 millió eurós üzlet célja az volt, hogy az ÖBB-t a teherszállítás európai élvonalába emelje. Az osztrák állami vasút addigi legnagyobb akvizíciója eleinte azonban rossz időket élt meg. Ennek megfelelően a Rail Cargo Hungaria felügyelőtanácsának 2010. október közepén elő kellett terjesztenie a 2008-as válság óta jellemző turbulens gazdasági környezetben komoly gondokkal szembesülő vállalat szanálási tervét. Igen, abban az évben az RCH hozzávetőlegesen kilencmilliárd forintnak megfelelő 33 millió euró veszteséggel zárt.

Ebből is kiderül, hogy még egy olyan tőkeerős vasúttársaság, mint az ÖBB is megszenvedett az időközben – hosszú évek elteltével – kétségtelenül valamelyest termőre fordult vasúti árufuvarozással. (Az erre vonatkozó legfrissebb, tavalyelőtti adatok alapján a szegmensben csupán egyetlen, hazai terepen ténykedő vasútvállalat adózás előtti eredménye lett negatív, ami előrelépés a 2021-es öthöz képest; a fő változásnak az tekinthető, hogy a piacvezető RCH a 2021-es 3,3 milliárdos negatív adózás előtti eredménye után ezúttal 0,7 milliárd forintos pozitív eredményt tudott elérni.) Ugyanakkor az új tulajdonosnak köszönhetően olyan fejlesztésekre került sor az RCH-nál, amire a MÁV valószínűleg képtelen lett volna.

Tételesen: 

  • a vételár megfizetése mellett a vevő 44 milliárd forint fejlesztési kötelezettséget is vállalt,
  • az RCH az egyik legjelentősebb vevője a MÁV Zrt.-nek a hálózat-hozzáférési díj (akkor még: pályahasználat díj) megfizetése révén; ez az összeg az első teljes önálló üzleti évben, 2009-ben elérte a negyvenmilliárd forintot,
  • az osztrák anyavállalat tapasztalatai alapján kidolgozott szállítási eljárásokat, ügyfélkapcsolati megoldásokat honosított meg a hazai vasúti árufuvarozásban,
  • az RCH egységesített kocsiparkot használ,
  • folyamatosan invesztál a vasúti árufuvarozás pozícióit erősítő szolgáltatásaiba,
  • nagyszámú, nagyteljesítményű, korszerű villamos mozdonyokkal továbbítja a tehervonatokat,
  • vontatási, tolatási és állomási szolgáltatások igénybevételével, a vasúti infrastruktúra használatával összefüggő tevékenységével közvetve több ezer MÁV-munkavállalót foglalkoztat, továbbá
  • a Rail Cargo Group tagjaként az RCH az előremutató európai vasúti törekvések megvalósításának részese a digitális automata kapcsolókészülék (DAK, DAC), valamint a csendes tehervagonok bevezetése révén.

Ha valami kimaradt volna a felsorolásból, azt írják meg kommentben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek