Változik a menetrend a félbevágott 20-as számú vasútvonalon

Budapest és Veszprém között az előző vágányzári menetrendhez képest az intercityk esetében május elsejétől a változás: a vonatok a 2024/2025-ös alapmenetrend szerint közlekednek.
Huzamosabb ideje ismert a Székesfehérvár–Szombathely vonal Szentgál és Városlőd-Kislőd közötti pályaszakaszának folyamatos, a vasúti forgalom leállításával járó romlása. Az elmúlt napokban az első látványosabb fázisához ért a vasúti pálya helyreállítása: megkezdődött a speciális vízelvezető-rendszer, az úgynevezett mélyszivárgó építésének előkészítése. Az összetett bontási és építési feladatokkal járó pályafelújítás várhatóan év végéig tart, addig maradnak a pótlóbuszok a térségben. A jelenlegi munkálatokhoz igazodva május 1-jétől változik a menetrend a vonalon, részben módosul a pótlóbuszok közlekedése is.
IC-közlekedés május 1-jétől
- Budapest és Veszprém között a december óta már megszokott vágányzári menetrendhez képest az intercityk közlekedésében változás, hogy azok a 2024/2025-ös alapmenetrend szerint közlekednek: öt és 21 óra között, a Déli pályaudvarról minden egész órakor indulnak Veszprémbe, Veszprémből pedig hat és 21 óra között minden óra 32 perckor indulnak Budapest-Déli pályaudvarra.
- Veszprém és Ajka között valamennyi Bakony, Göcsej, Citadella intercity esetében pótlóbusz közlekedik, de ezekről a járatokról nem lehetséges a további eljutás Szombathely és Zalaegerszeg irányába, illetve irányából. Veszprémben vonatról buszra hét, míg buszról vonatra 12 perce van az utasoknak.
- A Budapestről Szombathely, illetve Zalaegerszeg térségébe utazóknak Székesfehérvár és Devecser között valamennyi Bakony, Göcsej és Citadella sebes-/IC-vonathoz, illetve vonattól úgynevezett gyorsjáratú átemelő pótlóbusz közlekedik. Veszprémben Szombathely, illetve Zalaegerszeg felé csak felszállási, Budapest felé csak leszállási célból áll meg, míg Budapestről Székesfehérvárra a Déli pályaudvarról óránként induló Tópart és Balatoni intercityvel kell elindulni, hogy a Székesfehérvár és Devecser között közlekedő átemelő pótlóbuszokat elérjék.
- A Bakony mellett a vágányzár idején a Göcsej és Citadella IC-k/sebesvonatok is megállnak ideiglenesen Devecseren.
- A Déli pályaudvarról 20:00 órakor induló Bakony (IC 918) esetében a Veszprém–Ajka között közlekedő pótlóbusz csatlakozik az Ajkáról Szombathelyig közlekedő vonatrészhez.
- Nemzetközi forgalomban a Citadella IC vonatpár csak Ajka és Ljubljana között közlekedik; Budapest felől Ljubljana irányába az eljutás a Déli pályaudvarról kilenckor induló Göcsejjel (IC 962) lehetséges – Veszprém állomáson történő átszállással – a Zalalövőre közlekedő közvetlen pótlóbusszal, amely csatlakozik a nemzetközi forgalomban közlekedő Citadella IC-hez. A Ljubljana felől Zalalövőre 13:15-kor érkező Citadella (IC 247) esetében a Budapest felé történő gyorsabb eljutás érdekében Zalalövőtől Veszprémig megállás nélkül közlekedő pótlóbusz közlekedik, csatlakozva a Veszprémből 15:32-kor induló Göcsejhez (IC965) – a Déli pályaudvarra 16:59-kor érkezik.
Kiegészítés május 11-ig
- A Keszthelyre induló Balaton IC-k a Déli pályaudvar és Székesfehérvár között Székesfehérvár felé – a 2024/25-ös alapmenetrendhez képest – öt perccel korábban, Budapest irányába öt perccel később közlekednek a székesfehérvári átszállások megléte érdekében. Ezekről a járatokról tovább lehet utazni Zalaegerszeg felé, illetve felől a gyorsjáratú átemelő pótlóbuszokkal, amelyek Devecser állomáson a Göcsej/Citadella sebes- vagy IC-vonatokhoz csatlakoznak.
