Utolsó figyelmeztetés

iho/vasút   ·   2024.05.12. 12:00
ten-t

Mondjuk, az még nem, de azért az Európai Bizottság indoklással megalapozott állásfoglalásában szólította fel Bulgáriát, Észtországot, Szlovéniát, Horvátországot, Szlovákiát és Írországot arra, hogy a TEN-T irányelvet ültessék át nemzeti jogrendjükbe, hogy (végre) megteremtsék a transzeurópai közlekedési közlekedési hálózat megvalósítását elősegítő intézkedések jogi hátterét. 

A TEN-T irányelv célja a kulcsfontosságú törzshálózati projektek gördülékenyebb befejezése az engedélyezési és közbeszerzési eljárások egyértelműbbé tétele révén. Az irányelv a nemzeti jogba történő átültetésének határideje 2023. augusztus 10. volt. Az Európai Bizottság (EB) még 2023 szeptemberében küldött felszólító levelet a hat uniós tagállamnak, mivel késében volták, ám most az érintett tagállamok válaszainak megvizsgálása után a testület továbbra is úgy ítélte meg, hogy ezek a tagállamok még mindig nem ültették át az irányelvet. A hat érintett országnak most két hónapja van arra, hogy megtegye a szükséges intézkedéseket. Ellenkező esetben a Bizottság dönthet úgy, hogy az ügyeket az Európai Unió Bírósága elé utalja.

Az irányelv értelmében az EB első alkalommal 2027. február 10-ig, majd azt követően rendszeres időközönként jelentést terjeszt elő az Európai Parlamentnek és az Európai Tanácsnak ezen irányelv végrehajtásáról és eredményeiről. A jelentésnek a tagállamok jóvoltából kétévente, első alkalommal 2026. augusztus 10-ig szolgáltatandó információkon kell alapulnia az irányelv hatálya alá tartozó engedélyezési eljárásokról, az engedélyezés átlagos időtartamáról.

A vasúti infrastruktúrát illetően az irányelv 64, többnyire a határokon átnyúló hiányzó összeköttetést határozott meg a törzshálózati folyosókon, köztük a Stuttgart–Ulm kapcsolatot, a Koralm-vasút befejezésre váró elemeit, a Semmeringen és a Lyon–Torinó vonalon létesítendő bázisalagutat, a Koper–Divača és Drezda–Prága összeköttetést, valamint a Fehmarnbelt-kapcsolatot, vagyis a tervezett alagutat a Németországhoz tartozó Fehmarn és a dániai Lolland között.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Jön a DAC, megszaladnak a vasútvállalati kiadások

iho/vasút   ·   2024.05.05. 15:00

A Digital Automatic Coupling európai bevezetését sürgető német nyelvű országok közlekedési miniszterei „Jön a DAC!” jeligére közös nyilatkozatot írtak alá, ezzel is jelezve elkötelezettségüket a vasúti teherszállításban a digitális automata csatlás gyors bevezetése és közös finanszírozása iránt.