Van ez a fészbok. Kéne vele valamit kezdeni, nem?! De!

Károly Szabolcs   ·   2016.03.05. 08:45
400px_db_face

Napjainkra a közösségi oldalak világszerte milliók számára váltak alapvető kommunikációs csatornává, főként a fiatalok körében. A legismertebb ilyen portál, a Facebook, számos cég, vállalkozás leggyorsabb információs szócsöve lett, ezt a trendet pedig az európai vasúttársaságok többsége is meglovagolta. Megvizsgáltuk az egyes vasúti személyszolgáltatók Facebook-orientáltságát, aktivitását, kedvelőik számát a közösségi oldalaikon.

A kedvelők számát illetően – nem meglepő módon – Európa legnagyobb vasútvállalata, a német Deutsche Bahn (DB) személyszállítási részlege (Personenverkehr) magasan vezeti a listát, közel 414 ezer lájkkal – cikkünk írásakor; ez az összes többi kedvelésre is igaz. A mamutvállalat pár naponta tesz ki friss információt hivatalos közösségi oldalára, amelyek többségét szolgáltatásainak ajánlatai teszik ki.

A hazánkkal szomszédos államok közül az Európa egyik „bezzegvasútjaként” emlegetett Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) oldalára is néhány naponként kerül új bejegyzés, általában szponzorált témák és utazási ajánlatok formájában. A kedvelések számát illetően nincs szégyenkeznivalója az ÖBB-nek: közel 107 ezer online érdeklődőjük van.

A Deutsche Bahn magasan a legnépszerűbb az európai vasúttársaságok között - legalábbis a Facebook-kedvelések alapján

Egy országgal keletebbre ugorva, a szlovák nemzeti vasút ŽSR személyszállítási ága, a ŽSSK egy-két naponta tesz ki oldalára szolgáltatási és utazási ajánlatokat, rajongóik száma azonban már jócskán elmarad a nyugati szomszédtól: mindössze bő 11 ezer kedvelőt sikerült begyűjteniük. Ha szlovák vasút, akkor nem maradhat ki rokon nemzetük, a cseh sem: a České Dráhy (ČD) Facebook-oldalára viszonylag sűrűn, napjában többször is kerülnek ki közlekedési információk – főként késések – vagy érdekes hírek, például a Škoda által gyártott, új InterPanter-motorvonatok újabb vonalakon való megjelenése, amelyről portálunk is beszámolt. A ČD-nek valamivel több, mint 15 ezer kedvelője van. Az utóbbi években mindkét országban jócskán teret nyert magának a Student Agency leányvállalata, a RegioJet személyszállító magán-vasúttársaság. Szlovákiában, a Pozsonyt Kassával összekötő fővonal intercity-szolgáltatásáért zajló versenyben a ŽSSK-nak visszavonulót is kellett fújnia a RegioJettel szemben. A fiatalos, minőségi szolgáltatást biztosító cseh cég szlovák részlegének Facebook-oldalán hetente egy-két új, utazási és szolgáltatási ajánlatról szóló kontent található, és közel 25 ezren kedvelik. A központi, cseh oldal viszont közép-európai mércével mérve kiemelkedő: majd’ 65 ezer lájk, naponta új tartalom, fotók, csinos és mosolygós vlakuskák (stewardess-ek) – a RegioJetre rá illene a bizonyos férfi szépségipari márka szlogenje: bizonyíték, nem (csak) ígéret.

Délszláv szomszédaink nem élnek a közösségi oldalak által nyújtott lehetőséggel: a horvát HŽ-nek csak valószínűleg egy rajongó által kreált oldala van, néhány 2015-ös és több 2013-as fotóval, ezernél csak kicsivel több kedvelővel. A szlovén SŽ és a szerb ŽS egyáltalán nem rendelkezik még rajongói kontenttel sem – vagy csak nagyon-nagyon el van dugva valahova, mi ugyanis nem találtunk semmit.

A román CFR elég nagy és jelentős ahhoz, hogy saját Facebook-oldalt üzemeltessen: a személyszállító részleg CFR Călători oldalán bő 7200 lájkoló pár naponta olvashat új utazási ajánlatokat vagy érdekes híreket.