- A Nagykanizsára induló Tópart intercitykről Szombathely felé, illetve felől a gyorsjáratú átemelő pótlóbuszokkal lehet továbbutazni, ezek Devecser állomáson a Bakony sebes-/ vagy IC-vonatokhoz csatlakoznak.
Sebes- és személyvonatok május 1-jétől
- Veszprém és Ajka között a személyvonatokat szintén buszok pótolják.
- A Budapest–Veszprém szakaszon a 2024/25-ös alapmenetrend szerint közlekednek a Budapest és Veszprém, valamint a Budapest és Ajka közötti személyvonatok.
- Kivétel a Déli pályaudvarról 16:30-kor Veszprémbe induló, 9056 számban közlekedő sebesvonat. Ez május 5-től 9-ig (munkanapokon) a Déli pályaudvarról 16:35-kor indul, Székesfehérvár és Veszprém között nem változik a menetrendje. Május 12-től június 30-ig munkanapokon csak Székesfehérvár és Veszprém között forog, a Déli pályaudvar és Székesfehérvár között a 16:30-kor a 19746 számú vonat közlekedik.
- Ajka–Szombathely, illetve Zalaegerszeg közötti IC- és sebesvonatok a jelenlegi vágányzári menetrendhez hasonló indulási, érkezési időkkel, egy–hét perces eltéréssel közlekednek.
Eljutás a székesfehérvári buszcsatlakozásokhoz május 12-től
- A Katica interrégiók a Déli pályaudvar és Székesfehérvár között naponta (munkanapokon is) közlekednek: a Déli pályaudvarról 6:30-tól 18:30-ig, Székesfehérvárról 8:40-től 20:40-ig kétóránként. Zalaegerszeg felé a Göcsej/Citadella sebes (vagy IC) vonatokhoz a továbbutazás a Devecserig közlekedő gyorsjáratú átemelő pótlóbuszokkal lehetséges.
- A Vízipók IR-k a Déli pályaudvar és Székesfehérvár között naponta, a Déli pályaudvarról 7:30-tól 17:30-ig, Székesfehérvárról 9:42-től 21:42-ig kétóránként indulnak. Szombathely felé a Bakony sebesvonatokhoz (vagy ICz) a Devecserig közlekedő gyorsjáratú átemelő pótlóbuszokkal lehet továbbutazni.
A helyreállítási munkálatokról
A 20-as számú vasútvonal Szentgál és Városlőd-Kislőd közötti szakaszán, a pálya jobb oldalán, 265 méter hosszan és átlagosan nyolc méter mélységben építik ki a mélyszivárgót a hozzá csatlakozó aknákkal együtt. Ez a rendszer a meglévő zárt szelvényű csatornán keresztül engedi majd a felszín alatt összegyűjtött rétegvizeket egy, a vasúti pálya bal oldalán található befogadó árokba. A mélyszivárgó kivitelezése mellett a töltés helyreállításának előkészítése is elkezdődött. Bontják a károsodott vasúti töltés felépítményét: a síneket felszedték, a betonaljakat eltávolították. A felsővezeték ideiglenes állapotát a kivitelezéshez szintén kialakították.
Ezt követően a töltést 150 méter hosszan, a sínkorona alatt mintegy hét méter mélységig bontják vissza, és nyolc méter mélységű, kavicsoszlopokból kialakított ejtőkutakat építenek be, ahonnan az összegyűjtött talajvíz a kútsorokat alul összekötő dréncsövekbe, majd gyűjtőaknákba, majd onnan a szivattyúk segítségével a befogadó vasúti árokba jut.
Nyitóképünkön: még a látványos munkálatok megkezdése előtti pályaállapot Szentgál ás Városlőd-Kislőd között. A csapadékos időszakokban a kiszáradt, megrepedezett töltésbe nagy mennyiségű víz szivárgott be, emiatt torzult a töltésprofil. A helyzetet súlyosbították az altalajt áztató, a földmű szilárdságát csökkentő, megoldatlan elvezetésű felszíni vizek (fotó: Tóth-Bajusz Márton)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!