A lengyel PKP IC február 29-én, grafikával köszöntötte százezredik kedvelőjét. Az oldalon szolgáltatási hírek, utazási ajánlatok szerepelnek, pár naponta frissülve.

És mi a helyzet Nyugat- vagy Észak-Európában? Az egyértelműnek látszik, hogy az ottani vasúttársaságok sokkal tudatosabban és eredményesebben használják a Facebook által biztosított online kommunikációs felületet. A svájci SBB-CFF-FFS (SBB) fotókkal és utazási ajánlatokkal csalogat, ám nem teszi ezt túl gyakran, mindössze pár hetente kerül fel újabb tartalom. Ám így is 116 ezer feletti kedvelésszámot tudhatnak magukénak. A francia SNCF oldala hamarosan eléri a 140 ezer érdeklődőt; a francia nemzeti vasút szolgáltatásaival kapcsolatos ajánlatok pár naponta jelennek meg. A spanyol Renfe pár naponta ad hírül valamilyen utazási ajánlatot, oldala 47 ezer lájknál jár.

Kelet-Közép-Európában a Csehországban és Szlovákiában szolgáltató cseh RegioJet hozott fiatalos lendületet és rendkívül erős piaci versenyt

Észak-Európában a dán nemzeti vasút DSB heti egy-két új utazási ajánlattal és reklámmal bombázza 31 ezer kedvelőjét. A svéd SJ AB pár naponta tesz közzé új ajánlatot vagy reklámot, majd’ 40 ezer kedvelője viszont elég aktívan használja információszerzésre és -közlésre az üzenőfalat. A finn VR pár naponta tesz ki friss utazási ajánlatot vagy reklámanyagot, az üzenőfalra itt is gyakran írnak a látogatók. A vasúttársaság elég kedvelt: nagyon közel állnak a százezredik lájkhoz. A norvég NSB pár naponta posztol Facebook-oldalán utazási ajánlatokat, kedvelői száma 125 ezer.

És hogy mi a helyzet itthon? Nagyjából az, amire számítani lehet: a MÁV-Start hozza a szokásos kommunikációs szintet, azaz nem rendelkezik hivatalos Facebook-oldallal. Mindössze egy két-három évvel ezelőtti fotókat tartalmazó, valószínűleg rajongó által létrehozott oldalt találni, 2300 kedvelővel, aminek üzenőfalát leginkább viszonylag friss panaszkodások tarkítják. Némi öröm az ürömben, hogy a másik hazai vasútvállalatnak, a GYSEV-nek van hivatalos felülete, amin heti egy-két új anyag, leginkább forgalmirend-változások és fotók („Ti küldtétek”, például az újonnan bérelt Vectronokról). A zöld-sárgák kedvelőinek száma az ötezret közelíti.

Az látszik, hogy Észak- és Nyugat-Európában meglehetősen tudatosan használják a vasúttársaságok a Facebook-felületét, megosztott tartalmukat többnyire utazási-szolgáltatási ajánlatok és reklámok alkotják. Pedig bőven rejt még kiaknázható lehetőséget a közösségi oldal, ahogy például a csehek a fontosabb járataik késését rövid információban megosztják. A magyar helyzet viszont elkeserítő, és csak remélni tudjuk, hogy rövid időn belül a MÁV-Start is lesz annyira naprakész, hogy észreveszi és alkalmazza a közösségi portálok online kommunikációs felületében rejlő potenciált.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Ünnepi partnertalálkozó a Rail Cargo Hungaria 15. évfordulóján

iho/vasút   ·   2024.02.26. 14:15

Tizenöt évvel ezelőtt fejeződött be a MÁV Cargo privatizációja, amelynek során a MÁV árufuvarozási üzletágát kiélezett versenyben nyerte el a Rail Cargo Austria, az ÖBB árufuvarozási leányvállalata. A társaság, amely az új tulajdonosi struktúrában Rail Cargo Hungaria néven folytatta tevékenységét, a jubileum alkalmából ünnepi partnertalálkozót rendezett a Magyar Vasúttörténeti Parkban.